MuscleMeat

PC stiller maken

S0m30n3

Ripped Bodybuilder
Waardering
12
Lengte
1m85
Massa
106kg
Vetpercentage
16%
Hiervoor koop ik onder andere een nieuwe fan. De keuze is er tussen 2:
IKBENSTIL.NL - ichbinleise® Fan 92/2000 QF

Of deze:

IKBENSTIL.NL - Xilence Red Wing 92mm

Wat ik niet snap is dat die onderste de helft goedkoper is, maar wel veel stiller en heeft ongeveer dezelfde volume luchtverplaatsing. Waar zit hem dat prijs verschil dan in?

En ik heb me fan aan de buitenkanten opgemeten toen kwam ik op 92x92mm. Of moet je de fan zelf meten?(diameter?)
Ik zal je zeggen wat het verschil is jouw computer is misschien een krachtig beest,dat om te lopen 700w nodig eeft o te lopen hier me je te bven gaan.
de fans die ze verkopen zullen wel minder watt zijn als wat jij nodig hebt.
Koop anders een nieuwe voeding die zorgt voor stroomverdeling,
dus kan dat het probleem ook verhelpen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zal je zeggen wat het verschil is jouw computer is misschien een krachtig beest,dat om te lopen 700w nodig eeft o te lopen hier me je te bven gaan.
de fans die ze verkopen zullen wel minder watt zijn als wat jij nodig hebt.
Koop anders een nieuwe voeding die zorgt voor stroomverdeling,
dus kan dat het probleem ook verhelpen.

Dus ik kan niet zomaar een fan veranderen, dan moet ik eerst nieuwe voeding erin gooien? Dat lijkt me toch stug, die fan loopt toch via je moederboord en zo krachtige PC heb ik nu ook weer niet.

Ik weet niet hoe oud je computer is, maar op een gegeven moment gaat alles meer lawaai maken, dus niet alleen je fans. Nieuwe fans zijn meestal redelijk stil. Die paar dB's maken dan ook niet uit.
Kijk anders eens op harware.info, daar hebben ze een hele test gedaan naar een scala aan fans.
Je moet de fan aan de buitenkant opmeten, want daar zitten de gaten voor de bevestiging.;)

Dus ik kan niet zomaar een fan veranderen, dan moet ik eerst nieuwe voeding erin gooien? Dat lijkt me toch stug, die fan loopt toch via je moederboord en zo krachtige PC heb ik nu ook weer niet.

Als de maten overeen komen en je voldoende aansluitingen hebt op je moederbord, kun je fans gewoon vervangen of bijplaatsen. Het enige waar je rekening mee moet houden is het formaat en de blaasrichting, waar je hem in plaatst.

Als de maten overeen komen en je voldoende aansluitingen hebt op je moederbord, kun je fans gewoon vervangen of bijplaatsen. Het enige waar je rekening mee moet houden is het formaat en de blaasrichting, waar je hem in plaatst.

Hoe weet je wat je kast nodig heeft qua lucht stroom het aantal CFM. Ik game nooit op me PC, gebruik het voor mp3, internet etc. Heb een hele stille gevonden maar die versplaatst rond de 20cfm, is dat voldoende of moet ik dat zelf gaan uitrekenen?

[ Hardware.Info ] - Coolink SWiF-921
Tanx Mighty, moet karma verdelen voordat...

Laatst bewerkt:

ja maar het zorgt wel voor een goede verdeling daarom wel juist.
en in de voeding zit ook een kleine fan die flink wat kan blazen

Laatst bewerkt:
Hoe weet je wat je kast nodig heeft qua lucht stroom het aantal CFM. Ik game nooit op me PC, gebruik het voor mp3, internet etc. Heb een hele stille gevonden maar die versplaatst rond de 20cfm, is dat voldoende of moet ik dat zelf gaan uitrekenen?

[ Hardware.Info ] - Coolink SWiF-921
Tanx Mighty, moet karma verdelen voordat...

Het is niet de vraag hoeveel CFM je kast nodig heeft, maar hoeveel jij denkt, dat je nodig hebt. Meestal worden fans ook minder stil, wanneer ze meer luchtverplaatsing hebben.
Het mooiste is dus een fan vinden, die veel lucht verplaatst, maar die ook nog redelijk stil. Dat zorgt dan voor een koele en stille computer.

Het is niet de vraag hoeveel CFM je kast nodig heeft, maar hoeveel jij denkt, dat je nodig hebt. Meestal worden fans ook minder stil, wanneer ze meer luchtverplaatsing hebben.
Het mooiste is dus een fan vinden, die veel lucht verplaatst, maar die ook nog redelijk stil. Dat zorgt dan voor een koele en stille computer.

