AndroidHealthClinic

Nieuws Open VLD-er neemt ultra ultralinks besluit.

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.658
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Vlaams dorpje scheldt 250 armen in één klap hun schulden kwijt
Van onze correspondent Marc Peeperkorn
gepubliceerd op 18 december 2008 03:32, bijgewerkt op 18 december 2008 08:03

BRUSSEL - Wat popsterren doen in Afrika, kan ook dichterbij, vindt het Belgische Herzele: de armen zijn af van hun schulden.

Goed nieuws voor de 250 arme gezinnen in het Oost-Vlaamse dorpje Herzele: al hun schulden bij de sociale dienst worden kwijtgescholden. Een eenmalige actie die de gemeente 270 duizend euro kost.

Burgemeester Johan van Tittelboom ontkent dat hij hiermee Sinterklaas speelt op kosten van de gemeenschap. ‘De gemeenteraad van Herzele heeft vorig jaar een nultolerantie voor armoede afgesproken. Dat voeren wij als college van B en W nu uit. Ons logo kent niet voor niets een groot rood hart’, aldus Van Tittelboom die zelf lid is van de liberale Open-VLD.

Het is voor het eerst dat een Vlaamse gemeente collectief de schulden schrapt van haar inwoners bij de OCMW, de Vlaamse sociale dienst. ‘Het gaat om mensen die iedere keer geld moeten lenen om de stookolie te betalen, of een paar nieuwe schoenen. Terugbetalen gaat niet, daarvoor is de uitkering te laag. Uiteindelijk ligt die schuld als een zak stenen op uw rug.’

Om deze uitzichtloze situatie te beëindigen, haalt de gemeenteraad op 30 december een streep door alle openstaande rekeningen. Tot ongenoegen van de vereniging van Vlaamse gemeenten, die vindt dat dit een bonus zet op schulden maken.

Van Tittelboom verbaast zich over de kritiek. ‘Wereldwijd zijn er presidenten, film- en popsterren die zich onder luid applaus inzetten voor kwijtschelding van de schulden aan arme landen. Maar als een lokaal bestuur hetzelfde doet voor zijn inwoners, gaat dat kennelijk een stap te ver. Wij in Herzele blijven niet hangen in mooie woorden en verre idealen, wij doen iets.’

http://www.volkskrant.nl/buitenland...eldt_250_armen_in_een_klap_hun_schulden_kwijt

Gaat het geld voor de verandering een keer niet naar de Walen :D

Wel prettig, schulden maken en de gemeente scheldt het kwijt. Als je als minderbedeelde geen schulden maakt heb je dus het nakijken.

orgineel...maar moet niet kunnen.

‘Wereldwijd zijn er presidenten, film- en popsterren die zich onder luid applaus inzetten voor kwijtschelding van de schulden aan arme landen. Maar als een lokaal bestuur hetzelfde doet voor zijn inwoners, gaat dat kennelijk een stap te ver. Wij in Herzele blijven niet hangen in mooie woorden en verre idealen, wij doen iets.’
Heeft ie wel een punt.

ik vind als je als rijk mens de arme wil helpen een mooi ideaal maar ik vind niet dat je andere burgers op moet laten draaien voor andermans shit want die burgers moeten ook hard voor hun centen werken

Die arme mensen gaan nu helemaal als een malle geld over de balk smijten, binnen het jaar staan ze weer diep in het rood.

270 duizend euro !?

Ik wil mijn 0,02 cent terug!

why not?

Goede zaak, al hoop ik wel dat toezicht op dergelijke kwijtscheldingen goed is.
In Nederland zijn er naar ik weet ook methoden om in 5 jaar van je schulden af te komen. Betekent wel dat je onder curatele gesteld wordt en op 50 euro per week moet teren. Ga je de fout in tijdens die periode, dan kan je 15 jaar niet aan de regeling deelnemen.

correct me if I'm wrong.

Goede zaak, al hoop ik wel dat toezicht op dergelijke kwijtscheldingen goed is.
In Nederland zijn er naar ik weet ook methoden om in 5 jaar van je schulden af te komen. Betekent wel dat je onder curatele gesteld wordt en op 50 euro per week moet teren. Ga je de fout in tijdens die periode, dan kan je 15 jaar niet aan de regeling deelnemen.

correct me if I'm wrong.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_Schuldsanering_Natuurlijke_Personen

Ondanks het voorgaande is de rechter op grond van de wet verplicht om het verzoek af te wijzen:

• als de schuldsaneringsregeling al van toepassing is op de schuldenaar;
  • als er geen "minnelijk traject" heeft plaatsgevonden. Een minnelijk traject betekent dat een daarvoor gekwalificeerde instelling probeert om aan de schuldeisers een aanbod te doen, gebaseerd op het inkomen van de schuldenaar, waarna de rest van de schuld wordt "kwijtgescholden". Volgens de gedragscode die deze instellingen moeten hanteren, mag het minnelijk traject alléén doorgang vinden als alle schuldeisers het aanbod accepteren. Vaak mislukt daardoor het minnelijk traject. Voorwaarde om te worden toegelaten tot de schuldsaneringsregeling is dat in ieder geval een reëel aanbod is gedaan!;
  • als de schuldenaar schulden heeft die voortvloeien uit een veroordeling voor een misdrijf, als deze veroordeling heeft plaatsgevonden binnen vijf jaar voordat het verzoek tot schuldsanering is gedaan. De rechter mag, indien hij daar reden toe ziet, zelfs een langere termijn in acht nemen. Het gaat hier bijvoorbeeld om geldstraffen of veroordelingen door de strafrechter tot schadevergoeding aan een slachtoffer;
  • als minder dan 10 jaar voordat het verzoek tot schuldsanering is gedaan, de schuldsaneringsregeling al van toepassing is geweest op de schuldenaar. Hierop kan onder bepaalde omstandigheden een uitzondering worden gemaakt als de schuldsaneringsregeling destijds is beëindigd om redenen die de schuldenaar niet toe te rekenen zijn.

Ik dank u voor de aanvulling :D

HO HO HO ! zou de kerstman zeggen ;)

Terug
Naar boven