XXL Nutrition

Laatbloeier meld zich aan.

Psychomaat

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
90kg
Eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en me aangemeld.

Zal me even voorstellen:

Pascal, man, 40 jaar, 177 cm, 90 kg en sportief lui.
De laatste jaren heb ik me volledig toegelegd op hardlopen, loop over 2 weken m'n 5e Marathon. Ben in deze jaren afgevallen van 110kg naar 90kg (met een positief dieptepunt van 80kg). Maar ik heb het even gehad met het lopen en wil me (voorlopig) gaan focussen op krachttraining. Ben lid van een sportschool en heb zelf dumbells, Kettlebells en halters.....dus mogelijkheden zat.

Doel is om rond de 85 kg te blijven, maar met een lager vetpercentage (nu rond 20%) en meer spiermassa. Ik ben vrij klein en gedrongen (Endomorph) en heb aanleg om dik te worden. Qua werk heb ik een vrij aktief beroep, ik heb een autobandenbedrijf...dus til en sjouw de hele dag. Aan kracht ligt het dus niet, alleen wil ik m'n spieren wat meer zichtbaar maken (groeien).

Ben afgelopen week begonnen in de sportschool met een Borst, Biceps en Triceps training. De oefeningen op een gewicht gedaan dat ik 3 sets van 10 reps kon doen en toen musscle failure intrad. Heb hierna wel een week spierpijn gehad. Is dit een goed of slecht teken? Ik wil proberen 3 à 4 keer per week te trainen, waarvan 3 in de gym en 1 thuis.

Enkele vragen:

- Iemand een goed schema om m'n vetpercentage te verlagen en spiermassa te vergroten zonder al te veel cardio? Ik blijf sowieso zo'n 10 à 15 km per week hardlopen.

- Tips voor een goed voedingsschema? Ik eet nu gewoon wat de pot schaft en houd nergens qua voedingswaarde rekening mee.

- Te gebruiken supplementen? Ik gebruik nu een PWO (Unstoppable van Dedicated) , L-Carnitine en Whey poeder.

Alle tips, tricks, aanvullingen en commentaren zijn meer dan welkom.

Laatst bewerkt:
- Iemand een goed schema om m'n vetpercentage te verlagen en spiermassa te vergroten zonder al te veel cardio? Ik blijf sowieso zo'n 10 15 km per week hardlopen.

begin met een fullbody variant zoals stronglifts of Rippetoe, waar een mooi midden wordt gehouden tussen kracht en massa opbouw.

Dan na 6-12 maanden overstappen op bijvoorbeeld een LB/Ub variant waarbij de basis compound oefeningen met een 3-5x-3-5 set/rep protocol worden aangepakt en de 'isolatie-oefeningen' met een 3-4 sets van 6-12 reps worden gedaan.

Wat cardio en vetverbranding betreft: Binnen een 24uurs dagritme bezien, is er geen betere vetverbrander dan extra spierweefsel, sta daar even heel goed bij stil!

- Tips voor een goed voedingsschema? Ik eet nu gewoon wat de pot schaft en houd nergens qua voedingswaarde rekening mee.

Gewoon eten wat de pot (hoort te) schaften. Complexe koolhydraten, groenten, fruit, vlees, vis etc.
Belangrijk is dat je daarbij met je dagelijkse totale eiwitinname op ongeveer 2gram eiwit/per kg lichaamsgewicht zit.

- Te gebruiken supplementen? Ik gebruik nu een PWO (Unstoppable van Dedicated) , L-Carnitine en Whey poeder.

Wat jij wilt, ik beschouw 90 procent van de supplementen als onnodige keiharde bullshit en geldklopperij.
'Unstoppable' en 'Dedicated' zijn haal je ook niet uit een potje mijns inziens :rolleyes:

P.S. zoiets als whey eiwit ter ondersteuning van je dagvoeding bedoel daar overigens niet mee, want dat is dan ook geen supplement in de strikte zin des woords, maar een voedingsmiddel.
Een goede multivit kan voor velen ook geen kwaad trouwens.

Mocht deze antwoorden allerlei nieuwe vragen oproepen dan raad ik je eerst aan je te gaan inlezen middels bijvoorbeeld de 'stickies' op deze site.

ik sluit me aan bij Harpep.

belangrijkste punten:
- ga een fullbody schema volgen (stronglifts of starting strenght)
- eet gezond en genoeg dan zal je al wel snel resultaten zien zonder een schema te maken.
- besteed niet zoveel aan supplementen. voor een beginner echt niet nodig. zelf neem ik wel een preworkout na mijn werk om me wat energie te geven, maar dit kan je ook vervangen door wat koffie te drinken.
voor de rest neem ik alleen een multivitamine en visolie (omega 3)

Wat blijft laatbloeier stil?

Toch geen kortbloeier mag ik hopen? :)

• Topic Starter Topic Starter
Hahahaha, nee sorry.......geen kortbloeier! Gewoon druk ;-)

Vanmorgen eerst 10km gelopen. En vanavond naar de sportschool geweest. Heb je advies opgevolgd en een fullbody workout gedaan. Ga voor mezelf een schema bouwen om eerst overall sterker en massiever te worden.

