XXL Nutrition

NL Politiek gaat rol ouders overnemen

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
De Tweede Kamer steunt in meerderheid een plan van minister Piet Hein Donner om het fysiek straffen van kinderen te verbieden. Een tik op de vingers om te voorkomen dat de koekjestrommel wordt geplunderd mag nog wel, maar een kind achteraf opzettelijk fysiek of geestelijk pijn doen niet.

Deze vormen van straffen zullen, ondanks dat zij vaak worden gebruikt uit opvoedkundig oogpunt, worden verboden in het Burgerlijk Wetboek. Ook enige andere vernederende behandeling van kinderen door ouders of opvoeders zal worden verboden.

waar gaat dit nou heen?

De goede kant op. Kinderen slaan gewoon met TBS straffen minimaal, of de ouders ontzeggen uit de rechterlijke macht. Een kind is geen speelgoed.

what the ****

en maar zeuren dat de jeugd een steeds grotere bek krijgt en steeds meer de criminaliteit in gaat

ja gek he, als je een kind met fluwelen handschoentjes moet behandelen en het kind niet straffen wanneer hij wat verkeerds doet dan moet je hem dus eigenlijk wel altijd z'n gang laten gaan, wat hij ook doet.

ik ben vroeger ook welleens geslagen door mijn pa, maar ik heb er echt geen trauma's of wat dan ook aan overgehouden.

Een tik op de vingers om te voorkomen dat de koekjestrommel wordt geplunderd mag nog wel, maar een kind achteraf opzettelijk fysiek of geestelijk pijn doen niet.
Ook enige andere vernederende behandeling van kinderen door ouders of opvoeders zal worden verboden.

goed lezen riggard..:rolleyes:

De goede kant op. Kinderen slaan gewoon met TBS straffen minimaal, of de ouders ontzeggen uit de rechterlijke macht. Een kind is geen speelgoed.

Bullshit. In tegenstelling tot wat de zweverigen der aarde claimen: lijfstraffen werken wel degelijk. Natuurlijk kan je daar te ver in gaan, maar om het geheel te verbieden?

En nee, dit zou m.i. niet in tegenspraak zijn met mijn ideale wetgeving. Daar zou mishandeling van volwassenen in sommige omstandigheden ook gewoon legaal moeten zijn.

En kom niet aan ("af" voor onze Belgische lezers) met het gelul dat slaan een teken van onmacht is.

Scenario 1: kind doet iets ergs. Ouder zegt "lief kind, dat mag niet. Je krijgt een time-out en je mag een uur geen X-BoX spelen!". Kind lacht zich te pletter om gaye ouder, ouder is gefrustreerd omdat deze straf geen voldoening geeft (wat heel belangrijk is in het strafproces in het algemeen).

Scenario 2: kind doet iets ergs. Ouder geeft hem/haar een hengst. Kind jankt, ouder heeft zich af kunnen reageren, machtsverhoudingen zijn geheel duidelijk. Case closed.

Nog iets anders: deze wetgeving is in tegenspraak met het strafrecht zoals we het kennen. Je kan als kind dus alleen gestraft worden VOORDAT je een strafbaar feit hebt gepleegd. Als een kind zo'n zaak voor zou laten komen, dan hebben de ouders geen pot om op te staan.

Bullshit in jouw wereld Phreak. Lijfstraffen werken misschien wel, maar genoeg ouders die geen maat weten. Dan is het geen lijfstraf meer maar mishandeling.

Vind het slaan van kinderen overbodig. Om te laten zien wie de baas is hoef je echt niet te meppen.
Ik heb zelf nog nooit een tik van mijn ouweheer gehad en had duidelijk wel respect voor mijn vader.
Als mijn vader zijn mond lostrok was ik gewoon stil.

Dus zonder meppen makkelijk een kind op te voeden.
Enige keer dat ik een kind/mijn kind zal slaan, is wanneer hij iemand anders opzettelijk pijn doet zonder geldige reden.
Als hij zijn moeder bijvoorbeeld zou slaan. Hij een meisje verkracht heeft. Dat soort dingen. Maar met een normale opvoeding zal een kind dat waarschijnlijk niet doen.

Meneer Donner heeft wel een corrigerende schop in zijn kruis verdiend.

Als landelijke politici zich persé op micro-niveau met het volk willen bemoeien dan kunnen ze denk ik beter eens beginnen in de (bejaarden)zorg. Daar gebeuren wel ergere dingen als een ouder die zijn kind slaat.

En kindermishandeling was toch altijd al verboden?

Bullshit in jouw wereld Phreak. Lijfstraffen werken misschien wel, maar genoeg ouders die geen maat weten. Dan is het geen lijfstraf meer maar mishandeling.

Maar mishandeling is altijd al verboden, dus dan is deze wetgeving alsnog een wassen neus.

Dunne lijn tussen een corrigerende tik en mishandeling. Valt moeilijk in te schatten hoe een klap aankomt bij een kind.

Beetje dubbel op.... Klinkt alleen erg zwaar zo.

Een tikje moet kunnen.....

Dunne lijn tussen een corrigerende tik en mishandeling. Valt moeilijk in te schatten hoe een klap aankomt bij een kind.

Daar ben ik het mee eens. Ik heb twee dijken van ouders én ook wel eens een flinke tik gehad. (die ik dan ook meestal echt wel had verdiend). Heb daar echt geen trauma's aan overgehouden. MAAR, ik ben ondertussen van mening dat je 50% van de ouders geen meppen moet laten uitdelen. Die kennen idd geen grenzen. En DAAR maak je echt heel wat meer mee kapot dan dat een corrigerende tik misschien goed kan maken.

Maar goed, heel mooi en aardig zo'n wet, ik heb wel het vermoeden dat het helemaal NIKS gaat uitmaken in de nederlandse gezinnen zelf. Tenzij we anti-kindermep-brigades gaan laten patrouilleren :D

Terug
Naar boven