Fitness Seller

Rara waar ik ga tanken

Peoples

Monstrous Giant
10.000 berichten
Lid sinds
22 jan 2004
Berichten
12.072
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
De Nederlandse benzine is de duurste ter wereld. Landelijk ligt de adviesprijs op 1,48 euro per liter waarmee Nederland andere dure landen als Noorwegen (1,35), Italië (1,28), Denemarken (1,27), Zweden (1,25) ver achter zich laat. Al sinds jaar en dag is de Nederlandse brandstof de duurste ter wereld. Sinds begin dit jaar is de prijs met twintig eurocent (vijftien procent) toegenomen als gevolg van de hoge olieprijs. Dat komt neer op meer dan 3,25 gulden. "Ik kan mij nog herinneren dat de benzineprijs door de guldengrens ging. Het hele land was in rep en roer," aldus M. van Dansik van de branchevereniging Bovag.

Deze hoge brandstofprijzen vormen geen belemmering voor de gemiddelde Nederlander. De afgelopen maanden werd er zelfs 2,7 procent meer getankt dan vorig jaar. In onze buurlanden is duidelijk een daling waarneembaar. Zo werd in Duitsland in de maand juli voor het eerst een behoorlijke terugloop in de benzineverkoop waargenomen. Bij de Belgen is sprake van een structurele daling. Als gevolg van de hoge prijzen - België staat vijfde op de wereldranglijst - is daar in de eerste helft van 2005 vijf procent (125 miljoen liter) minder benzine verkocht.

Prijzen wereldwijd
Wereldwijd gezien is de Europese benzine het duurst. Dit komt met name doordat de overheden de prijs voor zo'n 75 procent belasten. Buiten Europa is vooral Japan duur (1,11 euro). Goedkoop tanken in Europa doe je bij de Russen. Voor 50 cent per liter gooi je daar de tank vol. Chinezen doen datzelfde voor 40 cent per liter.

Het goedkoopst zijn de landen met door de staat gerunde oliemaatschappijen. Saudi- Arabië (20 cent) en Koeweit (18,5 cent) laten de bevolking meeprofiteren van hun bodemschatten. De echte veelgebruiker kan een bezoek aan Venezuela overwegen. Voor 3,7 cent per liter vloeit daar het (kostbare) goedje de tank in.

(Bron:fok.nl)

Iemand mee naar Venuzuela??
 
De prijs is gewoon te gek voor woorden, 3.25 gulden waar zijn we helemaal mee bezig?
15% stijging :|

Met z`n allen met het openbaar vervoer gaan? het ov wordt er ook slechter van door de hoge prijzen maken ze minder winst en zitten ze eraan te denken om sommige buslijnen te schappen.

En duur maken omdat we zo minder tanken en aan het milieu denken, in die 3de wereld landen rijden ze in ouden amerikaanse benzine slurpers dat helpt veel als wij er hier wat aan doen en hun daar niets.

Ik draaf en beetje door, maar dit is gewoon te gek voor woorden zoveel belasting wat ze erop heffen :(
 
Laatst ook zo iets kroms gehoord, weet niet ofdat het waar is maar zal vast wel in dit land:

Als je op alcohol rijd of zonnebloem oli ipv diesel ik weet niet meer wat voor goedje het is, krijg je een boeten omdat het niet belast is en geen accijns opzitten. :o
 
Ach, de gouden tijden zijn voorbij, lees maar:

,,Saoedi's liegen over olievoorraad''
Adviseur president Bush verwacht in 2010 al 100 dollar per vat olie

,,We zitten diep in de problemen met onze olievoorraden. De Saoedi's maken ons wijs dat er geen probleem is maar ze liegen: hun velden geraken leeg.'' De Texaanse oliebankier Matthew Simmons schreef een opmerkelijk boek over de toekomst van de olieprijs. ,,We gaan naar 100dollar per vat'', kondigt hij aan. Meer en meer specialisten geven hem gelijk.
We hebben het echt niet door hé. Olie zal heel snel schaars worden. Over vijf jaar al blikken we terug op de afgelopen decennia als een gouden periode, waarin de olie spotgoedkoop was. Dan zullen we tegen elkaar zeggen: hoe is het mogelijk dat we zonder nadenken al die goedkope energie hebben opgemaakt.''

