MuscleMeat

Raad de RPM's (HD)

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
Heb hier een HD schijf liggen van enkelen jaren oud (4-5?)
staat niet op hoeveel RPM's ie heeft.

Hier komen de gegevens:

Maxtor Diamond max plus 9 80 GB ATA / 133 HDD 3,5'' made in Singapore.
code: YAR41BWO SN; Y28KEM9E.

zijn deze nog betrouwbaar/ bruikbaar?

graag zou ik aantal rpm ervan weten.

2200? heb ik prijs gewonnen?

7200 rpm. Of het betrouwbaar is, tjah. Zou iig goed naar dat ding luisteren(of ie niet teveel ratelt) en checken of ie nog in goede conditie is. Vaak kun je hiervoor op de site van de fabrikant(in jouw geval Maxtor) wel een programma voor vinden.

7200 inderdaad en een schijf van 4 of 5 jaar oud zou nog betrouwbaar genoeg moeten zijn. Desnoods even schudden om de lagers los te krijgen.

Waarom zou je een 80 GB schijf willen gebruiken ?

Ik heb nog schijven van ouder liggen en die schatjes hebben me nog steeds niet in de steek gelaten.

• Topic Starter Topic Starter
om te gaan gebruiken om lokale schijf van te maken met alleen; windows en programfiles. Op een andere schijf komt grote data bestanden.

Oke, mooi 7200 rpm.

hoe kan ik zo''n schijf nog meer makkelijk testen?

de vaste witte voeding van de schijf heb ik kan aangesloten worden in mijn desktop, maar zo'n brede zwarte platte stekker (veel pins) heb ik niet als optie binnen mijn desktop zitten... wat nu?

heb in mijn desktop plaats voor 3 schijven en heb ook 3 aansluiters.
allemaal volgens mij dat seriele sata. (kleine zwarte compactere aansluitingkjes). Terwijl deze maxtor een witte blokje aansluiting nodig heeft (= geen probleem zo lijkt het) maar ook een zwarte bredezie bovenstaande omschrijving.

pc winkel binnenstappen en vragen naar een "IDE to SATA" kabel

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

dit bovenstaande plaatje is alleen voor de voeding.
en als ik het zo lees zit er wel gewoon een voeding met molex stekkertjes in, maar heeft jaccis alleen aansluitingen voor sata, en niet voor ide.

hij heeft dus zoiets nodig: [Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ja, dat eerste plaatje gaat wel lukken, als ik het zo vlug bekijk.
Vrees dat ik vermoedelijk het 2de nodig heb...

thanx!

Of je koopt een nieuwe hardeschijft kost echt niks meer 1 TB is er al voor 68 euro :D

andere ook wat oudere 2de maxtor

weet ik, zijn stuk goedkoper nu...
Waarom ik naar zoeits dergelijks opzoek ben (20,30,40,60 GB HD) is enkel en alleen om windows op te kunnen draaien en programfiles (alle belangrijke data komt op ander schijf of partitie).

Is trouwens echt te gek; las net dat de eerste hardewchijf 50 jaar geleden gemaakt was, was zo groot als een koelkast en had een capaciteit van iets van 16 MB geheugen. Kosten: 10.000 euro's :D

1. Goed nieuws lijk een contact aansluiting spul gevonden te hebbenuit oudere computer.

2. heb hier ook nog een maxtor gevonden. Zal de gegevens hier even neerpennen, wederom vraag of ie min. 7200 rpm is...

A 292 Maxtor. heb zelfs een datum: 05 jan 2005. Diamond Max plus 8 ATA/HDD 40 GB. Made in China. Hij is wel wat dunner als maxtor nr 1.

7200 rpm en hij is waarschijnlijk dunner, omdat er een platter minder in zit.

updatje maxtor schijven

mooi super bedankt voor snelle reply.

Belangrijk detail: ze moeten als snelste HD gaan dienen namelijk: lokale windos en programschijf.

Voor alle duidelijkheid:

maxtor 1; diamond mx plus 9 3,5''
komt uit singapore dec. 2003
ATA/133 HDD en is 80 GB

maxtor 2: diamond max 8 3,5''
komt uit china jan 2005
ATA/133 HDD en is 40 gb

1. Mijn vraag is kunnen beidde meedingen met de huidige hd's (0-2 jaar oud)?
2. die 133 HDD heeft dat iets nadelings tav. de huidige HD snelheid?
3. geeft het feit dat ze allebeid ATA zijn geen snelheid verlies?

Terug
Naar boven