geef de mensen deftige educatie en niemand gelooft nog in religie
Niet altijd het geval, laten we vooral de kracht van "jarenlange brainwashing" niet onderschatten, al vind ik het soms ongelooflijk dat een anders wel intelligent persoon zijn godsdienst (en bijbel, koran,..) niet in vraag stelt.
Naar mijn mening was Jezus een heel charismatisch persoon die misschien wel wat kon goochelen of zo, maar zeker geen mirakelen kon doen. De apostelen zijn ook maar verschillende jaren na zijn dood verhalen beginnen opschrijven en iedereen weet wat er na verloop van tijd wel eens met verhalen gebeurt. Een simpel vb. daarvan aan de hand van mijn eigen verleden : ik ben gitarist en toen ik jaren geleden met een bandje optrad deed ik soms een koprol terwijl ik aan het spelen was. Toen ik van iemand anders op café te horen kreeg (die nog nooit optreden van mij zag) dat ik soms een "salto" (!)deed ondervond ik al snel hoe een verhaal al kan veranderen na verloop van tijd.
In het geval van Jezus (zoon van God, haha!); iemand die dood is zul je als hij een bijzonder mens was, misschien wel nog specialer maken door de verhalen wat te "spicen".
Zelfde verhaal met die zogenaamde profeten (Mozes, Mohammed..) : het waren ongetwijfeld wel intelligente personen destijds (maar intelligentie ligt vaak dicht bij waanzin), maar als er nu iemand in deze tijd beweert dat hij boodschappen van God doorkrijgt, zouden we hem al snel in een inrichting plaatsen.
Mohammed was wel zo slim, om te verkondigen dat hij de laatste profeet zou zijn. Alsof de wereld nu geen nood meer zou hebben aan een "update" van de bijbel.

Al die boeken der heiligen zijn fantasieën, hersenspinsels, collectieve "opgepimpte verhalen", toevalligheden en onwaarheden toegeschreven aan charismatische personen waar de schrijvers een ultieme bewondering voor hadden.
Die charismatische personen (profeten dus) hadden het in eerste instantie wel goed voor met hun "volgelingen" door een paar regels te verzinnen (zogenaamd van God gekregen) die toch naar de maatstaven van die tijd wel een orde en tucht, discipline en beschaafdheid brachten, maar honderden jaren later in een geëvolueerde beschaving zelf als barbaars en achterlijk kan beschouwd worden..
Dat die regels ook nog eens door de vertaling van die oude talen door de loop van de jaren verkeerd kon worden geïnterpreteerd is ook nog een bijkomstige kwestie die niet over het hoofd mag worden gezien.
Ik kan wel 10 pagina's doorgaan over geloof, maar ik zal daarmee geen gelovigen die jarenlang geïndoctrineerd en gebrainwashed zijn overtuigen dat het allemaal bullshit is en enkel honderden jaren later in stand wordt gehouden voor eigen gewin en machtposities.