Fitness Seller

Referendumwijzer

Ja, dat is de propaganda site van de staat.
Zelfs een SP'er bleek daar 70% voor te zijn. Bij mij kwam er ook 70% voor uit.

Maar ik ben om inhoudelijke redenen toch duidelijk een tegen-stemmer.
Op bovengenoemde site komen ook vragen voor als:
- "Wil jij meer veiligheid in Europa?"
- "Wil jij een betere gezondheidszorg in Europa?"

Wat ben je dan voor (on)mens als je zulke vragen negatief beantwoord?!?

Zo wordt dus getracht om mensen voor te laten stemmen.

Maar wie zegt dat Europa er veiliger op wordt na de grondwet?
Wie zegt dat ik dergelijke concrete bepalingen in een grondwet wil hebben?

Een grondwet moet de rechten en plichten van burgers vastleggen, geen concrete beleidsbepalingen herbergen.
Bovendien ben ik het nauwelijks eens met die bepalingen;
bijv. 1 minister voor buitenlandse zaken? Het is toch absurd!

Neem de Irak-kwestie zelfs de grote 4 (Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italie) stonden daarbij niet op 1 lijn. Hoe moet 1 minister van buitenlandse zaken verschillende standpunten naar buiten brengen?

Bovendien geef je teveel macht aan bepaalde functionarisen binnen de EU.
Dat er een meerderheid van lidstaten nodig is om tot een besluit te komen is allemaal leuk en aardig.

Maar de kleinere (armere en vaak nieuwere) lidstaten weten maar al te goed dat ze via de EU profiteren van de rijkere West-Europese landen. Zij zullen deze steun niet willen verspelen en dus vaak mee gaan met beslissingen van de grote 4.

Komt bij dat van de grote 4 (die 25% van de zetels in hadden hebben) Frankrijk heeft tegengestemd en Engeland zich altijd al afwachtend heeft opgesteld (toetreding EU, deelname euro, etc.).

Begrijp om goed, ik ben voor Europa, voor de EU.
Maar ik ben tegen de grondwet. Met betere inhoudelijke bepalingen in verdragen (en niet in een grondwet) ben ik bereid voor te stemmen.

Maar nu dus: TEGEN

• Topic Starter Topic Starter
Jah nou die echte referendumwijzer is nou ook niet bepaald neutraal of zo:

"De meeste van uw keuzes komen overeen met de tekst van de Europese Grondwet, maar op een aantal punten is dat niet het geval. In deze Europese Grondwet worden een aantal principiële politieke keuzes vastgelegd voor de toekomst van de Europese Unie. Daarom raden wij u aan om nog eens goed te overwegen of u 'voor' of 'tegen' zult stemmen. Bij twijfel: stem tegen!"

:rolleyes:

Weet ik dat die ook niet objectief is.

Het is om te illustreren dat zowel het ja als het nee-kamp propagandische trekjes vertonen door zulke gekleurde stemwijzers als objectief zijne naar buiten te brengen.

ah die exarchos, mag ik je uitnodigen om es je argumenten mede te delen tegen de eu-gw? of zul je me een pm sturen in plaats ?

Inderdaad, echt lekker neutraal die échte referendumwijzer als ze je naar een dergelijke site doorverwijzen als deze:

Edit:

WAT EEN k*tSITE, die echte referendumwijzer!

Als je bij elke stelling 'geen mening' invult, krijg je dit als antwoord:
Uw opvattingen zijn overwegend in strijd met de tekst van de europese grondwet. Wij raden u dan ook aan om tegen te stemmen.

ECHT BELACHELIJK.

Verantwoording van lik-mijn-vestje!

Laatst bewerkt:
wil je echt een goed besluit nemen, dan moet je allereerst de huidige situatie uitpluizen. Vervolgens lees je het nieuwe grondwettelijk verdrag. Daarna vergelijk je deze twee. Het resultaat van deze afweging zet je tenslotte af tegen de mankementen in de EU die blijven bestaan en moet je jezelf de vraag stellen of een verdere intergratie van Europa iets is waar je voor bent en of dit dan de juiste weg is.

