XXL Nutrition

Moederbord hulp

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Ik zat eens te kijken naar een nieuwe pc, en daar wil ik een goed moederbord in hebben. Nu viel mijn oog op deze (Asus NCCH-DL):

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zoals je kan zien heeft dit moederbord ruimte voor 2 processors. De info die er bij staat is dit:

Processor: Intel® Xeon® (Nocona) tot 3600 Mhz

Betekend dit dan dat er 2 processors van 3600 Mhz op kunnen, of dat er in totaal 3600 Mhz op kan? En is dit rendabel voor thuisgebruik?

En nog een andere vraag. Wie kan mij een ander goed moederbord aanbevelen wat overweg kan met DDR2-800 geheugen? Geld maakt even niet uit.

Ik zat zelf aan deze te denken, de ASUS P5WDG2-WS i975X F RG SA:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Maar de Alternate PC Builder gaf aan dat de koeler van de Intel 3800 Mhz processor hier niet op kon. Beetje vaag, maar goed. Heb er niet zoveel verstand van. Graag hulp :)

mmmm ... een DUAL procesor machine is voor thuis vaak een overkill... de power zul je weinig gebruiken..

Aanvullend op die vraag over de MHZ-en.. je kunt hier 2 x een 3600 Mhz processor opgooien.. een lot of power dus.. Echter heb je ook applicaties nodig die zogeheten "multithreaded" werken, die het dus ondersteunen op 2 processoren te draaien.. Tot dusverre op gamegebied is het alleen Doom 3 geweest die dit ondersteunde...

Eerste vraag.. wat wil je nu en straks met je pc.. je kunt anders denk ik beter voor 1 van die recentste asus-sen gaan met SLI video en investeren in eventueel 2 videokaarten. Donder daar minimaal 1 tot 2 GB geheugen op en jij bent voorlopig gered.

MBT tot je vraag over die 3800... een 3800 vereist een behoorlijke bak koeling.. ze geven aan dat de boxed cooler niet zal passen ivm de componenten die wel akelig dicht om de processorsocket heen zitten. Er is echter wel genoeg in de handel mbt koeling. dus je kunt altijd kiezen voor de aanschaf voor een ander model koeler war kan koelen tot 4000-4400 MHz.. Wel een grote kans dat dit dan een wat "blitsere" koeler is, dus een beetje een casemod-achtige koeler..

Dat eerste mobo is een servermobo, geschikt voor 2 Xeon CPUs. Niet echt voor huis tuin en keuken gebruik.
Als je lekker snel wilt, koop dan gewoon een AMD X2 3800+ of sneller op een lekker mobo. Waarom wil je perse DDR2? Het maakt nauwelijks uit qua snelheid, kijk maar naar de AMDs op DDR vs Intel op DDR2.

Nog een reden om voor AMD te gaan is de warmteontwikkeling die veel hoger is bij een Intel cpu. Meer warmte = dikkere koeler = meer lawaai en natuurlijk iets meer stroomkosten.

Als je er niet veel verstand van hebt moet je hier zeker niet aan beginnen. Hiekie en Red Devil hebben al goede punten aangehaald, performance van dit board met twee processors zal niet beter zijn dan bijvoorbeeld een dualcore AMD of Intel, die op een vrij standaard MB past.

DDR2 geheugen wordt binnenkort ook bij AMD toegepast, maar de eerste benchmarks laten al zien dat het verschil nihil is tussen de DDR-2 800 en DDR-400. Waarbij nog moet worden aangetekend dat geheugenbandbreedte erg overschat is. Op de totale performance maakt het misschien een verschil uit van enkele procenten als je bijvoorbeeld 20% meer geheugenbandbreedte hebt.

Zou gewoon een Opteron 165 of 170 kopen en dat op een socket 939 SLI boardje prikken. Dan kan je twee videokaarten kwijt, bijvoorbeeld 2 keer een 7900GT. Daarmee heb je een machine die qua snelheid echt tot de top behoort.

• Topic Starter Topic Starter
Hiekie zei:
mmmm ... een DUAL procesor machine is voor thuis vaak een overkill... de power zul je weinig gebruiken..

Aanvullend op die vraag over de MHZ-en.. je kunt hier 2 x een 3600 Mhz processor opgooien.. een lot of power dus.. Echter heb je ook applicaties nodig die zogeheten "multithreaded" werken, die het dus ondersteunen op 2 processoren te draaien.. Tot dusverre op gamegebied is het alleen Doom 3 geweest die dit ondersteunde...

Eerste vraag.. wat wil je nu en straks met je pc.. je kunt anders denk ik beter voor 1 van die recentste asus-sen gaan met SLI video en investeren in eventueel 2 videokaarten. Donder daar minimaal 1 tot 2 GB geheugen op en jij bent voorlopig gered.

Wat is dan het voordeel van 2 videokaarten als ik vragen mag? Heb je dan 2 uitgangen of kunnen die 2 samenwerken? Sorry, maar netwerkbeheer/systeembeheer kan ik best aardig, maar hou me echt 0,0 met hardware bezig. Merk dat ik dit weleens vaker mag gaan doen :D Aantal jaar geleden kon je uit 4 verschillende geforce kaarten kiezen, nu 40 ofzo :D

Iedereen bedankt voor de hulp alvast!

The Rock zei:
Wat is dan het voordeel van 2 videokaarten als ik vragen mag? Heb je dan 2 uitgangen of kunnen die 2 samenwerken? Sorry, maar netwerkbeheer/systeembeheer kan ik best aardig, maar hou me echt 0,0 met hardware bezig. Merk dat ik dit weleens vaker mag gaan doen :D Aantal jaar geleden kon je uit 4 verschillende geforce kaarten kiezen, nu 40 ofzo :D

Iedereen bedankt voor de hulp alvast!

1 videokaart wordt doorgelust zodat ze samenwerken --> monsterlijke prestaties. Maar goed, als je niet een uber-gamer bent vrij nutteloos. Het kan wel handig zijn voor later, als de games wat veeleisender zijn. Koop je nu een redelijke videokaart, prik je er later gewoon 1 bij.

• Topic Starter Topic Starter
Red devil zei:
1 videokaart wordt doorgelust zodat ze samenwerken --> monsterlijke prestaties. Maar goed, als je niet een uber-gamer bent vrij nutteloos. Het kan wel handig zijn voor later, als de games wat veeleisender zijn. Koop je nu een redelijke videokaart, prik je er later gewoon 1 bij.

Hmmz ok dat is wel relaxt. Hoe heet dat principe, SLI?

BIj nVidia wel, bij Ati heet het crossfire dacht ik...

de nieuwste juweeltjes van nVidia kun je zelfs in Quad SLI draaien :D

Artikeltje op Firingsquad

Laatst bewerkt:
Als je gamed en graphisch geweld wil zien kom je voorlopig beter uit met een Xbox360. Vergelekn met high definition modes op de 360 moet je een aardige stevige bak in huis hebben om bijvoorbeeld Call of Duty 2 te evenaren op een pc.

Wil je pure rekenkracht voor bijvoorbeeld fotobewerking, videobewerking etc etc dan heb je voldoende aan een dualcore processor. Zou dan een AMD Opteron kopen die op een 939 socket past, ook al zijn die wel iets duurder dan normale X2 processors die op gelijke kloksnelheid lopen.

maar als je nooit spelletjes speelt hoef je ook niet aan SLI te beginnen... kan je beter een paar goede WD schijven kopen en in RAID laten draaien.

Het SLI gebeuren moet je vooral zien voor later, als je even goedkoop wat power erbij wilt zetten.

Terug
Naar boven