MuscleMeat

Noob question....

Big'r

Competitive Bodybuilder
Waardering
21
Wat is het verschil tussen een windows-versie die op cd-rom is gebrandt als iso of als exe bestand?

Wanneer ik normaal mijn windows 98 installeer met behulp van een opstartdisk, heb ik dan een iso of een exe versie van deze windows?

Wanneer ik naar de windows xp kijk die DBC01 op het moment ter beschikking stelt, weet ik niet eens hoe ik dit moet downloaden.
Moet ik alle losse files dan stuk voor stuk downloaden en in een map knallen?

:o :o

Cd is een cd, niks over uit te leggen. Een iso is min of meer een copy van een originele cd welke dan is te downloaden. De stukjes die je ziet zijn rar files welke dan makkelijker is omte downloaden. Vroeger werden iso's op illegaal verkregen toegang ftp servers geplaatst. Deze konden dus zonder aankondiging weer gesloten worden waardoor men dus op zoek kon naar andere pubs. Omdat de illegaal verkregen ftp server meestal niet een file kon hervatten vond men het idee uit om een iso dan in stukjes aan te bieden, zodat men niet alles helemaal opnieuw hoefte te downloaden mocht de server dood gaan. Aangezien de fxp scene nog steeds aanwezig is, blijft men dus aanbieden in stukjes.

Al deze stukjes zijn natuurlijk tesamen die ene cd. Je pakt deze files uit met winrar of winace of andere budprogramma's en die maakt er dan die ene iso van. Die ene iso kan je dan weer branden op een cd , zodat je dus weer een cd krijgt, of laden in bepaalde programma's die een cdspeler simuleren. Een voorbeeld hiervan is Daemon Tools.

nog vragen, ask away.

Terug
Naar boven