Veel succes daarbij allemaal :D

De t*fus voor Europa, ik stem niet.

boogie zei:
wil je echt een goed besluit nemen, dan moet je allereerst de huidige situatie uitpluizen.

Heb ik al gedaan :o

Profielwerkstuk met als hoofvraag:
'Is uitbreiding van de EU gunstig voor Nld?'
Conclusie: Structureel wel, al zijn er conjuncturele maatregelen die negatief zijn voor Nld. Naar alle waarschijnlijkheid zijn op lange termijn deze conjuncturele maatregelen niet meer nodig.

Nu over de grondwet:
Duidelijk geen verbetering voor de EU.

Nogmaals:
EU = ja grondwet = nee

partysander zei:
Heb ik al gedaan :o

Profielwerkstuk met als hoofvraag:
'Is uitbreiding van de EU gunstig voor Nld?'
Conclusie: Structureel wel, al zijn er conjuncturele maatregelen die negatief zijn voor Nld. Naar alle waarschijnlijkheid zijn op lange termijn deze conjuncturele maatregelen niet meer nodig.

Nu over de grondwet:
Duidelijk geen verbetering voor de EU.

Nogmaals:
EU = ja grondwet = nee

zie ik daar iemand die er over nagedacht heeft ? hoera bro, jij krijgt karma van me :)

van die wijzer klopt geen reet. Om een voorbeeldje te noemen, stelling: De Eu dient het welzijn van dieren te beschermen. Ik typ ja, staat bij de uitleg aangegeven dat in de Europese Grondwet ook staat dat dieren beschermd worden blablabla....waar dus geen ene reet van klopt.

Sorry, maar ik kan niks met zo'n internetkeuzebepaler.....

bovendien heb ik daarnet toch al Nee gestemd....

partysander zei:
Ow en vul deze site:

[Link niet meer beschikbaar]

ook eens in.
Daar was ik wel tegen.

Velen die het hebben geprobeerd zijn bij www.referendumwijzer.nl voor en bij www.echtereferendumwijzer.nl tegen.

Zet je toch aan het denken.

Inderdaad. Er staan watvreemde dingetjes in die me erg aan de gedachtengang van de SP deden denken, maar als ik dit lees: [Link niet meer beschikbaar]

ben ik ineens toch gewoon voor... reuze bedankt !

partysander zei:
Ow en vul deze site:

[Link niet meer beschikbaar]

ook eens in.
Daar was ik wel tegen.

Velen die het hebben geprobeerd zijn bij www.referendumwijzer.nl voor en bij www.echtereferendumwijzer.nl tegen.

Zet je toch aan het denken.
whaha lol
55 van de 60 punten, en expliciet zeggen dat bij enige twijfel ik tegen moet stemmen :rofl:
beiden geven een enigzins gekleurd beeld, maar de 'echte' moet ik toch verwijzen naar een 2e plaats.

www.echteref...:als ik op die site alles invul als geen mening krijg ik te horen dat ik tegen de grondwet ben :p

www.ref...: op deze zeggen ze dat ik 50voor 50 tegen ben als ik alles neutraal invul.

ik zou dus toch net de voorkeur geven aan die oorspronkelijke site :p

Laatst bewerkt:
35 van de 40 puntjes, dus tegen: die hele grondwet moet veel simpeler en veel duidelijker

het lijkt gemaakt te zijn door watjes

mij heb je er niet mee, ik ga lekker me eigen gang, ik stem niet eens maar ben resuluut TEGEN!

en als ze daar in de politiek lak hebben aan democratie, dan zit ik zo met mijn vrouwtje op Curacao ( das tegen die tijd ook lekker onafhankelijk geworden!);)

owned!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb niet gestemd. Het gaat toch nooit zoals je wilt :/

Terug
Naar boven