Ok, nouja ik plaats er een aan het begin voor de intake en 1 voor de outtake, normaal had ik er alleen 1 voor de outtake nog niet een voor de intake. Waar moet ik op letten bij de aankoop van een CPU cooler? Ik bedoel daarmee of ie wel past, ik heb amd 64/k8 socket 939. Als dat overeenkomt past de cooler toch gewoon, of moet je nog op de aansluitingen letten?

Harstikke bedankt allebei.

Ok, nouja ik plaats er een aan het begin voor de intake en 1 voor de outtake, normaal had ik er alleen 1 voor de outtake nog niet een voor de intake. Waar moet ik op letten bij de aankoop van een CPU cooler? Ik bedoel daarmee of ie wel past, ik heb amd 64/k8 socket 939. Als dat overeenkomt past de cooler toch gewoon, of moet je nog op de aansluitingen letten?

Harstikke bedankt allebei.

Als het goed is, staat er bij de cooler aangegeven voor welke socket hij geschikt is. Dan moet dat verder geen problemen geven.

Bij de aanschaf van een CPU cooler dien je op het volgende te letten: Met de wat oudere pc's was dat meer een punt als tegenwoordig, maar dit zijn de eisen:

1: Socketnummers dienen overeen te komen. (ik heb ze echt meegemaakt, die een intel cooler zo om wisten te bouwen dat ze em op een AMD kregen, resultaat, paar weken lekker draaien, daarna CPU dood)
2: Bij wat oudere modellen processors werd ook aangegeven bij de cooler tot hoe zo'n CPU snelheid de cooler in staat was deze te koelen. Tegenwoordig is dit niet zo'n probleem meer, een enkele keer, vooral bij die casemodCPUcoolers, word dit nog aangegeven voor welk type processor en tot welke snelheid deze kan koelen.
3: Het gewicht van de cooler, zeker als je je pc vaak transporteert dien je hier op te letten.

Tegenwoordig word bijna elke CPU "boxed" verkocht, dit houdt in dat de koeler word bijgelevert.. dit zijn koelers van op zich een hoge kwaliteit en deze zijn zat in staat om de CPU waar ze bij gelevert worden koel te houden..

Volgend punt:
KOELPASTA!
Op internet staan diverse artikelen over het correct aanbrengen van de koelpasta.. dit is op zich een bezigheidje die wat secuurheid verlangt.. ook staat dit in de kleine manual beschreven die bij de CPU, maar als je een losse koeler koopt, ook bij de koeler word gelevert.. let daar op en lees dit handleidingkje..

Ok dan harstikke bedankt allemaal!!!! :thumbs:.

even een edit:
Ik wil 2 casefans erin, zit echter maar een aanlsluiting, ik vond dit kabeltje echter:

[Link niet meer beschikbaar]
Beschrijving is: • voor installtie van 2 fan op één fan aansluiting.

Is dit wat of trekt dit teveel van je voeding?

Klein kickje voor me vraag :P

één fan meer of minder zal het niet maken aan je voeding...
Tenzij je natuurlijk monsterlijk gaat overclocken ;)

/EDIT of als je onwijs veel hardware gaat bijsteken

één fan meer of minder zal het niet maken aan je voeding...
Tenzij je natuurlijk monsterlijk gaat overclocken ;)

/EDIT of als je onwijs veel hardware gaat bijsteken

Tot nu toe nog niet overgeklokt, komt misschien nog, maar heb ook proggie om me temp van me CPU in de gaten te houden en heb een temperatuur meter in me kast hangen, maarja daaraan kan ik natuurlijk niet aflezen of me voeding als een gek moet gaan draaien.

Hardware valt ook wel mee, heb 1 schijf erin, 2 dvd spelers/branders, cardreader, maar echt niet veel bijzonders, heb er nog een externe hardeschijf naast staan voor me MP3's en films, maar dit heeft weinig te doen met me PC loopt op eigen energie en koeling.

Klopt maar met bv Speedfan etc kan je ook je stroomfluctuatie in de gaten houden.
Trouwens, als je goed oplet, ga ja snel doorhebben wanneer je voeding teveel moet verwerken ...
Minder koeling, Hard Disk probs enzo

Geloof mij, één fan maakt het niet ;)

Ik zie ook net dat je een koppeling wilt kopen om 2 fans op je moederbord aan te sluiten ...
Ik zou persoonlijk opteren, indien het voor casefans is, deze rechtstreeks op je voeding of via een fan-bay in te bouwen

Terug
Naar boven