Voor de rest veel aan het lezen/leren op deze site.

Ik zal jullie op de hoogte houden ;-)

Hahahaha, nee sorry.......geen kortbloeier! Gewoon druk ;-)

Vanmorgen eerst 10km gelopen. En vanavond naar de sportschool geweest. Heb je advies opgevolgd en een fullbody workout gedaan. Ga voor mezelf een schema bouwen om eerst overall sterker en massiever te worden.

Voor de rest veel aan het lezen/leren op deze site.

:thumbs: :D

Ik zal jullie op de hoogte houden ;-)

Doe dat!

35+ bestaat nog uit generaties die het op prijs stellen dat er uberhaupt op gereageerd wordt als je de moeite neemt vragen te beantwoorden! ;)

35+ ers op het internet.....een uitstervend ras ;-)

Heb de afgelopen trainingen voornamelijk gebruik gemaakt van apparatuur waar je de haltergewichten aan kan hangen. Vind dit fijner trainen dan losse halters en dumbells.
De Chestpress + Wide Chestpress en de Row doe ik 4 sets van 10/8/6/4 reps....en dit met een gewicht dat bij de laatste set(s) leidt tot spierfalen.
Het is nu zo dat ik na de training 2 a 3 dagen spierpijn heb in de getrainde spieren, niet zo heftig dat ik niets meer kan doen trouwens......
Is het goed om op deze manier door te gaan of is het verstandiger om wat lichter gewicht aan de apparaten te hangen?

35+ ers op het internet.....een uitstervend ras ;-)

Yep, en dan ook nog in een 35+ hokje worden geplaatst op dit forum.... ;)

Heb de afgelopen trainingen voornamelijk gebruik gemaakt van apparatuur waar je de haltergewichten aan kan hangen. Vind dit fijner trainen dan losse halters en dumbells.

Grappig altijd om te zien hoe voorkeur kan verschillen. Ik wil niet anders dan 'los' trainen, kan mij niet los genoeg zeg maar. Ik word van alleen al kabels en katrollen nerveus. :eek:

De Chestpress + Wide Chestpress en de Row doe ik 4 sets van 10/8/6/4 reps....en dit met een gewicht dat bij de laatste set(s) leidt tot spierfalen.
Het is nu zo dat ik na de training 2 a 3 dagen spierpijn heb in de getrainde spieren, niet zo heftig dat ik niets meer kan doen trouwens......

Gewoon blijven trainen, desnoods een training een keer wat lichter pakken, als de spierpijn heel erg is.
Uiteindelijk went het zodanig dat je er geen last meer van hebt en kun je gewoon zwaar gaan.

Is het goed om op deze manier door te gaan of is het verstandiger om wat lichter gewicht aan de apparaten te hangen?

Het is niet noodzakelijk (en ook niet verstandig) om iedere training altijd maar tot het uiterste te gaan.
Trainen en presteren is voor velen een nogal gepassioneerder/emotionele kwestie is, waardoor de tendens bestaat om een zekere 'die hard' status te ontlenen aan 'squat till you puke' en jezelf 'helemaal de grond in te trainen'.

Uiteindelijk is het behalen van een trainingsdoel afhankelijk van een groot aantal consistent progressief opbouwende trainingen achter elkaar en niet het gevolg van jezelf steeds 'kapot' trainen.

Het kan dus nooit kwaad om hierbij ook wat op je gevoel af te gaan. Als je tijdens een sessie merkt dat je erg moe bent of dat het zwaarder gaat dan normaal, mag je best een keer gas terug geven.
Als het daarentegen lekker gaat mag je ook wel wat meer hooi op je vork nemen.

Voorwaarde is vooral dat je steeds echt zin hebt in de volgende training en dat je niet geneigd bent deze over te slaan om dat je te uitgeput bent.
Voortdurende uitputting heeft een zeer negatief effect op je recuperatieve vermogens en zit daarmee je progressie in de weg.
Als tiener/twintiger kom je daar nog wel mee mee weg, na je 35e niet meer kan ik je uit ervaring verzekeren.

@Harpep, bedankt voor je info/tips.

Afgelopen dagen wat meer op soeplesse getraind ipv op pure kracht. Dit ivm de Marathon aanstaande zondag......wil daar niet met allerlei spierpijntjes lopen.

Na Berlijn ga ik me 3 a 4 trainingen in de week op de krachttraining storten.......lopen 2 keer per week nog tot februari.

M'n biceps hebben van de krachtoefeningen wel al een lekkere boost gekregen.....van 36 cm naar 38,5 cm. De rest heb ik nog niet opgemeten. Qua voeding heb ik ook nog niet veel aangepast, dit leek me niet verstandig nog....maar ook dit gaat na aankomend weekend veranderen. Meer eiwitten en minder koolhydraten......even vp naar beneden brengen ;-)

je loopt marathons met 90kg BW ?? heb jij nog knien en enkels :( ?

