XXL Nutrition

overlocking; de gevaren

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
wat zijn de pro's en contra's van de processor overclocken? Welke andere onderdelen moeten dan ge-upgrade worden? Kosten? Wat gebeurd er eigenlijk precies. Kortom graag jullie meningen over overclocken van de computer. waarom zou ik het wel/niet doen?

je moet meestal sneller geheugen hebbe en betere processor koeler is ook wel makkelijk,goede airflow van de kast is ook wel goed, kosten vallen wel mee,mijn koeler was iets van 20 euro ofzo.

pro is dat je er meer uit kunt halen dan de fabrikant voor ogen had.. con's.. b00m! Zou er wat over gaan lezen op computerfora.. maar de antwoorden van hier zullen ook niet mis zijn..

Je computer wordt sneller van het overclocken. Ik weet niet wat voor processor je nu hebt?
Mocht je een goede processor hebben, maar je hebt slecht geheugen, dan moet je dat natuurlijk upgraden. Voor een goede overclock heb je een goede koeler/processor/geheugen nodig. Op www. azerty.nl kun je geheugenmodules vinden. Op dit moment zou ik sowieso voor 4GB gaan, mits je 32-bit versie van Windows hebt, die leest maar 3,25GB. Ik heb zelf een Intel Core 2 Duo E6600 op 3,06GHz lopen, met geheugen van 2GB, PC-5300, 667MHz. Post anders eerst ff jouw systeem. Dan vertel ik je wel wat je nodig hebt te ja of te nee.

Voordelen:
Hij is sneller en reageert beter in sommige opzichten. Als je een Benchmark freak bent, dan kan overclocken ook helpen voor een hogere benchmark.

Nadelen:
Je PC is warmer (vandaar dat je die goede koeler nodig hebt) maakt waarschijnlijk meer herrie omdat de koeler zijn best moet doen. Ook verbruikt hij meer stroom. En als je verkeerd overclockt kun je zelfs je computer mollen:D Bijvoorbeeld als je geheugen mee overclockt, of als je een te hoge V-core insteld.

Hier een filmpje over overclocken, veel plezier en succes ermee!
http://www.hardware.info/nl-NL/video/wmOTYMQ/Overklok_special__Meer_prestaties_voor_hetzelfde_geld/

cons, hij verbruikt meer stroom en kan soms rekenfouten gaan maken.

pro's je laat m sneller lopen voor 20 euro en je hoefd niet een snellere processor te kopen voor 300 euro.

als je een beetje nieuwere processor hebt dan kan je m in iedergeval niet meer opblazen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/51

je moet meestal sneller geheugen hebbe en betere processor koeler is ook wel makkelijk,goede airflow van de kast is ook wel goed, kosten vallen wel mee,mijn koeler was iets van 20 euro ofzo.

Ik zou eerst eens bekijken om welke CPU het gaat. Bij sommige processors zou ik persoonlijk geen geld investeren om te overklokken. (als de winst minimaal is dan zou ik het gewoon laten)

Neej je hebt gelijk. Het is onmogelijk voor een 32bit windows O.S. om 4gb volledig te gebruiken. Je ziet wel 4Gb staan tijdens het booten maar in windows heb je maar 3,2 - 3,5 ter beschikking.
Heel simpel uit te leggen ook, je hebt 4gb totaal dat het os kan gebruiken (systeem & graphics samen dus). Dus ook al laat ie 4gb zien tijdens boot of whatever, je hebt die echt niet ter beschikking.

ff een snelle google als je me niet gelooft :) http://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080601191427AAfM4ZO

@ Threadstarter , overclocken doet je CPU icm je geheugen sneller werken (die zijn altijd samen gelinkt)
ik kan hier heel diep op ingaan maar deze zaken kan je gewoon in FAQ's op www.overclock.net vinden. OCen kan best schadelijk zijn als je niet weet wat je doet, je hebt goede koeling nodig (heatsink voor een gewone milde OC, waterkoeling voor freakjes eventueel zoals mezelf :D of zelfs nog extremere dingen)
Maar voor een CPU oc heb je voornamelijk goed geheugen nodig en een moederbord dat je zoveel mogelijk laat instellen gaande van multipliers tot voltages en whatever allemaal ... het is zeer uitgebreid. Lees maar eens door op die site wat ik je gegeven heb want hier kan je 10 pagina's over volkladden