In een interview met Vrij Nederland geeft Matthew Simmons een uitstekend voorbeeld hoe ze in de Verenigde staten - maar niet alleen daar - morsen met energie. ,,Vanuit mijn kantoor kijk ik uit op het honkbalstadion van de Houston Astros. Het dak van het overdekte stadion staat bijna altijd open terwijl de tribunes met enorme airconditioners worden gekoeld. Je reinste energieverspilling.''

Simmons is niet de eerste de beste: afgestudeerd aan Harvard, werkt al 35 jaar in de oliebusiness, vertrouweling van president Bush, oprichter van een investeringsbank. Zijn boek Twilight in the desert: The coming Saudi oil shock and the world economy probeert klaarheid te scheppen in het best bewaarde geheim van de Saoedische paleizen. Want al twintig jaar weigeren de sjeiks inzage te geven in hun statistische gegevens. ,,Er is maar één realiteit: sinds de jaren zestig hebben ze geen grote olievelden meer gevonden'', aldus Simmons.

,,De Saoedi's hebben in het verleden al verschillende keren hun oliereserves zomaar bijgesteld. En niet z'n beetje. in 1979 ging het van 107 naar 169 miljard vaten, in 1988 ging het plots naar 256 miljard vaten. Waarop die cijfers gebaseerd zijn? Niemand weet het.''

De Saoedische overheid nodigde drie jaar geleden een groep Texaanse zakenlieden, onder wie Simmons, uit voor een plaatsbezoek. ,,Ik luisterde goed en keek mijn ogen uit, want er klopte niets van wat ze ons op de mouw probeerden te spellen. Ze zeiden bijvoorbeeld dat ze nog negentig jaar konden doorgaan met olie te pompen uit dezelfde velden. Onzin, alle olievelden raken op een dag leeg. Ik denk dat we nu al een heel eind bij dat punt zijn. Anders zouden ze nu meer oppompen.''

De adviseur van Bush bestuurde de rapporten van de ingenieurs uit de jaren zeventig, toen het oliebedrijf Aramco nog niet was genationaliseerd en de deuren nog niet gesloten waren voor buitenstaanders. ,,Ik vrees dat het grootste olieveld, Ghawar, bijna leeg is. En ze vinden geen nieuwe bronnen. Het einde komt in zicht.''

Geen tegenargumenten

De Saoedi's bestempelen het boek van Simmons als apocalyptisch geleuter. ,,Er is geen probleem want de olie zal blijven stromen.'' Maar ze willen het niet bewijzen met cijfers.

Ook de meeste experts geloofden niet in de voorspellingen van Simmons. Tot voor kort. Exxon-Mobile zegt in een rapport dat de oliegebieden buiten Opec binnen vijf jaar al hun piek bereiken. Oliemultinational Chevron-Texas stelt op zijn website dat ,,de jaren van goedkope olie voorbij zijn''. De vraag naar olie neemt wereldwijd toe, terwijl er in 33 van de 48 grootste producerende landen minder productie is. De nieuwe bronnen in West-Afrika zijn bescheiden, olievelden in de diepzee zijn te duur om te exploiteren.

In The Financial Times van 7 juli vertelden enkele Saoedi's dat hun land ,,grote moeite zal hebben om aan de Westerse vraag naar olie te voldoen''. De meeste opvallende uitspraak viel te noteren uit de mond van Sadad-al-Husseini, de gepensioneerde president-directeur van het Saoedische staatsoliebedrijf Aramco. Hij vertelde aan de New York Times dat ,,hij vreest voor olietekorten''.

Simmons is er nog niet uit waarom al-Husseini die mededeling deed. ,,Misschien was het dapperheid, of werd hij vooruitgestuurd door de Saoedische koning om de wereld het slechte nieuws te brengen.''

