XXL Nutrition

Processor: Front Side Bus

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Ik ben bezig om een mooi pc'tje samen te stellen, en nu kwam ik op een vraag bij de processor. Ik was eerst van plan om een 3,6 Ghz processor te kopen met een 200 Mhz front side bus. Nu viel mijn oog op een andere processor die €300 duurder was, maar deze was 3,4 Ghz. Wel viel mij op dat deze een bussnelheid had van 800 Mhz, ipv de 200 Mhz die ik bij alle andere processors zag.

Nu heb ik een beetje begrepen dat de bussnelheid de snelheid is waarmee de processor "communiceert" met het moederbord, maar maakt dit echt zo'n enorm verschil dat je dan lager kan gaan in de Ghz? Of is een 3,6 Ghz met 200 Mhz FSB sneller dan een 3,4 Ghz met 800 Mhz FSB?

Mochten mijn gegevens involledig zijn, hier nog even de specs van de site zelf:

Processor 1:

Bouwvorm: Socket 775
Packaging: FC-LGA4
Kloksnelheid: 3600 MHz
Bussnelheid: 200 MHz
Quadpumped-bussnelheid: 800 MHz
Level 1 Cache: 16 KB
Level 2 Cache: 2048 KB

Processor 2:

Bouwvorm: Socket 775
Packaging: FC-LGA4
Kloksnelheid: 3400 MHz
Bussnelheid: 800 MHz
Quadpumped-bussnelheid: 800 MHz
Level 1 Cache: 16 KB
Level 2 Cache: 4096 KB

Graag hulp!

Laatst bewerkt:
Beiden hebben een effectieve bussnelheid van 800 Mhz. Je hebt nog wel processors die communiceren met de bus op 533 Mhz. Maar alle 3200+ Mhz proccies van Intel zijn processoren die communceren op 800 Mhz.

Goedkopere versies communiceren op 533 Mhz, meestal Celerons.

• Topic Starter Topic Starter
Ok, vreemd dan dat er bij beiden andere gegevens staan. Ze maken het ook zo lekker duidelijk he :D

Maar dan snap ik nog steeds niet waar dat enorme prijsverschil dan vandaan komt, maar goed.

Tnx iig :)

Welke proccies zijn het? Url?

Cache maakt trouwens al een groot verschil uit, volgens mij is die 4Mb versie een Extreme Edition. Stuk prijziger inderdaad.

Zou toch opteren voor een AMD in dit geval of een dualcore Intel. Een D840 bij Intel of een Opteron bij AMD. Ook al volstaat een X2 van AMD ook. Opteron heeft wat meer cache dan de standaard X2 van AMD.

Waarom de keuze voor die duurdere serie van Intel? Prestatieverschil tussen goedkopere processors is nihil.

Een Opteron 170 of 165 is sneller in veel applicaties, Intel wint het meestal alleen bij videobewerking en in pure FPU berekeningen.

Ok, bedankt voor je adviezen! Ik ga het zeker in overweging nemen.

Als je een snel systeem wilt knal je een Opteron 165 of 170 er in, 2 Gb geheugen (OCZ, Mushkin, Cruciall), Moederbord DFI Lanparty en als videokaart een 7900GT.

€ 350,- voor de processor
€ 150,- voor een SLI versie van de Lanparty
€ 250,- voor het geheugen
€ 300,- voor de videokaart
€ 150 voor een leuke kast met goede voeding, bijvoorbeeld een Antec met 500 watt Smartpower voeding

€ 1200,- bij elkaar en dat is ruim genomen aangezien alle onderdelen buiten de videokaart goedkoper verkrijgbaar zijn als je een beetje zoekt. Als je daarmee wil overklokken moet je alleen nog goede koeling hebben, voor een goede aircooler zit je dan € 45,- en voor waterkoeling begint het rond de € 100,-.

Terug
Naar boven