MuscleMeat

Nieuws Martin Bril overleden

beginnerbb

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
410
AMSTERDAM - Schrijver Martin Bril is gisteravond op 49-jarige leeftijd overleden. Hij had zijn lezers tot op het laatste moment op de hoogte gehouden van de voorvallen in zijn leven en maakte geen uitzondering voor zijn leven als kankerpatiënt. Zijn dood komt als een schok, maar voor zijn lezers niet als een verrassing.

Bril werd geboren als columnist in deze krant waar hij vanaf 1997 dagelijks verslag deed van zijn omzwervingen door de stad. In zijn scherpe en laconieke observaties maakte hij het alledaagse uniek. In 2001 maakte hij de overstap naar de Volkskrant en trok hij het land in, met bijzondere belangstelling voor plekken waar andere reizigers wellicht gas zouden geven.

Sinds 6 april dit jaar stond hij op de voorpagina van de Volkskrant, wat hij zelf 'het hoogst haalbare in dit metier' noemde. Hoewel hij eerlijk over zijn ziekte schreef, was hij niet van plan om zijn plannen bij te stellen. "Ik wil er in de toekomst weer zelf met mijn neus bovenop zitten," zei hij een paar weken geleden nog in deze krant.

Vriend en oud-hoofdredacteur van Het Parool Matthijs van Nieuwkerk noemt Martin Bril 'een lieve wapenbroeder' en 'het wonderkind van onze generatie'. "Hij kon iets wat niemand kon. Virtuoos is op z'n minst het woord. Kijk, we kunnen allemaal een pen vasthouden, maar het leek in zijn beste stukjes wel of de woorden zelf ook niet wisten wat hen overkwam."

Bril had zondagavond nog gehoord dat hij de Bob den Uylprijs kreeg voor het beste literaire reisboek, toegekend voor De kleine keizer, zijn boek over Napoleon. Op de condoleancesite van de Volkskrant betreuren veel lezers het overlijden van hun favoriete auteur. (HET PAROOL)

Ik las zijn column altijd met veel plezier.

R.I.P.

Las het nooit maar zag hem wel regelmatig bij DWDD. Had niet verwacht dat hij alsnog dood zou gaan.

Zag hem geregeld bij DWDD, vond het altijd wel een sympathieke man. Jammer dat hij zo vroeg gegaan is.

Leuke man. RIP.

Aan welke vorm van kanker is hij overleden?

In het dagelijks leven een arrogante vent..in publiciteit charmant en geniaal.

r.i.p
ik vond hem altijd wel grappig bij de wereld draait door

Mn zus kent hem goed..ik zelf een beetje. Ik denk dat het woord arrogant mss wat misplaatst is. Laten we het hooghartig noemen. Een mannetje.

Neemt niet weg dat met hem 'het alledaagse leven' op papier verdwijnt. Geniaal hoe hij van iets vanzelfsprekends iets uizonderlijks kon maken.

Dag Bril

Jammer. :(

:( K vond het echt een mooie kerel, heel erg jammer dat het zo snel zo is afgelopen.

Jammer zag het gisteravond op Paul & Witteman.

rust zacht.

RIP Martin.

gvd ga zijn geweldige columns missen...

R.I.P. Martin

49 jaar pas.
Er sterven wel heel veel mensen aan kanker het simpele feit dat het jou ook kan overkomen maakt je wat meer bewust van deze vreselijke ziekte en het besef dat het leven zo over kan zijn.

Terug
Naar boven