Fitness Seller

Makkelijker af van ongewenst abonnement

Sculpture

Competitive Bodybuilder
Waardering
45
do 05 mrt 2009, 21:58/bron Telegraaf

Makkelijker af van ongewenst abonnement

Den Haag - Buitengewoon sympathiek, vindt een ruime meerderheid van de Tweede Kamer het initiatief van de PvdA om het stilzwijgend verlengen van abonnementen op sportscholen, boekenclubs, kranten en tijdschriften aan banden te leggen. Alle Kamerleden hadden wel eens te maken gehad met een ongewenst lidmaatschap dat ze vergeten waren op te zeggen.

Donderdag mochten alle partijen hun mening geven over het initiatiefvoorstel van de sociaal-democraten om de stilzwijgende verlenging met een jaar te verbieden. Hoewel de meerderheid de gedachte steunt, is nog onduidelijk of het voorstel dat PvdA-Kamerlid Van Dam samen met zijn inmiddels ex-collega Crone maakte, helemaal overgenomen zal worden.

Volgens coalitiepartij CDA gaat het initiatiefvoorstel veel te ver. De partij stelt in plaats daarvan voor om consumenten de mogelijkheid te geven hun abonnement binnen één of twee maanden kosteloos op te zeggen, ook als het stilzwijgend verlengd is. De SP voelt daar ook wel wat voor.

Ook wil het CDA graag een ondergrens, zodat bijvoorbeeld abonnementen tot 25 euro per jaar niet onder de wet vallen.

VVD, D66 en SP vroegen aandacht voor de dagbladen die in zwaar weer zitten. Mogelijk zou voor die sector de ergernis over het opzeggen van abonnementen opgelost kunnen worden met een gedragscode, denken de partijen. Ook willen onder meer de PvdA en de SP dat een abonnement dat telefonisch verkocht is, ook per telefoon telefonisch opgezegd kan worden.

Alleen de PvdA, GroenLinks en de PVV steunen het initiatief van Van Dam volmondig. Wanneer De PvdA’er zijn wetsvoorstel mag verdedigen in de Kamer is nog niet bekend.

Goed inititief denk ik. heb zelfook wel eens aan een abbonement vasgezeten dat ik vergeten was op te zeggen. zwaar irritant

goed voorstel, werd eens tijd. belachelijk hoe soms de voorwaarden worden gesteld, dat je uiterlijk 3 maanden van tevoren moet aangeven dat je je abo wilt opzeggen.

Ik vind het belachelijk dat dit ooit heeft mogen bestaan.

Wat voor doel dient de stilzwijgende verlenging? De klant gebonden houden. Het is een achterbakse methode om geld van iemand te ontnemen tegen zijn wil in.

Al die bedrijven beroepen zich maar op "ja, dan had je de voorwaarden maar moeten lezen"... Zucht... Zij weten dondersgoed dat er geen hond is die ooit de algemene voorwaarden leest en dat gegeven misbruiken zij.

Hopelijk wordt deze onzin zo snel mogelijk afgeschaft.

Het zal een keer tijd worden!

Het maffe is dus dat het in de praktijk al uitgevoerd beleid is. Gisteren na m'n training liep ik naar de balie van m'n sportschool om te vragen wanneer mijn abonnement af zou lopen en toen vertelde die knakker achter de balie mij dus dat achmea HC dit al heeft gewijzigd sinds 1 januari. Ik had anders weer een jaar aan m'n abo vast gezeten en nu kan ik gewoon elke maand opzeggen.

Terug
Naar boven