We hebben in België al enorm veel ellende met de tweetaligheid, laat staan dat je zou moeten streven naar een meertalig land. Ik hoor het allemaal graag zeggen "we moeten niet zo chauvinistisch zijn". Wel, hoe denk je dat anderstaligen zijn? Juist, zo chauvinistisch als de pest. Met name de franstaligen zijn daar de koplopers in. En daar sta je dan met je relatief kleine taal, koppel dat aan een overdreven bescheidenheid en nonchalante houding (reeds merkbaar in dit topic) en je krijgt dus inderdaad Brusselse toestanden. Een stad die overigens enkele decennia geleden nog grotendeels Nederlandstalig was, maar waar franstaligen ondertussen de Nederlandse taal op bijna nazistische wijze hebben uitgeroeid. Dit terwijl nochtans tussen de taalgroepen afgesproken was dat het een tweetalige stad zou worden. Ze krijgen nu trouwens een koekje van eigen deeg uit de Arabische hoek.
Dus waar ik in de eerste plaats voor pleit: duidelijke afspraken, koppelen van taal aan grondgebied en bestuur en geen mm afwijken van die grondwet.
Wat natuurlijk niet betekend dat je zowel gedurende de opvoeding als op scholen niet moet streven naar meertaligheid van de bevolking. Ik zie dit eigenlijk los van deze discussie. Kinderen leren heel vlot meerdere talen, zelfs de minder begaafde. Dus laten we inderdaad maar eens kijken wat daar nog mogelijk is om het onderwijs te verbeteren en ouders te sensibiliseren voor dit gegeven.
Verder denk ik wat de universiteiten betreft men zich geheel moet kunnen redden in het Engels in de twee richtingen.