Instorten

De enorm toenemende vraag naar olie in China en India zal, gecombineerd met het tanende aanbod, volgens Simmons binnen 5 tot 7 jaar zorgen voor stijgende prijzen. ,,We zullen moeten leren leven met dure olie. Hoe duur? Honderd dollar, met pieken tweehonderd dollar per vat, als de mensen panikeren en hamsteren. Dat moet niet meteen tot een recessie leiden - dat was ook al voorspeld indien we de grens van 30 dollar zouden overschrijden - maar we gaan onze manier van leven wel moeten aanpassen. Politici hebben hun oren veel te lang laten hangen naar de kiezers en durven niet uitpakken met een noodzakelijk energiebezuinigingsprogramma.''

De Texaan wijst erop dat de alternatieven er niet goed uitzien. ,,Kernenergie, wind- en zonne-energie kun je niet gebruiken voor transportdoeleinden. Waterstof is nog een verre toekomst. Er zal heel veel geld moeten worden gestopt in onderzoek naar onder meer biobrandstof. Binnen de vijf jaar moet er een groot plan in werking zijn of de samenleving die we vandaag kennen, zal instorten.''

Voor alle duidelijkheid: nu kost de olie iets van een $70 per vat als ik mij niet vergis. Het was eigenlijk te verwachten dat we door onze consumptiemaatschappij vroeg of laat voor grote problemen zouden komen te staan maar het is niet overkomelijk, we raken er wel weer bovenop :)
 
Toevallig ben ik nu met de fiets naar werk :D
 
Forbes voorspelt een olieprijs crash op redelijk korte termijn, realistische prijs voor een vat olie ligt tussen de $ 30 - 35, misschien zelfs nog wat lager omdat raffinage in de loop der jaren steeds meer verbeterd.
 
maar gauw me dure motor verkopen en wachten op een met alternatieve brandstof dan :)

Ik zie madmax taferelen
 
Tja ik zal strakkies nog ff mn LPG installatie vol laten lopen voor 15 euries. :D
 
Toch maar ff snel wat aandeeltjes Shell kopen dan ??

Zou een mooie bende worden als de prijzen zo omhoog zouden schieten en wat als olie nou over 50-60 jaar OVERAL op begint te raken? leuk toekomstbeeld :rolleyes:
 
Ik denk dat er binnnenkort in Nederland heel veel mensen niet meer naar het werk gaan door deze belachelijke prijzen. En op het openbaar vervoer kun je fluiten, altijd boemvol en te laat.
 
Hoeveel kost een liter benzine nu in Belgie?
 
Mocht je het nog niet weten, dit is wat er met uw en mijn geld gebeurd:

Sjeiks verspillen oliewinst

De oliesjeiks en een aantal corrupte regimes zijn dè grote winnaars van de almaar stijgende petroleumprijzen. Het geld valt hen in de schoot, zonder dat zij er iets voor moeten doen. De grote verliezers zijn u en ik, de gewone consumenten, die steeds meer betalen aan de pomp. De Leuvense professor Internationale Economie Paul De Grauwe zette voor ons op een rijtje wie wint en wie verliest aan de voortdurende prijsstijgingen.
Winnaar: de olielanden

,,De olielanden, zoals Saoedi-Arabië en andere Arabische staten, Iran, Nigeria, Rusland, Canada, Noorwegen: die verdienen nu massa's geld. Het komt als manna uit de grond en wordt vaak gewoon verspild. In Nigeria komt het terecht in de zakken van de familie van de president, in Saoedi-Arabië bij een aantal corrupte oliefamilies. Een land als Noorwegen gaat er verstandiger mee om: zij sparen het geld op in een oliefonds, dat later alle Noren ten goede moet komen. Maar het blijft choquerend dat zij niets moeten doen om het geld toch te zien binnenrollen.''

Winnaar: de oliemaatschappijen

,,De exploitanten van de oliebronnen, in vele landen eigendom van de staat, zijn de andere grote winnaars. Onder meer de Shells, Exxons en Totals van deze wereld boeken grote winsten, net als hun aandeelhouders.''

