Fitness Seller

Soep en Calcium....

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
Net een aardig programma op de tv (Ned 3) over afvallen. Over portie-controle, logboeken, accountability, etc. Maar ook 2 dingen die ik wel interessant vond.

1: Calcium. Door zuivel te eten werd vet minder goed opgenomen door het lichaam en werd er ruim 2 maal zoveel vet in de ontlasting aangetroffen als bij een identieke calorie-inname zonder zuivel. Niet dat het vreselijk schokkend was, maar toch 3 kilo in een jaar zonder dat je er moeite voor hoeft te doen is leuk mee genomen.

en 2: Soep.
De mythe dat een glas water voor een maaltijd maakte dat je langer vol blijft werd ontkracht, maar als je hetzelfde glas water door dezelfde hoeveelheid voedsel deed en er soep van maakt je juist veel langer vol blijft en pas later weer honger krijgt dan door water gevolgd door een vaste maaltijd.

interessant.

die testen bij dat programma waren zo intens slecht, een basisschool biologie proefje had het beter kunnen doen.

maar de standpunten die ze maakte waren van te voren al wel "echt" onderzocht en laten we voor gemak maar even van uit gaan dat die onderzoeken wel degelijk waren.

verhaal van calcium ging alleen op als je het bij je maaltijden neemt toch?
bijvoorbeeld elke maaltijd glas melk (squats en milk idee hehe)

Laatst bewerkt:
Wel toevallig, ik heb er net ook naar gekeken. Zoals John Doe al zegt was de uitvoering van de experimenten ruk, maar het idee erachter raakt wel wat geloof ik.

Over calcium ga ik even nazoeken, ik ben benieuwd waarom veel hardcore bodybuilders toch vaak zuivel mijden omdat ze daar zogenaamd 'bloated' van zouden worden, maar als het dus lowfat zou zijn zou dat niet meer zo zijn, althans, het calcium zou je helpen om vet uit te scheiden.

Ben benieuwd, nog meer mensen het hier gezien?

• Topic Starter Topic Starter
die testen bij dat programma waren zo intens slecht, een basisschool biologie proefje had het beter kunnen doen.

Was zuiver illustratief. Het was een illustratie van het echte onderzoek.

Alhoewel ik die poepzuiveringstechnologie wel erg aardig vond (ieuwwww.. zal je werk zijn ...)

En voel me inderdaad nog vol van de soep die ik vanavond gemaakt heb, dus het zal wel kloppen :)

verhaal van calcium ging alleen op als je het bij je maaltijden neemt toch?
bijvoorbeeld elke maaltijd glas melk (squats en milk idee hehe)

Ik kreeg het idee van niet... dat vond ik nu zo interessant. Maar een glas melk bij je koekje is ook weer niet zo'n gek idee :)

Alhoewel ik meende "fat free dairy" te horen, maar zag "halfvolle melk" in de ondertiteling staan. Als het het vet bespaart dat in de zuivel zelf zit ... nou ja is toch iets.

het ging erom dat het calcium met vet een substantie vormde die niet goed opgenomen kan worden. als je echter alleen voor slapen een bakje kwark eet is je ontbijt en lunch allang je darmen gepasseerd tegen de tijd dat de kwark invloed kan hebben.

het ging erom dat het calcium met vet een substantie vormde die niet goed opgenomen kan worden. als je echter alleen voor slapen een bakje kwark eet is je ontbijt en lunch allang je darmen gepasseerd tegen de tijd dat de kwark invloed kan hebben.

avondeten daarentegen ?

Het lichaam doet toch iets van 6 uur om een maaltijd uit de dunne darm te krijgen ?

trouwens, zuivel bij je ontbijt en lunch is natuurlijk ook een optie.

en wat te denken van de noten die men hier vaak bij de kwark eet.

En hoe zou een calcium supplement het doen ?

Net een aardig programma op de tv (Ned 3) over afvallen. Over portie-controle, logboeken, accountability, etc. Maar ook 2 dingen die ik wel interessant vond.

