- Waardering
- 2.963
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als je nu donor wilt zijn, moet jij je aanmelden daarvoor.
Als jij met dat stelsel geen donor zou willen zijn, kan je dat gewoon aangeven.
Veel mensen zijn nu geen donor omdat het aanmelden moeite kost. Met beide stelsels heb je de vrijheid om je eigen keuze te maken, dus ik zou niet weten wat daar het probleem van is?
De staat beslist nu net zo goed in de eerste instantie, alleen die beslissing is nu anders. Met beide heb je de vrijheid, dus ik begrijp het probleem niet?Het probleem daarmee is, is dat de staat dus in eerste instantie beslist wat er met jouw lichaam gebeurt. Dat jij daar geen problemen mee hebt in dit geval (net zo min als ik overigens), is waarschijnlijk dat jij geen problemen hebt met het doneren van je organen. Het gaat echter om de grotere discussie. Stel dat het over een ander onderwerp zou gaan, over iets wat jij niet wilt. Dan zou jij ook wat minder graag willen dat de staat in eerste instantie beslist, en jij in tweede instantie d.m.v bezwaar te maken.
Edit: Bovendien heeft het wetsvoorstel van D'66 veel praktische problemen. Zo zie ik gebeurtenissen voor me in het ziekenhuis, waar diegene zich niet heeft afgemeld, maar iedereen weet dat hij/zij geen donor wilt zijn vanwege overtuiging/religie etc. Ga je dan als staat zeggen: "tsja, had hij/zij zich maar moeten afmelden." Dit kent imo gewoon teveel problemen.
De staat beslist nu net zo goed in de eerste instantie, alleen die beslissing is nu anders. Met beide heb je de vrijheid, dus ik begrijp het probleem niet?
Dat praktische probleem kan je net zo goed omdraaien... Ook dat geldt voor beide kanten.
Bron:18-jarigen mailing
Ieder jaar ontvangen alle jongeren die het jaar daarvoor 18 werden een donorregistratieformulier. Dit jaar is het pakket in een compleet nieuw jasje gestoken. Het pakket bestaat uit een bewaarmapje waar naast het vernieuwde donorformulier ook een JaofNee-pen is ingestoken om het gedeeltelijk vooringevulde formulier verder in te vullen. Alleen de keuze, de datum en de handtekening ontbreken nog. Een afbeelding van het pakket is te zien in bijgevoegde factsheet.
Ik heb op mijn 18e een brief moeten invullen waar ik nooit om heb gevraagd, dus jou idee is volgens mij al in gebruik.
Bron:
http://donorinfo.nl/Nieuws/72.html
Oh zie nu de edit van vipo, je kan dus ook gewoon niks terugsturen.

Kleurtje vond ik in dit geval handiger.Tsja, als jij denkt dat het hetzelfde is als de staat zegt je bent het automatisch niet, totdat jij zegt van wel, dan andersom.
Ja of de staat nu beslist dat je automatisch wel of geen orgaandonor wordt, het blijft een beslissing van de staat. Een beslissing die ook nog eens in geen van beide gevallen vast staat, omdat je zelf de keuze hebt.
Ik begrijp je punt, maar niet dat je het ziet als een probleem.
En als jij denkt dat er net zoveel problemen zullen komen in de praktijk, dan zie je idd het probleem niet.
Ik zeg nergens dat het net zo veel is, ik zeg alleen dat beide kanten problemen kan opleveren. Of wou je zeggen dat het onmogelijk is dat het nu voorkomt dat iemand komt te overlijden die wel donor had willen zijn, maar zich niet heeft opgegeven? Wat vaker voorkomt is niets anders dan speculatie, zeker voor ons. Ik vind het ene wel kwalijker dan het andere, maar dat is niets meer dan persoonlijke voorkeur en dus ook niet relevant. Feit is dat het aan beide kanten van het verhaal kan voorkomen, simpelweg omdat (geëmotioneerde) mensen zo zijn.
Maar ik weet gewoon dat het in de praktijk problemen op gaat leveren.
Dat is knap dat je dat nu al weet. Maar, aan de andere kant: noem eens een systeem over een gevoelig onderwerp wat geen problemen oplevert?
Persoonlijk vind ik juist dat mensen een vergoeding zouden moeten krijgen. En ik vind dat dit gewoon zonder bemoeienis van de staat zou moeten zijn. Met andere woorden gewoon toepassing van het vrijemarktprincipe.
De overheid zou hier nooit macht in mogen hebben.
Breng het beter onder de aandacht ipv een ander je wil op te leggen.
Dit roept bij mij in ieder geval weerstand op om het juist niet te doen.
Donor word je omdat je dit wilt en voor kiest, niet omdat een hypocriete bloedzuiger in pak vanuit Den Haag dit een leuk idee vind.
De volgende stap is dat ze zeggen 'oh jij hebt nog twee nieren en hier hebben we iemand die dringend een nier nodig heeft, dus jij hebt nooit aangegeven dat je beide nieren wilt houden, dus jij gaat nu mee één nier afstaan, maak je geen zorgen je kan best leven met één nier.'
Geen camel's nose under the tent aub. opfl*kkeren met dit soort onzin.

1) Heb je mijn post wel gelezen? Want je reageert alleen op het plan van D'66.
2) Hypocriete bloedzuiger? Dat zijn de mensen die wel een orgaan willen als ze het nodig hebben,maar het niet willen afstaan. Of nog erger, de mensen die niet de tijd nemen om een keuze te maken.
Over vergoeding enz.: Dit zie ik niet werken. Het lijkt me enerzijds te duur om een vergoeding te geven. Aan de andere kant: Je moet wel bedenken dat ook al ben je donor, de kans dat jouw organen gebruikt worden zijn klein. Je moet in het ziekenhuis overlijden onder gecontroleerde omstandigheden. Je moet niet te oud zijn, gezond zijn etc.
[/COLOR]Maar is hier dus niemand die iets te zeggen heeft tegen mijn voorstel?