Laatst bewerkt:
Neej je hebt gelijk. Het is onmogelijk voor een 32bit windows O.S. om 4gb volledig te gebruiken. Je ziet wel 4Gb staan tijdens het booten maar in windows heb je maar 3,2 - 3,5 ter beschikking.
Heel simpel uit te leggen ook, je hebt 4gb totaal dat het os kan gebruiken (systeem & graphics samen dus). Dus ook al laat ie 4gb zien tijdens boot of whatever, je hebt die echt niet ter beschikking.

ff een snelle google als je me niet gelooft :) http://in.answers.yahoo.com/question/index?qid=20080601191427AAfM4ZO

Ik zei het:)

hehe :p was men bericht al aan het typen .. had je antwoord nog niet gezien my bad :D

• Topic Starter Topic Starter
ik ben toch een behoorlijke noob op computer gebied. Ik wacht voorlopig nog met dat overclocken. Dingen als; goede koeling, meer ram geheugen meer lawaai, strakkere dikkere voeding klinken toch nog een beetje eng. Dit plaats ik voorlopig maar eens in de ijskast.

Ik gooi het voorlopig op andere processor en/of koeling.

Overklocken is leuk, maar om nu te zeggen dat het goedkoper is valt wel mee want je hebt wel een mooi moederbordje nodig wat beter geheugen en goede koelers en niet onbelangrijk een stabiele voeding!

Wat jaartjes terug heb ik me er erg in verdiept en overklock nu nog pc's voor vrienden die graag patsen met hun o zo snelle pc;)

vriend geholpen die heeft nu een XQ9650 @ 4.0ghz

zelf vind ik het redenlijk zonde van je geld want de ontwikeling daarin gaat zo hard.

post anders even de specificaties van je pc dan kunnen wij/ik wel zeggen of je er uberhaupt mee kan overklocken!

@Phaetor, heeft een tijdje terug in de Makro krant gestaan en heb het nog ergens gelezen.

PC boot > 4gb
bruikbaar > 4gb
windows systeem eigenschappen > 4gb

Is met Vista SP1 veranderd. daarvoor zag die pc ook maar 3,2 gb..

Je computer wordt sneller van het overclocken. Ik weet niet wat voor processor je nu hebt?
Mocht je een goede processor hebben, maar je hebt slecht geheugen, dan moet je dat natuurlijk upgraden. Voor een goede overclock heb je een goede koeler/processor/geheugen nodig. Op www. azerty.nl kun je geheugenmodules vinden. Op dit moment zou ik sowieso voor 4GB gaan, mits je 32-bit versie van Windows hebt, die leest maar 3,25GB. Ik heb zelf een Intel Core 2 Duo E6600 op 3,06GHz lopen, met geheugen van 2GB, PC-5300, 667MHz. Post anders eerst ff jouw systeem. Dan vertel ik je wel wat je nodig hebt te ja of te nee.

Voordelen:
Hij is sneller en reageert beter in sommige opzichten. Als je een Benchmark freak bent, dan kan overclocken ook helpen voor een hogere benchmark.

Nadelen:
Je PC is warmer (vandaar dat je die goede koeler nodig hebt) maakt waarschijnlijk meer herrie omdat de koeler zijn best moet doen. Ook verbruikt hij meer stroom. En als je verkeerd overclockt kun je zelfs je computer mollen:D Bijvoorbeeld als je geheugen mee overclockt, of als je een te hoge V-core insteld.

Hier een filmpje over overclocken, veel plezier en succes ermee!
http://www.hardware.info/nl-NL/video/wmOTYMQ/Overklok_special__Meer_prestaties_voor_hetzelfde_geld/

2~3 Gb geheugen kan best genoeg zijn voor Vista, maar de snelheid en cas-latency speelt ook een rol!

pak liever DDR2-800 of DDR2-1066 mhz! ( het is idd een stuk duurder, maar de snelheid overall is aanzienlijk!
:thumbs:

belangrijk is ook om FSB van je mobo, snelheid proc, en snelheid geheugen gelijk te houden.............bijvoorbeeld 800/1066 mhz!!
;)

Terug
Naar boven