1: Calcium. Door zuivel te eten werd vet minder goed opgenomen door het lichaam en werd er ruim 2 maal zoveel vet in de ontlasting aangetroffen als bij een identieke calorie-inname zonder zuivel. Niet dat het vreselijk schokkend was, maar toch 3 kilo in een jaar zonder dat je er moeite voor hoeft te doen is leuk mee genomen.

en 2: Soep.
De mythe dat een glas water voor een maaltijd maakte dat je langer vol blijft werd ontkracht, maar als je hetzelfde glas water door dezelfde hoeveelheid voedsel deed en er soep van maakt je juist veel langer vol blijft en pas later weer honger krijgt dan door water gevolgd door een vaste maaltijd.

interessant.

1. Hmm, en dat door de calcium? Dat vraagt om nader onderzoek!

2. Dat is toch wel eigenaardig. Vooral als je bedenkt dat ik mensen aanraad meer water te drinken en/of hun voeding vloeibaarder te maken als ze het sneller verteerd willen hebben. Feit is toch dat hoe "papperiger" je eten, hoe sneller verteerd.

ja dit is uiteraard gewoon speculeren, maar aangezien ze puur het calcium uit zuivel aanduidde als werkzame bestandsdeel zouden calcium supplementen hetzelfde effect moeten hebben.
hoelang het duurt voordat de chymus de dunne darm gepasseerd is weet ik niet, maar houd er wel rekening mee dat als de kwark 3uur later genuttigd wordt dat deze dan eerst nog een tijd nodig heeft om in de dunne darm te komen.

overigens eet menig toegewijde bodybuilder vetten met nutritieve bedoeling dus zal het niet van belang zijn om de noten met kwark te eten (anders dan dat het goed smaakt)

overigens eet menig toegewijde bodybuilder vetten met nutritieve bedoeling dus zal het niet van belang zijn om de noten met kwark te eten (anders dan dat het goed smaakt)

maar tja, als die vetten dan vervolgens minder goed opgenomen worden ...

---------- Toegevoegd om 11:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:20 ----------

1. Hmm, en dat door de calcium? Dat vraagt om nader onderzoek!

2. Dat is toch wel eigenaardig. Vooral als je bedenkt dat ik mensen aanraad meer water te drinken en/of hun voeding vloeibaarder te maken als ze het sneller verteerd willen hebben. Feit is toch dat hoe "papperiger" je eten, hoe sneller verteerd.

Het kwam er op neer dat eerst water drinken je maag oprekt en de maaltijd erna vervolgens niet, zodat je eerder weer trek krijgt.

De soep zorgde ervoor dat het water niet meteen uit je maag ging (niet zo snel als bij een glas water wat gewoon zo goed als door spoelt) maar dat je maag dus langer opgerekt bleef en dat houdt trek dus tegen.

Je valt dus niet meer af van soep, maar je hebt minder snel weer honger.

heb het ook gezien en vond het wel een intressant programma, Alleen als je nou veel yoghurt eet dan heeft het nog weinig zin lijkt me aangezien er in yoghurt redelijk veel suiker in zit.

heb het ook gezien en vond het wel een intressant programma, Alleen als je nou veel yoghurt eet dan heeft het nog weinig zin lijkt me aangezien er in yoghurt redelijk veel suiker in zit.

Als je iets anders weg laat eet je even veel calorieën (anders eet je MEER en dan gaat het waarschijnlijk niet werken).

Trouwens, in yoghurt zit geen suiker.

Als je iets anders weg laat eet je even veel calorieën (anders eet je MEER en dan gaat het waarschijnlijk niet werken).

Trouwens, in yoghurt zit geen suiker.

ligt eraan wat je onders suikers verstaat. Lactose in yoghurt is ook een suiker maar is niet vergelijkbaar in die zin met het snelle druivensuiker.

ligt eraan wat je onders suikers verstaat. Lactose in yoghurt is ook een suiker maar is niet vergelijkbaar in die zin met het snelle druivensuiker.

