AndroidHealthClinic

Staatssecretaris Dekker: "Basisschool wordt ook tweetalig"

TheUnknownKnown

Freaky Bodybuilder
Waardering
266
http://nos.nl/artikel/594840-basisschool-wordt-ook-tweetalig.html

Twaalf basisscholen gaan vanaf volgend schooljaar hun lessen ook in het Engels geven. Ze doen mee aan een proef met tweetalig onderwijs. Later sluiten meer scholen zich aan.

Staatssecretaris Dekker denkt dat Nederland hierdoor uiteindelijk beter kan concurreren met andere kenniseconomieën. Hij maakt vandaag bekend welke scholen aan de proef mogen meedoen. Ook ouders willen graag tweetalig onderwijs voor hun kind.

Basisscholen geven al wel Engelse les, maar op de twaalf scholen die meedoen aan de proef, worden ook vakken als aardrijkskunde en biologie in het Engels gegeven.

"Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat tweetalig onderwijs geen nadelige invloed heeft op beheersing van de moedertaal", zei directeur Meershoek in het NOS Radio 1 Journaal. "In Canada wordt met succes al dertig jaar tweetalig onderwijs gegeven."
Duits of Frans

De scholen mogen van de staatssecretaris ook Duits of Frans als tweede taal aanbieden, maar daar voelen de scholen voorlopig weinig voor. Tijdens de proef wordt dertig tot vijftig procent van de lessen in het Engels gegeven.
Tegen. Ik ben überhaupt tegen de stelregel dat je maar steeds vroeger moet beginnen met (in dit geval Engels) scholingsleerprocessen. Waarom ? Is gewoon een kwestie dat een kind, kind moet blijven. Men wilt steeds eerder, steeds meer en steeds meer eisend. Vind ik een slechte gang van zaken...

In landen waar tweetalig standaard is Canada of Belgie of Schweizz liggen de zaken anders...

Laatst bewerkt:
Ik ben 3talig opgevoed, altijd onwijs veel voordeel van gehad. Ik zie juist geen enkele reden om het NIET te doen. Fantastisch idee!
Kinderen zijn net sponsjes, ze een taal leren maakt ze niet minder kind ofzo :o Het kost juist meer moeite een taal bij te brengen als de puberteit zich aandient.

http://nos.nl/artikel/594840-basisschool-wordt-ook-tweetalig.html

Tegen. Ik ben überhaupt tegen de stelregel dat je maar steeds vroeger moet beginnen met (in dit geval Engels) scholingsleerprocessen. Waarom ? Is gewoon een kwestie dat een kind, kind moet blijven. Men wilt steeds eerder, steeds meer en steeds meer eisend. Vind ik een slechte gang van zaken...

In landen waar tweetalig standaard is Canada of Belgie of Schweizz liggen de zaken anders...

Dat een kind een kind moet blijven? Op jonge leeftijd is het juist veel gemakkelijker om een taal aan te leren. Het is zonde dat daar dan geen gebruik van gemaakt wordt. Ik vond het juist jammer dat we onze tweede taal pas begonnen te leren toen we 10/11 jaar oud waren.

Kinderen leren nu eenmaal graag, snel en makkelijk. Zolang je ze op de juiste manier dingen laat leren laat je kinderen juist kind zijn. Als je ze geen Engels mag leren kun je ze net zo goed helemaal van school weghouden.

Ik ben voor. Al zou ik voor duits/frans eerder kiezen voor spaans/portugees omdat dat de wereld handelstalen zijn. Daarnaast pikken kleine kinderen talen mega snel op.

Ik ben 3talig opgevoed, altijd onwijs veel voordeel van gehad. Ik zie juist geen enkele reden om het NIET te doen. Fantastisch idee!
Kinderen zijn net sponsjes, ze een taal leren maakt ze niet minder kind ofzo :o Het kost juist meer moeite een taal bij te brengen als de puberteit zich aandient.

Het probleem is dat het onderwijs in handen van de overheid is, alles is dus op basis van dwang (geen keuzevrijheid). Dat is waar de ellende begint. Als scholen gewoon allemaal geprivatiseerd zouden worden zou je scholen hebben die dit aanbieden, en als er veel ouders hun kinderen naar die scholen sturen weet je automatisch dat het gewenst is en zullen andere concurrerende scholen al dan niet het idee overnemen en zelfs proberen verbeteren.

Nu is er zo'n bureaucratische lul die ff voor iedereen gaat bepalen wat goed is en wat niet. Wat geeft die vent het recht om dat voor iedereen te bepalen? Heel die overheid moet oprotten uit het onderwijs. Je gaat dan vanzelf positieve evoluties zien zowel qua aanbod als economisch als technologisch.

