MuscleMeat

Rechter legt Mohammed B. alsnog mediaverbod op

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
AMSTERDAM - Mohammed B., de verdachte van de moord op Theo van Gogh, mag toch geen televisie kijken of Nederlandse kranten en tijdschriften lezen.
De rechtbank in Amsterdam komt daarmee terug op het oordeel van de raadkamer vorige week. Voor de zes medeverdachten, die na de moord in het kader van hetzelfde onderzoek werden opgepakt, geldt dezelfde beslissing. Dat liet de rechtbank woensdag weten.

Volgens de rechter-commissaris kan informatie die de verdachten opdoen via de media het strafrechtelijk onderzoek schaden. Zo is het mogelijk dat via de media informatie aan de verdachten wordt verstrekt zonder dat opsporende instanties dit door hebben.

Bovendien zou de informatie uit de media invloed kunnen hebben op de verklaring die de verdachten afleggen. Zo kan de verklaring worden ingegeven of gekleurd door hetgeen betrokkene via de media heeft vernomen.

Justitie kreeg daarmee haar gelijk in het hoger beroep dat ze na de beslissing van de raadkamer had ingediend.

Nu.nl

vraag me af wat dat voor nut heeft, en ook waarom hij nog "verdachte" is, stuur m naar marokko daar weten ze er wel raad mee.

Hicham

• Topic Starter Topic Starter
hicham zei:
vraag me af wat dat voor nut heeft, en ook waarom hij nog "verdachte" is, stuur m naar marokko daar weten ze er wel raad mee.

Hicham

Wat het voor nut heeft staat in het bericht;
Mohammed kan via die media boodschappen ontvangen van medestanders (is al een bewezen feit hoor) en ook kan hij zijn verklaring aan gaan passen n.a.v. de berichtgeving in kranten (nieuwe bevindingen van justitie bijvoorbeeld).

Ja, en dan? Schuldig is ie toch al

Neeeeeeeee dat is het probleem van de Nederlandse rechtspraak Hicham.
Misschien ken je die niet goed genoeg maar ik kan je wel e.e.a. vertellen.

De schuldvraag staat pas vast in ons land als de rechter die uitgesproken heeft.
Hierdoor is het mogelijk voor een verdachte om zijn schuld-deel te verlagen dor in te spelen op wat ie in de media leest.
Als ie bijvoorbeeld 10 jaar kan krijgen, kan ie de kans op 10 jaar al verminderen naar bijvoorbeeld 8 jaar als ie z'n verklaring aanpast nadat ie heeft gelezen dat z'n maatjes er veel aandeel in gehad zouden hebben.

Maar zeg nu zelf, zou dat invloed hebben op een incident van dit formaat (door de media)
De strafmaat zal sowieso hoog zijn, en door de wijze van zal er geen vermindering mogelijk zijn

Hicham

Nee, helaas.

Zoals we bij Volkert hebben gezien: De advocaat gaat pleiten dat de verdachte al in wezenlijk zin is gestraft door de 'onmenselijk grote media-aandacht'.
Dat klinkt in jouw oren belachelijk en is ook zo, alleen weten wij softie Hollanders nog niet dat we met zo'n opmerking eigenlijk geen rekening moeten houden.
De verdachte kon ervan uit gaan dat hij media-aandacht zou krijgen en veel ook, maar soms trappen rechters erin en krijgt zo iermand een jaartje minder hierdoor.

Erg hè?

Zijn we het tenminste over één ding eens, strafmaten in Nl zijn echt een lachertje

en de gevangenissen ook, tv in je cel??????? waar hebben we het over

Nederland moet de doodstraf weer invoeren!! :mad:

geen problemen mee, als je wat uithaalt moet je ook instaan voor de consequensies

De doodstraf invoeren vind ik wat ver gaan ookal verdient een moordernaar de sterven in mijn ogen,
maar hoeveel mensen zijn er niet vermoord die achteraf ontschuldig bleken ?

En ik zie een moordernaar zoiezo liever wegrotten in de cel dan dat ie er makkelijk
afkomt met de doodstraf.

Verstandige beslissing van die rechter

En de beste straf imo, is dwangarbeid, veel beter dan de doodstraf of een moordenaar levenslang opsluiten in een luxecelletje

Ik zie die arbeid dan als terugbetaling aan onze maatschappij voor de emotionele schade die hij heeft aangericht.
Wordt trouwens al op verschillende locaties gegeven deze straf. Hele dagen vuil van de straten gaan opprikken bijvoorbeeld.

Terug
Naar boven