MuscleMeat

kort vraagje over stappen

flippodud

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
bij overgang van cut naar bulk is het best om in stappen te werken. ik neem stappen van 200-300 kcal, maar na hoeveel dagen mag je naar de volgende kcal-verhoging gaan?

greetz

net zo lang totdat je verzwaart, blijf je dan een week lang ongeveer op hetzelfde gewicht, weer meer cals erbij doen. Net zolang totdat je max. een halve kilo per week aan komt. Anders kom je waarschijnlijk meerendeels vet aan.

• Topic Starter Topic Starter
dus als ik om de 5 dagen een kcal verhoging doe tot ik op mijn bulk-niveau zit, zou dat moeten genoeg zijn? ( om vetopslag te minimaliseren )

flippodud zei:
dus als ik om de 5 dagen een kcal verhoging doe tot ik op mijn bulk-niveau zit, zou dat moeten genoeg zijn? ( om vetopslag te minimaliseren )
Jah, ongeveer na een week bekijken en dan voor jezelf beslissen of je gaat verhogen.

400kcal. kan ook wel evt.

frietbakker zei:
net zo lang totdat je verzwaart, blijf je dan een week lang ongeveer op hetzelfde gewicht, weer meer cals erbij doen. Net zolang totdat je max. een halve kilo per week aan komt. Anders kom je waarschijnlijk meerendeels vet aan.

Niet mee eens, als je een zware BB noob bent, dan zal je allicht die kg massa wel halen per week, mits je er alles aan doet, maar als gevorderde kan je die halve kg massa per week wel op je buik schrijven zonder AAS. Zou toch mooi zijn, dan zou je feitelijk elk jaar gegarandeerd 25 kg aan kunnen komen.. zou ook niemand AAS gebruiken want dan zou 1 jaar trainen voor de meesten volstaan !!

Je zegt ook niet DAT het zal gebeuren, maar zelfs al kom je een halve kg aan per week dan heb je alsnog een redelijke kans dat het merendeel daarvan gewoon vet is. wekelijkse gewicht/vet% metingen zijn dus essentieel.

Overigens is een opbouw van 8-10 kg ( als je aanleg hebt als naturel zo'n beetje het maximaal haalbare. De daaropvolgende jaren treedt automatisch de regel van de verminderde meeropbrengst in werking, Dus jaar 2 win je minder, jaar 3 nog minder etc. Afijn ik draaf door , you get the point :D

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
dat is idd de harde, maar echte waarheid vrees ik

maar betekent dat dan ook dat er gedurende de jaren een steeds hoger percentage van je bulk-voedsel in vet wordt omgezet?

Ik train nu ongeveer 5 jaar, en ga een 300 kcal boven onderhoud zitten ( eerste keer dat ik bulk doe), wil dat dan zeggen dat ik veel vet zal aanzetten tov een klein beetje spieren ? ( ik vrees dat ik het antwoord al ken, maar ik vraag het toch maar eens de vpor de zekerheid :) )

stats ( mocht het er iets toe doen):
21 jaar, 1.84 m, 87kg, middel 83-84 cm, borst 117 ( uit), BP 142.5 1RM

Laatst bewerkt:
Tja dat kan ik je niet met zekerheid zeggen. En ik weet niet hoe veel jij normaal gesproken boven onderhoud nodig hebt om te groeien, maar niet aan te komen aan vet. Dit is trouwens een lastige "regel" en geen enkele pro builder houdt zich hier aan.. ALs je max wilt groeien dan zul je ook max moeten (vr)eten een klein beetje vet en vocht helpt je juist, want je bent dan altijd sterker. Je kan meer gewicht pakken, je spieren harder pushen en dus zal er spiergroei volgen. Maar naarmate je echt heel ver bent ( lang trainen wil niet zeggen dat je automatisch ver bent en het is dus niet zo dat asl je de eerste jaren niet voluit traint, dat je dus groei-jaren hebt verspeelt) Maar laten we zeggen dat je absoluut alles uit de kan haalt jaar in jaar uit.. als je dan 5 jaar verder bent, ben je misschien wel wat vetter ja... maar als je dan gaat cutten blijft er heel veel quality Beef over ;).

ALs je echt clean wilt bulken dan is dat gewoon lastig, je zult heus wel vooruit gaan, maar met weinig vet moet je alles erg zorgvuldig uitkienen en als je harder had kunnen groeien dan wat je nu doet is dat toch wel jammer , nietwaar ?

In mijn optiek is Bulken veel zwaarder en tijdrovender ( de vooruitgang in spiergroei ) dan om straks een beetje bij te moeten cutten. Sommige mensen willen absoluut geen vet om hun middel... tja of het een of het ander denk ik dan weer, maar niet beiden TEGELIJK ;)

Terug
Naar boven