Ik ga me proberen niet te mengen in de discussie of geloven al dan wel of niet goed is. Kan hier denk ik wel mijn mening geven, zonder waardeoordeel te geven of geloven goed is of niet.
Zelf ben ik ongelovig, maar ik vind geloven een prive kwestie en dat moet iedereen voor zichzelf weten.
Als de deeltjesversneller bij Geneve kan doen wat men (wetenschappers) hoopt, dan is het een zware slag voor de kerk. In die zin dat het ontstaan van de aarde en alles dat hierbij hoort kan worden verklaard middels wetenschappelijk onderzoek.
Zelf vind ik de vraag of Hij bestaat enzovoorts niet relevant, je gelooft in bepaalde waarden en normen die bij het betreffende geloof horen of niet.
De tien geboden zijn een aardig iets dat je kan proberen na te leven als gelovige, maar strikt genomen kan niemand aan deze tien geboden voldoen.
Helaas wordt geloof te pas en te onpas gebruikt c.q misbruikt voor eigen opportunistische doeleinden. Ik ga dit topic niet gebruiken voor het noemen van de bekende clichés die hier bij horen maar één wil ik toch benoemen.
Omdat ik geloof een persoonlijke zaak vind, vind ik dat of je nou gelovig of ongelovig bent je hier in het openbaar nooit op zou moeten voor laten staan. En mijn ervaring is dat bij mensen die geloven, geregeld, praten c.q prediken hoe geweldig dit en hoe geweldig dat is binnen het geloof.
Tot zover is hier niks mis mee.
Maar op mij komt dit soort praat dikwijls over als een verkapte vorm van zelfverheerlijking, alsof je een beter mens zou zijn wanneer je gelooft. Ik wil benadrukken dat dit mijn mening en interpretatie is.
De ontvoering staat los van het geloof, net zoals terrorisme los van het geloof staat. Mijns inziens gaat het fout bij de interpretatie die bepaalde mensen/ groepen van het betreffende geloof hebben, en het domweg misbruiken voor eigen doeleinden.