Wat is eigenlijk het verschil tussen het staand vechten bij muay thai en mma? Ik bedoel bijvoorbeeld oppassen voor take downs, verdeging, stoten. trappen etcerera........
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
eigenlijk niks meer om hier aan toe te voegen. eigenlijk geef je in je eigen eerste post al het antwoord. Het voornaamste verschil zijn de takedowns waar je op moet letten.
beetje off-tipoc, maar wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom in mma en dergelijke altijd met een morote gari wordt gewerkt als take-down, terwijl je bij judo sowieso gecounterd wordt met sumi/taware gaeshi. Waarom zie je dit dan niet in mma?
beetje off-tipoc, maar wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom in mma en dergelijke altijd met een morote gari wordt gewerkt als take-down, terwijl je bij judo sowieso gecounterd wordt met sumi/taware gaeshi. Waarom zie je dit dan niet in mma?
ik doe BJJ (en nog niet eens eens lang) geen judo, ben maar 2 of 3 keer wezen judoen ofzo en ben meer een fan van de worstel takedowns
ik denk dat het antwoord van zeep duidelijkheid biedt.Oke ik heb beide worpen even opgezocht. De Morote Gari (double leg takedown) wordt denk ik het meeste gedaan, omdat deze het meeste kans heeft van slagen heeft en je komt meteen bovenop je tegenstander (of in de guard maar dan nog heb je bij mma de ietwat dominantere positie). De counter waar je het over hebt is een offerworp. Ik denk persoonlijk dat je deze counter weinig ziet, omdat wanneer hij mislukt je je tegenstander een veel te dominante positie geeft en je hebt bij MMA erg weinig grip, aangezien je niet aan het broekje van de tegenstander mag trekken en je allebei erg bezweet en dus glibberig bent.
Ik ben natuurlijk geen expert of prof ofzo, maar van wat ik van de worpen heb gezien denk ik dat dit de voornaamste redenen zijn. Natuurlijk als iemand anders nog dingen weet die ik niet weet graag posten!

Double leg zie je steeds minder. Waarom? Of de tegenstander sprawlt, of hij countered met een knie. kijk naar de oude UFc's waar Royler Gracie alleen maar probeerde in te schieten. Het is beter en veiliger om vanuit een clinch naar de grond te willen gaan.
+1 moet hier zelf wel nog wat aan werkenEn met een goede takedown kom je altijd in de toppositie, alle andere takedowns zuigen imo![]()
(net als aan de rest van mn BJJ 
Ja klopt wel dat je dat steeds meer ziet, maar de vraag was waarom de double leg niet word gecountert met een offerworp. Sprawlen en knieen zijn makkelijker en een offerworp is gewoon gevaarlijk binnen MMA.
+1 moet hier zelf wel nog wat aan werken(net als aan de rest van mn BJJ
![]()

Waar deed je ook alweer BJJ? Ik ben gister weer even met mijn neus op de feiten gedrukt, toen ik erachter kwam hoe laag het europeesch niveau is. Heel veel gasten (leraren e.d.) vergeten het standup/self defense, waardoor je BJJ op straat en in wedstrijden een stuk minder effectief is.
ik kon niet eens een fatsoenlijke kopstoot uitvoeren, haha![]()
Bij een moroto gari kom je gelijk bovenop je tegenstander te zitten, de ideale positie. Bij een sumi gaeshi of taware gaeshi kom je naast elkaar op de grond te liggen, waarbij jij zelf nog eerder op de grond komt dan jou tegenstander wanneer je hem werpt. Als je dan naast elkaar op de grond terecht komt, heb je je tegenstander niet gelijk onder controle wat bij een moroto gari wel vaak het geval is.
ik bedoelde taware gaeshi als counter op morote gari
Als counter zou ik nog steeds geen taware gaeshi gebruiken. Ik zie het voordeel niet in van het gebruik die worp. Je legt het spel dan eigenlijk stil en jij en je tegenstander liggen naast elkaar op de grond, dit levert voor beide een oncontroleerbare situatie op. Ik zou eerder mijn tegenstander in de guard willen hebben.
In MMA zou ik guard niet prefereren. Liever mount/crosside/knee on stomach na de takedown ipv guard springen.
In MMA zou ik guard niet prefereren. Liever mount/crosside/knee on stomach na de takedown ipv guard springen.