MuscleMeat

Open Vlaamse Kampioensschap HG

Stahmixson

dutchhighlander.nl
Elite Member
Waardering
133
Lengte
1m95
Massa
138kg
Wat ?
Vlaams Kampioenschap B-klasse
Wanneer?
Zaterdag 30 augustus
Waar?
Het kasteel van Ooidonk te Bachte-Maria-Leerne, deelgemeente van Deinze, check de website http://www.schotsedagen.be (let niet op de titel sterkste man van Vlaanderen, dat is een misverstand en de organisatie die zichzelf weer eens overenthousiast voorbij loopt)
Aanvang?
LET OP!!! De beurs gaat pas open om 13u maar wij starten al vroeger. Aanvang wedstrijd om 12u, atleten ten laatste aanwezig om 11.30u.
Inkom?
Ik weet het, het is duur dit jaar. 7 euro ingang, maar er is veel te doen (deelnemers krijgen drankbonnen ter compensatie). De opbrengst van het weekend gaat integraal naar diverse goede werken via Fonds 12.
Tips qua materiaal?
- Kilt is in tegenstelling tot eerdere meldingen niet verplicht, wie wil en naarmate beschikbaarheid kan uiteraard een kilt kopen of misschien huren bij de standhouders van Great Scotland (kom eerst langs mij aub dan ga ik mee). Ik probeer hen te overtuigen om er genoeg mee te brengen, zowel voor verhuur als verkoop, maar ik weiger om mensen te verplichten naar Sint-Niklaas te sturen voor een kilt. Losse sportkledij is uiteraard aangeraden.
- Tips qua schoeisel: we zitten op een veld, hopelijk niet te vochtig. Er zijn draaioefeningen (wfd) bij dus geen te gladde zolen best. Voor de caber geven sommige mensen de voorkeur aan schoenen met noppen.
- Wie polsbanden heeft best meebrengen voor de stone
- Voor de hamer die er heeft best tacky meebrengen (spuitbus of pasta, beiden zijn toegelaten)
- Magnesium voor de stone, wfd en wfh (let op, geen handschoenen toegelaten in tegenstelling tot sommige Amerikaanse wedstrijden)
- Genoeg eten en drinken uiteraard, wie wil kan ook daar ter plaatse iets kopen maar de eettent ligt redelijk ver.
Onderdelen?
Volgende onderdelen zijn definitief vastgelegd:
- lichte hamer
- zware hamer
- lichte wfd
- Braemar stone (zware steen uit stand)
- caber toss (qualifier gevolgd door zwaardere)
- lichte wfh
Einde?
Prijsuitreiking voorzien 18.45u-19u
Effectief einde?????

Opmerking: op zondag krijg ik normaal gezien twee groepen 'gewone' mensen, waaronder één stag's night-groep, voor een soort highlander challenge (lees D-highland games en strongman). Tussendoor is er ook eventueel demonstratie, wie op zondag wil terugkomen om af en toe eens voor het publiek te demonstreren is welkom. Spreek dan wel even met mij af voor je toegangsticket.

pps: ik heb nog steeds niet van iedereen achtergrondinformatie, ik ben niet zo'n praatvaar als Wout Zijlstra dus ik moet iets hebben om over te zeveren!

ik zie er naar uit :)

• Topic Starter Topic Starter
MET van DBB:

Snoob en Sanca ;)

Doen er ook mensen uit Oosterwolde mee?

• Topic Starter Topic Starter
Verslag Vlaams Kampioenschap B-klassse 2008-09-12

Vlnr: Bert Brams(voor), Simon De Vogelaere(achter), Tom Mestdagh(voor), Karel Vanhulsel(achter), Johny De Zutter, Davy Caenen, Jimmy Van De Walle, Johan Caenen, David De Vos

