Fitness Seller

Object Oriented Design: Design Patterns

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Kent er iemand hier iets van object georiënteerde analyse?

Ik heb een opdracht gekregen om in een bepaalde case enkele patterns op te speuren:

- facade
- bridge
- adapter
- abstract factory

Ik denk hierin succesvol te zijn geslaagd, maar zit nog met enkele onzekerheden.

Ik heb de opdracht ook in Java uitgeschreven.

Ben benieuwd of ik niet de enigste ben die patterns naar z'n hoofd gesmeten krijgt :D

Ik heb hier het boek liggen:

Patterns in Java - Volume 1
A catalog of reusable design patterns illustrated with UML
Mark Grand (Wiley publishers)

De facade, bridge an adapter staan in hoofdstuk 7
Abstract factory in hoofdstuk 5

Ik heb er dus ook een paar naar mijn hoofd gesmeten gekregen een aantal jaar geleden, maar ik programmeer niet, dus heb er sindsdien niets meer mee gedaan. (weinig kans dat ik je opdracht zou kunnen verbeteren :))

Oh, ik zie hier trouwens ook nog het boek staan:Applying UML and patterns (Craig Larman). Ook hier worden enkele patterns besproken blijkbaar.... jeetje, dat wist ik niet eens, kun je nagaan :)

• Topic Starter Topic Starter
Daar ben ik inderdaad niet veel mee. De boeken heb ik hier ook liggen, maar de praktijk is net iets anders :(

Tja, wij liggen vollop in Java te programmeren. Onze Docent is - ken je het
zo'n echte idealist. Een man met veel ervaring en kennis van software engineering.. Hij is uberfan van Craig Larman en Shalloway all the way.

Het boek van Craig Larman heb ik hier ook liggen :)

Hij komt toch niet uit Loppersum he ? (dik, baard, en naast fanatiek OO-ontwikkelaar en docent ook lange-afstands zwemmer ?)

Dat boek over UML vond ik trouwens een heel aardige. Trouwens patterns hebben ook wel wat, maar is meestal 400% te veel moeite en zal in de praktijk dan ook zelden gebruikt worden ben ik bang.

• Topic Starter Topic Starter
Wat die docent betreft.. Hij heeft allesinds wel een baard, maar dik is ie niet.
Dus hij zal het niet zijn vrees ik

Of patterns in de praktijk gebruikt worden, daar kan ik niet op antwoorden. Lijkt me toch zo het geval mits de moeite die je erin steekt niet zo groot is en het resultaat enorm..

Waarschijnlijk enkel wat voor grote duurzame moderne projecten..

Zelf ben ik niet echt jo average computergeek.. En liggen programmeren is niet echt m'n ding. Naar mijn bescheiden mening is dat een vreselijke associale bezigheid. Maar softwaredesign of management vind ik dan weer niet zo verschrikkelijk ;)

Terug
Naar boven