Winnaar: het leefmilieu

,,De hoge olieprijs heeft één groot voordeel: we zoeken naar alternatieven voor de brandstoffen, wat goed is voor het leefmilieu. Ook alle nieuwe technologieën voor een efficiënter brandstofverbruik doen voordeel uit de gestegen prijzen. Denk maar aan bedrijven die bezig zijn met isolatie, minder verbruikende stookketels of auto's. Dat is een positief effect van de hoge olieprijs. Op korte termijn is die slecht nieuws voor ons, maar op lange termijn moeten we echt naar minder brandstofverbruik, om het broeikaseffect en de opwarming van de aarde tegen te gaan. Ik vind dan ook niet dat de overheid de accijnzen op olieproducten moet verlagen: de hoge prijs zorgt ervoor dat we vanzelf naar alternatieven zoeken.''

Winnaar èn verliezer:

De landen die olie invoeren

,,De overheden van landen als België profiteren van de gestegen accijnzen, maar het land als dusdanig geniet daar niet van. Consumenten en bedrijven betalen veel meer, en dat geld gaat vooral naar de oliemaatschappijen. Maar de Belgische overheid kan anderzijds wel mooie dingen doen met dat geld.''

Verliezer: de consument

,,De grootste verliezer is de consument, die almaar meer betaalt om te rijden en om zich te verwarmen. De gasgebruikers betalen mee, want er treedt een substitutie-effect op, waardoor de prijs van alle energie stijgt. Het budget van de consument om andere dingen te doen, zoals op café of restaurant gaan, of boeken te kopen, verkleint langzaam maar zeker. De invloed daarvan is nog niet duidelijk. Het is bijvoorbeeld paradoxaal dat net nu in Duitsland de consument optimistischer is over de toekomst, waardoor hij meer gaat uitgeven.''

Verliezer: de bedrijven

,,Die voelen de effecten op de consumptie, al is nog niet duidelijk hoe groot die effecten zijn. Ondertussen komen hele sectoren in de problemen. De luchtvaart bijvoorbeeld betaalt almaar meer voor brandstof, maar kan door de hevige concurrentie, vooral van low-costmaatschappijen, zijn prijzen moeilijk verhogen, wat tot faillissementen leidt. Ook andere bedrijfssectoren hebben het almaar moeilijker.''
 
The rebel zei:
we raken er wel weer bovenop :)

Ik las gisteren toevallig een stuk in de Aktueel. Daar vermeldde ze dat we terug naar de tijd van de Flinstones zouden gaan. Tussen het jaar 2000 en 2010 zou de 'Oil peak' komen. Als die er is, zou alle olie op zijn binnen 37 jaar.

Verder stonden er nog heel veel nadelen. Zo zouden we hier weer alles zelf moeten gaan doen. Dus geen banaan meer uit Afrika, of een tomaat uit Spanje. Ook zouden we problemen moeten krijgen met kleren/contactlenzen/plastic.

Als je het stuk moet geloven, gaan we een hele slechte toekomst tegenmoet. (en dan ook héél erg slecht)
 
Buzz zei:
Als je op alcohol rijd of zonnebloem oli ipv diesel ik weet niet meer wat voor goedje het is, krijg je een boeten omdat het niet belast is en geen accijns opzitten. :o

Wat je krijgt als je op alcohol rijdt, dat weet ik niet. Maar als je op zonnebloemolie of dergelijke rijdt, dan krijg je een boeten van 4.50 euro per liter van je tank. En je krijgt nog een rekening van de accijnse over 1000 liter. (dit was iets van in de 3** euro)

Meer informatie: http://www.fmso.de/
 
Ik heb onlangs in Duitsland nog bijna 1,40 euro/liter betaald. Daar kun je bijna nergens LPG tanken, dus moest ik maar ff diep in de buidel tasten voor dat vloeibare goud.
 
Terug
Naar boven