Aan het zonovergoten kasteel van Ooidonk in de regio van Deinze werd op zaterdag 30 augustus het Vlaams kampioenschap Highland Games voor de B-klasse gehouden. Doel was de sport bekender te maken en de weg te effenen voor nieuw talent zoals de Weiland Games en misschien zelfs voor enkele extra wedstrijden in Vlaanderen volgend seizoen. Maar vooral een gezellige en sportieve competitie houden. Er werd gestart met de lichte en de zware hamer (beiden, net als de andere onderdelen, volgens een ruwe meting net iets zwaarder dan voorgeschreven) die verrassend gewonnen werden door Jimmy Van De Walle. Deze trainingspartner/pupil van Johny De Zutter, de kersverse Belgisch kampioen in de B-klasse, leek in bloedvorm te zijn. Op de zware hamer moest Johny zelfs nog enkele andere jongens tussen hem en Jimmy dulden. Simon De Vogelaere en Karel Vanhulsel gooiden ver op kracht. Tom Mestdagh, net op tijd, had autopech en vergat zijn kilt waardoor hij in fluogroene boxershort moest gooien. De man van de uitspraak “Highland Games zonder kilt is als een café zonder bier”, liet het niet aan zijn hart komen en gooide ook ver. Aan dit tempo zou hij wel eens een titelkandidaat voor volgend seizoen kunnen zijn. Gooide een officieus record lichte hamer bij de junioren, helaas zonder erkende scheidsrechter bij. Het record stond op naam van Daniel Ammeraal met 21.80m, Tom gooide de naar schatting 7.7kg wegende hamer naar een mooie 22.63m. Een topprestatie als junior!
Na beide hameronderdelen leek het er zelfs op dat Jimmy zich eenzaam aan de top zou vestigen. Gelukkig is Johny heel sterk aan het groeien op de weight for distance en daar heeft Jimmy duidelijk nog te weinig aan gewerkt. Karel, Simon, en Tom ,die ook meedoen met de Sterkste Man van België gooiden verder dan Jimmy. Johny naderde Jimmy terug op één punt door dit onderdeel op zijn naam te schrijven.
Dan kwam de Braemar stone, een vierkante blok die Tom Mestdagh meezeulde op vraag van de wedstrijdorganisator. Dit onderdeel werd algemeen verwacht van Johny te zijn, maar hij had duidelijk Jimmy te goed getraind want die versloeg hem verrassend in de laatste beurt met enkele centimeters. Hierdoor pakte Jimmy alweer een puntje voorsprong. Om de titel te pakken moest hij nu nog enkel op gelijke hoogte blijven met Johny.
Deze opdracht lukte hem perfect door evenveel graden te gooien op de caber als Johny. Eerst werd er gegooid met een lichte 5m boom als qualifier. Het lukte slechts vijf deelnemers om deze te tossen, vooral het oppakken leek het grootste probleem voor velen. Verrassend genoeg lukte dit ook Simon De Vogelaere ondanks veel geworstel niet hetgeen hem de derde plaats kostte. Die vijf, Jimmy/Johny/Karel/Tom/David, mochten dan de 5.50m boom proberen. Het lukte iedereen om hem op te pakken, Tom Mestdagh in zijn ondertussen beroemde “even in alle richtingen stappen”-beweging, maar niemand leek hoger te komen dan 55°. Enkel Johny en Jimmy leken bij hun tweede beurt iets hoger te gooien dan de anderen en deelden daardoor de punten met elk 60°.
Als afsluiter volgde het 20kg hooggooien. Het gewicht was hersteld, maar had nog steeds één zwakke lasnaad aan het handvat die mogelijks problemen kon geven. Tot aan 3.50m ging alles goed, maar dan barstte het zwakke punt en het handvat ging eraf. Werd snel vervangen door een lompe noodversie waar sommigen zelf niet het volledige hand in kregen. Toch leken de toppers hier geen last van te hebben. Jimmy ging mee met Simon tot een mooie 4.25m, maar beiden faalden. Om een winnaar uit te maken gingen beiden akkoord met twee extra pogingen, Jimmy had de titel toen toch al op zak, en Simon haalde het. Hij kreeg hierdoor extra adrenaline en voor het publiek en het veldrecord werd de hoogte op 4.50m geplaatst. Simon ging hier vlot over zonder de lat te raken en probeerde nog op éénmaal op 4.60m, maar gooide onderaan tegen de lat. Een topprestatie!
Jimmy Van De Walle werd verdiend kampioen van Vlaanderen! Hij zal, net als Simon De Vogelaere en Karel Vanhulsel, volgend seizoen zeker proberen om mee te doen met enkele federatiewedstrijden. Maar dan wel in kilt uiteraard! Simon en Karel zijn net als Tom nog juniors dus daar zitten zeker nog heel wat groeimogelijkheden.

Einduitslag
1. Jimmy Van De Walle 11.5ptn
2. Johny De Zutter 15ptn
3. Karel Vanhulsel 21.5ptn
4. Simon De Vogelaere 23ptn
5. Tom Mestdagh 25.5ptn
6. David De Vos 30.5ptn
7. Bert Brams 43.5ptn
8. Johan Caenen 45.5ptn
9. Davy Caenen 52ptn

7kg hamer
1. Jimmy Van De Walle 25.18
2. Johny De Zutter 24.15
3. David De Vos 22.85
4. Tom Mestdagh 22.63
5. Karel Vanhulsel 21.83
6. Simon De Vogelaere 21.45
7. Bert Brams 19.05
8. Johan Caenen 14.30
9. Davy Caenen 10.60

10kg hamer
1. Jimmy Van De Walle 21.13
2. Simon De Vogelaere 20.75
3. Tom Mestdagh 20.27
4. Karel Vanhulsel 20.13
5. Johny De Zutter 19.42
6. David De Vos 18.75
7. Bert Brams 15.88
8. Johan Caenen 13.53
9. Davy Caenen 8.23

Light weight for distance
1. Johny De Zutter 15.50
2. Karel Vanhulsel 15.28
3. Simon De Vogelaere 14.68
4. Tom Mestdagh 14.65
5. Jimmy Van De Walle 12.80
6. David De Vos 12.20
7. Bert Brams 10.76
8. Johan Caenen 7.10
9. Davy Caenen 6.47

Braemar Stone
1. Jimmy Van De Walle 9.79
2. Johny De Zutter 9.62
3. Karel Vanhulsel 9.03
4. Simon De Vogelaere 8.41
5. Tom Mestdagh 8.26
6. David De Vos 7.21
7. Johan Caenen 7.00
8. Bert Brams 6.59
9. Davy Caenen 5.63

Caber
Johny De Zutter/ Jimmy Van De Walle 60°
David De Vos/Tom Mestdagh/ Karel Vanhulsel 55°
Rest NS

20kg hoog
4.50 Simon De Vogelaere
4.00 Jimmy Van De Walle
3.75 Johny De Zutter/Karel Vanhulsel
3.50 Tom Mestdagh/David De Vos
3.00 Bert Brams/Johan Caenen
NS Davy Caenen

Ah, damn... Wann krijgen we weer een 16lbs hamer in een wedstrijd? Ik gooi 'em nu naar/over de 25m...

Damn, die kerel in die legerbroek ziet er npgal een beest uit

:D

Terug
Naar boven