MuscleMeat

Programmeren in Java: Zelfstudie

Jorgyboy

Huge Freak
Waardering
1.123
Lengte
1m75
Hey,

ik zou graag beginnen met programmeren in Java. Het gemakkelijkste zou zijn om hiervoor lessen te gaan volgen, maar dat zit niet in het aanbod van de Universiteit Antwerpen.

Daarom ben ik uitgewezen om het op mezelf te leren. Heeft iemand hier ervaring mee? Enige tips of aanraders ivm boeken of syllabi en programma's die ik nodig heb? (Heb een MacBook)

Bedankt!

op www.vdab.be kan je gratis een webcursus volgen voor Java/Javascript (alsook Flash, Dreamweaver, Access,...)

* inleiding
o geschiedenis van JAVA
o wat is het
o waar kan het gebruikt worden: applicaties,applets,servlets,...

* basis taalelementen
o syntax
o basispackages van Java Development Kit

* objectgerichte concepten binnen de taal
o structuur van een objectgericht programma
o gebruik van design patterns binnen een oo programma

* grafische gebruikersinterfaces (GUI)
o Abstract Windowing Toolkit
o Java Foundation Classes, Swing

* Java: programmeren voor het internet
o Applets,appletviewer
o netwerkverbindingen

* standaard Java tools

Inleiding tot essentiële taalelementen van de JAVA-programmeertaal, dit gecombineerd met objectgerichte programmatiemethodologie.

Je bent niet verplicht het hele pakket te volgen. Je kan je beperken tot datgene wat je direct nodig hebt. Je bepaalt zelf je leerplek en leermomenten. De cursus is 24u op 24 toegankelijk via het internet.
Je krijgt 90 dagen toegang tot de leeromgeving.
De gemiddelde leertijd van deze cursus bedraagt 80 uren.
Deze cursus wordt zonder online coaching en met discussieforum aangeboden.

In het kader van de economische crisis wordt de cursus gratis aangeboden aan alle individuele werknemers. Inschrijven kan tot 31/12/2010.

ohja, je moet hier wel als werkende zijn ingeschreven...

• Topic Starter Topic Starter
Kladblok.

Thanks, das al een mooi begin.

Nu nog op zoek gaan naar mogelijke programma's.

http://www.bluej.org/

Dat is het boek dat in vele universiteiten en hogescholen wordt gebruikt. Daarbij wordt er ook een programma aangeboden die in het boek wordt gebruikt. Het heeft een aantal interessante debugopties zonder alle toeters en bellen waar je nu toch niets mee bellen van andere IDEs.

Core Java 2?
Wordt geloof ik op de hogeschool van Antwerpen gebruikt.
De Sun tutorials zijn ook wel interessant als beginner.

Eclipse raad ik nooit aan aan beginners. In het begin lekker zelf 100% debuggen.
ik ook niet, eerder netbeans :p

OT: enkel de console output geeft ook al interessante info maar bluej heeft ook als voordeel dat je bvb in arraylist objecten kan gaan zien wat de inhoud is.

• Topic Starter Topic Starter

Staat niet op mijn MacBook ;)
TextEdit wel, maar daarin kan je je programma toch niet runnen?

http://www.bluej.org/

Dat is het boek dat in vele universiteiten en hogescholen wordt gebruikt. Daarbij wordt er ook een programma aangeboden die in het boek wordt gebruikt. Het heeft een aantal interessante debugopties zonder alle toeters en bellen waar je nu toch niets mee bellen van andere IDEs.

Zal eens kijken.

ik ook niet, eerder netbeans :p

OT: enkel de console output geeft ook al interessante info maar bluej heeft ook als voordeel dat je bvb in arraylist objecten kan gaan zien wat de inhoud is.

NetBeans heb ik vorig jaar ook gebruikt, is leuk en makkelijk maar of het het beste programma is dat op de markt te vinden is?

Runnen doe je in je terminal. :)

Terug
Naar boven