AndroidHealthClinic

(Seksuele) incidenten op internet, een verandering of uiting?

Marky

Monstrous Giant
Waardering
333
Goed, het nieuws hier over 'incidenten' op internet, or een indirect verband met internet (foute ontmoetingen bijv.) loopt vandaag de dag de spuigaten uit. Alleen de afgelopen dagen al:

- Cel voor coïtus met jonge chatvriendinnetjes

- nu.nl/internet | Vistagebruikers kwetsbaar door lek in mailprogramma

nu.nl/internet | Trojaans paard belaagt Skypegebruikers

Dit is slechts een handje vol zaken op de virtuele snelweg van deze week.

Denken jullie dat de drang naar manipulatie en onzedelijk gedrag, kans op kansspel verslaving, en een schhreeuw om aandacht is toegenomen onder de mens sinds de drempel tot het bedrijven ervan lager is geworden?

Je kunt simpel stellen dat real-life en internet hetzelfde zijn, maar simpel is dat niet.

Ik ben ook weleens benaderd door 14 a 15 jarige meisjes op een chat of forum, hoewel ik hier dan afstand van neem en ze vertel dat ze minderjarig zijn en er ook ongure types op internet circuleren, gaat er wel effe iets af in je mannelijke brein. Zonder het net zou zo'n 'gelegenheid' zich nooit openbaren en is er ook geen verleiding om erop in te gaan.

Hetzelfde geldt voor data, kon van een aantal maten zo hun destijds geheime vraag op hotmail succesvol beantwoorden. Ik heb ze hierop gewezen, maar had eveneens al hun privezaken kunnen inzien wat ze daar hebben.

Kortom, heeft internet, bewust of onbewust, onze denkwijze op sommige momenten veranderd?

[ Gelieve geen individuele voorvallen bespreken of linken naar incidenten als voorbeeld of bron, het liefst woordelijke discussie ]

Ik denk niet dat onze gedachten feitelijk zijn veranderd, de mogelijkheid om ze te uiten is veeeeeel groter en laagdrempeliger geworden.

Het een van de (vele) keerzijde van de medaille die men 'vooruitgang' noemt.

De geschiedenis is doorspekt met uitwassen van de menselijke geest, die telkens, als de omstandigheden er naar waren, de wereld soms totaal op zijn kop hebben gezet. Geen Newton zonder Galilei (en diens voorgangers) en als niemand op het idee was gekomen om een paar (geslepen) stukken glas te combineren, hadden we misschien nog steeds gedacht dat de aarde plat was en dat de grote beweger alles bewoog.
De mogelijkheden in ons bewustzijn zijn er altijd geweest (iig de afgelopen paar duizend jaar) maar ze hebben wel de juiste omstandigheden nodig om tot uiting te komen. Ten goede en ten kwade. Het verloop van de twintigste eeuw is flink beinvloedt door bijv de afspraken na de eerste wereldoorlog en zo zijn ook hier tig voorbeelden van te noemen.
internet biedt een enorme, niet te bevatten hoeveelheid informatie en mogelijkheden om mensen en dingen met elkaar 'in contact te laten komen'.
Ik vraag me af of er in het algemeen niet wat te licht wordt gedacht over de totale invloed die internet op ons heeft.

(persoonlijk vond ik de apocalyptiek aan het einde van Terminator 3 wel een plausibele gedachte :D)

Terug
Naar boven