Hij zei suiker (waarmee hij sucrose bedoelt neem ik aan). Geen suikers
Wat dat betreft zijn ALLE koolhydraten suikers

Tenzij hij van die vruchtenyoghurt bedoelt.

Heb het ook gezien, inderdaad interessant.

Toch is het bij mensen die trainen vaak zo dat je alles wat je eet zorgvuldig (min of meer) samensteld. Dat betekent dat je juist niet wil dat bepaalde vetten niet worden opgenomen, daarvoor eet je ze juist. Het gaat uiteindelijk toch om totale kcal in en kcal uit wil je afvallen. Als je niet wil dat vet wordt opgenomen, dan moet je het niet eten. Lijkt me een snellere route :)

Wel kan het interessant zijn voor de McDonalds etende wereldburger die daar voortaan beter een groot glas melk bij kan drinken i.p.v. een liter cola!

edit: wat betreft die soep, ook interessant! denk dat het effect hetzelfde is als je water drinkt bij je voedsel, dat wordt toch een soort soep (mits tegelijkertijd genuttigd). Enkel water heeft dus zeer kort effect, water + vast voedsel langer. Vanaf nu maar meer water drinken bij m'n grote maaltijd..

Laatst bewerkt:
Het eerste deel vond ik ook wel grappig.

Twee goede vriendinnen met dezelfde levensstijl. De ene had 10kg ondergewicht, de ander 10 kg overgewicht. Vantevoren waren ze het er allebei over eens dat die magere enorm veel at en nooit aankwam, die dikke at helemaal niet zoveel volgens hen. Volgens hen had die dikke een langzame stofwisseling.

Daarna hadden ze via een speciale stof onderzocht hoeveel ze per week aten en uiteraard kwam eruit dat die dikke veel meer Kcals binnen kreeg en die magere veels te weinig.

Ze hadden ook met een speciale test hun ruststofwisselingssnelheid onderzocht en dat was zo goed als gelijk.

M.a.w. ik heb sterk het gevoel dat dikkerdjes veel smoesjes verzinnen waarom ze zo dik zijn geworden maar het spreekwoord blijft gelden, elk pondje komt door het mondje ;)

Het eerste deel vond ik ook wel grappig.

Twee goede vriendinnen met dezelfde levensstijl. De ene had 10kg ondergewicht, de ander 10 kg overgewicht. Vantevoren waren ze het er allebei over eens dat die magere enorm veel at en nooit aankwam, die dikke at helemaal niet zoveel volgens hen. Volgens hen had die dikke een langzame stofwisseling.

Daarna hadden ze via een speciale stof onderzocht hoeveel ze per week aten en uiteraard kwam eruit dat die dikke veel meer Kcals binnen kreeg en die magere veels te weinig.

Ze hadden ook met een speciale test hun ruststofwisselingssnelheid onderzocht en dat was zo goed als gelijk.

M.a.w. ik heb sterk het gevoel dat dikkerdjes veel smoesjes verzinnen waarom ze zo dik zijn geworden maar het spreekwoord blijft gelden, elk pondje komt door het mondje ;)

voedsel-keuze
portie groottes
en geneuzel met hormonen waardoor ze later vol zitten
en eerder weer honger hebben.

Ik heb het inderdaad ook gezien!
Ik wist dat van calcium al, en dat blijkt inderdaad te werken.
Volgens mij heb ik met mijn moeder wel hetzelfde ongeveer eens gezien bij, en nu komt het, OPRAH. Daar deden ze ook allemaal testen, waaruit dus wel kwam dat je 3 kilo per jaar minder hebt. Of eigenlijk werkt t ook weer niet, want je valt niet af, maar je wordt gewoon neit drie kilo zwaarder!

Dat van de soep is opzich wel logisch!

Terug
Naar boven