Ja hoor diaephi, geen probleem. Dit wordt m'n vijfde in 2 jaar tijd.
Ben 4 jaar geleden begonnen en langzaam opgebouwd..........er is dus voor jou misschien ook wel een toekomst in weggelegd ;-)

hoi welkom man.

Eerste en vooral respect voor je marathon prestaties. Heb ook een familielid die er regelmatig loopt en als ik zie hoe hard het is kan ik het enkel maar bewonderen.

Je wil je spieren wat laten groeien (dus massa aanzetten). Ben je later nog van plan marathons te lopen? want marathons lopen en massa aanzetten gaan niet echt samen. Ik veronderstel dat je geen bodybuilding fysiek wil ontwikkelen maar een paar kilo's beaf wil aanzetten wat perfect haalbaar is maar dan zal je, naar mijn mening, toch een keuze moeten maken. Of marathons lopen, of trainen om zwaarder te worden. Persoonlijk vind ik 90kg al heel zwaar om marathons te lopen, je merkt het misschien nog niet maar echt goed kan dat volgens mij niet zijn voor je knien en enkels. Maar kan me vergissen...

Grtjs

Bedankt Mannen,

Na deze Marathon wil ik het lange afstand lopen op een waakvlammetje gaan zetten, dit tot groot genoegen van m'n vrouw en boys (6 & 8). Als voorbereiding gaan er toch wel erg veel uren inzitten. Ze zien me liever een uur naar de sportschool gaan, dan de halve zondag lopen. Maar zeg nooit nooit ;-)

Wat betreft de "BodyBuild fysiek" is het niet m'n bedoeling om zo zwaar mogelijk met een zo laag mogelijk vetpercentage te worden. Ideaal zou ik vinden een gewicht tussen de 80 en 85 kg met een percentage van rond de 16.
Ik ga dus eerst proberen om vet te verliezen met zoveel mogelijk behoud van spieren. Daarna eventueel spiermassa iets aanscherpen.
Plan wat ik hiervoor heb :

3 ochtenden in de week een ochtendloopje 5/10/5 km. Aangevuld met wat "Freeletics" oefeningen.
3 avonden in de week sportschool om lekker zwaar krachttraining te doen en af te sluiten met wat HIT/Cardio.
En zondag's een wat langer duurloopje tot maximaal 20 km.

En als belangrijkste (en eerder vermeld) m'n etenspatroon drastisch wijzigen!!

Iemand hier een bepaald idee over?

Ja hoor diaephi, geen probleem. Dit wordt m'n vijfde in 2 jaar tijd.
Ben 4 jaar geleden begonnen en langzaam opgebouwd..........er is dus voor jou misschien ook wel een toekomst in weggelegd ;-)

Ik loop ook marathons met m'n 115-120kg, maar dan alleen de 1/32 of 1/64 marathon. ;)

1

Laatst bewerkt:
Bedankt Mannen,

Na deze Marathon wil ik het lange afstand lopen op een waakvlammetje gaan zetten, dit tot groot genoegen van m'n vrouw en boys (6 & 8). Als voorbereiding gaan er toch wel erg veel uren inzitten. Ze zien me liever een uur naar de sportschool gaan, dan de halve zondag lopen. Maar zeg nooit nooit ;-)

Wat betreft de "BodyBuild fysiek" is het niet m'n bedoeling om zo zwaar mogelijk met een zo laag mogelijk vetpercentage te worden. Ideaal zou ik vinden een gewicht tussen de 80 en 85 kg met een percentage van rond de 16.
Ik ga dus eerst proberen om vet te verliezen met zoveel mogelijk behoud van spieren. Daarna eventueel spiermassa iets aanscherpen.
Plan wat ik hiervoor heb :

3 ochtenden in de week een ochtendloopje 5/10/5 km. Aangevuld met wat "Freeletics" oefeningen.
3 avonden in de week sportschool om lekker zwaar krachttraining te doen en af te sluiten met wat HIT/Cardio.
En zondag's een wat langer duurloopje tot maximaal 20 km.

En als belangrijkste (en eerder vermeld) m'n etenspatroon drastisch wijzigen!!

Iemand hier een bepaald idee over?

lees de sticky's eens ivm het opmaken van een voedingsschema. je hoeft het niet echt bodybuildingsgericht op te maken maar je kan er wel veel uit leren.
In jouw geval zal gevarieerd en gezond eten al een groot verschil maken. Vet verliezen gaat vrij vlot op jouw vetpercentage. Heb je helemaal geen middeltjes voor nodig. Gewoon wat doorzettingvermogen en geduld.

Zo, de marathon is achter de rug!

Redelijk tevreden met de tijd........al was het wel m'n traagste in 4:15:42.

Nu de aankomende tijd de sportschool in en weer fit , slanker (minder vp) en gespierder worden.

Zo, de marathon is achter de rug!

Redelijk tevreden met de tijd........al was het wel m'n traagste in 4:15:42.

Nu de aankomende tijd de sportschool in en weer fit , slanker (minder vp) en gespierder worden.

respect!
hoeveel was een marathon ook alweer?

Mijn conditie is daar zo mijlenver vanaf.. wordt al moe van het idee om ervoor te trainen

Terug
Naar boven