Fitness Seller

Kritiek op jureren

fromamsterdam

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Bodybuilding is een jurysport en jureren is tot op zekere hoogte een subjectieve bezigheid. Natuurlijk worden er wel eens verkeerde beslissingen genomen, maar over het algemeen is het niveau van jureren in Nederland erg goed.
Mensen die het met uitslagen niet eens zijn beginnen altijd over complotten, belangen ed. Ik loop al heel lang mee in dit wereldje en geloof me dat het met die belangen heel erg meevalt. Botter gezegd, het kan de meeste juryleden geen ene reet schelen wie er wint, ook niet als ze mensen persoonlijk kennen. Denk je nu echt dat ze daar rijker, beter of gelukkiger van worden?

De afgelopen NK is zeer goed gejureerd, mannen als Ton van der Heijden en Ed Landers kennen het klappen van de zweep hoor en zien ik een oogopslag de foute punten van een atleet.
Het leuke is als bekende jongens als schaduwjury worden ingezet. Het zweten breekt ze dan meestal uit, ga er maar aan staan, zo'n figure klasse met 15 dames, sommige keihard maar recht, andere mooi rond en iets te zacht, anderen met slechte benen en een geweldig bovenlijf.
Mensen moeten eens ophouden met dat gezeur over uitslagen. Niet mee eens, jammer, volgende keer beter. Als atleet kun je niet meer doen dan in je beste vorm verschijnen, dan heb je gewonnen, want je tegenstanders kun je niet uitkiezen.

Nogmaals, ook ik ben het niet altijd met de jury eens, dat kan ook niet, anders was er bij elke wedstrijd maar 1 jury nodig, het gaat juist om de grootste gemene deler.
Ik heb zelf bijvoorbeeld regelmatig discussies met Rinus van der Zeijde, maar we respecteren elkaars mening en ik weet zeker dat hij naar eer en geweten jureert en nooit iemand zal bevoordelen en meestal zijn we het gewoon eens over de uitslag.

Tot slot: er wordt vaak voor gepleit dat oude topatleten meer moeten jureren. Laat dit nu vaak de slechtste juryleden zijn! Kijk maar naar de Challenge ronde van de laatste Olympia. Hoe dat komt: een atleet heeft onbewust voorkeur voor iemand van zijn eigen lichaamstype. Ik zat ooit naast Chris Dickerson bij de Olympia en die man zag het gewoon helemaal niet! Dan hebben we het wel over een ex Mr. O mensen, hij zag het echt totaal niet!
Juliette Bergmann daarentegen ziet het in enkele seconden, ze is in staat een line up van 15 mensen in een oogopslag op de juiste volgorde te zetten en kan het dan helemaal onderbouwen. Dat is iets wat de meeste mensen in het publiek niet kunnen zeggen!

duidelijk bro!

Persoonlijke belangen, vriendjes politiek en varen op een bekende naam hou je toch.. of we moeten computer gaan inzetten.. is en blijft inderdaad een jury sport.

Idd, blijft een jury sport en vaak kijk je zelf ook met een bevoordeeld oog naar een bepaald persoon.

En wat betreft Rinus. Ik hoor het vaker over hem. Of het waar is. I just don't know!

Terug
Naar boven