Basisscholen geven al wel Engelse les, maar op de twaalf scholen die meedoen aan de proef, worden ook vakken als aardrijkskunde en biologie in het Engels gegeven.
Biologie in het Engels? Wordt dat niet een beetje erg moeilijk met al dat 'vaag' gepraat en termen waar straks niemand meer iets van begrijpt?
Kunnen ze dan geen betere / makkelijkere vak verzinnen of krijgen ze daar niet genoeg betaald voor?

"Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat tweetalig onderwijs geen nadelige invloed heeft op beheersing van de moedertaal", zei directeur Meershoek in het NOS Radio 1 Journaal. "In Canada wordt met succes al dertig jaar tweetalig onderwijs gegeven."

Tijdens de proef wordt dertig tot vijftig procent van de lessen in het Engels gegeven.
De Nederlanders beheersen nu al moeilijk de Nederlandse taal. Ga je de lessen veel in het Engels doen, dan loopt de achterstand verder op en dan heb ik het niet eens over de allochtonen.
Daarnaast zie ik de noodzaak niet dat de Nederlanders de Engelse taal heel goed moeten beheersen (wat ten koste gaat van de Nederlandse taal), omdat vele er later bij hun baan er niet tot nauwelijks mee in aanraking komen.

Laatst bewerkt:
Waarom is iedereen zo verbolgen hierover, het stikt in nederland al van de tweetalige scholen, nederlands/arabisch.

• Topic Starter Topic Starter
Kinderen leren het makkelijk maar ik ben geen voorstander van de prestatie wedloop die ontstaat. We draven door met alles vanaf dag x in een vorm te willen duwen. We toetsen onze kinderen het liefst elke dag en oh wee als het niet correct is.

En waarom in godsnaam Engels.

"Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen" bah...

Het probleem is dat het onderwijs in handen van de overheid is, alles is dus op basis van dwang (geen keuzevrijheid). Dat is waar de ellende begint. Als scholen gewoon allemaal geprivatiseerd zouden worden zou je scholen hebben die dit aanbieden, en als er veel ouders hun kinderen naar die scholen sturen weet je automatisch dat het gewenst is en zullen andere concurrerende scholen al dan niet het idee overnemen en zelfs proberen verbeteren.

Nu is er zo'n bureaucratische lul die ff voor iedereen gaat bepalen wat goed is en wat niet. Wat geeft die vent het recht om dat voor iedereen te bepalen? Heel die overheid moet oprotten uit het onderwijs. Je gaat dan vanzelf positieve evoluties zien zowel qua aanbod als economisch als technologisch.

Ik ben helemaal voor keuzevrijheid en ik zou de tweetaligheid niet perse verplichten, maar ik kom werkelijk geen enkel valide argument tegen om het niet te doen.
Zelfs het uitzenden van engelstalige cartoons heeft een positieve effect op de taalontwikkeling. Waar menig Nederlander zeer goed Engels beheerst, zijn onze oosterburen volkomen achter op dat gebied. Mede door het nasynchroniseren van alle programma's.

Zijn punt, namelijk dat het kinderen een voorsprong geeft op sociaal-economisch gebied, vind ik valide. Denk alleen al aan de beheersing van de Engelse taal mbt een studie, waarin veel naslagwerk in het Engels is geschreven. Je staat gewoon 1-0 voor als de taal je gewoon is.

Dat gemekker over de 'druk' op kinderen tegenwoordig vind ik echt tenenkrommend. Prestatiedrang is er allang niet meer en zeker niet bij deze generatie kinderen. I wish. Tegenwoordig krijgt de leraar de wind van van voren van de ouders als een kind slecht presteert. Ik kreeg vroeger gewoon zelf een draai om mijn oren.

De lat wordt steeds hoger gelegd voor leerlingen, studenten en in het bedrijfsleven.

Laatst bewerkt:

Het is echt naïef om te denken dat alle scholen dat zelf gaan aanbieden :rolleyes:. Denk je dat dat ook allemaal goed gaat lopen in de laag sociaaleconomische wijken? Bovendien ga je er dan van uit dat alle ouders zich goed kunnen oriënteren. Zelfs al zou het geprivatiseerde systeem wat jij beschrijft werken, duurt dat decennia. Dan kun je het beter meteen instellen. De kinderen hebben er alleen maar baat bij. Kennisvergaring en het beter kunnen concurreren met anderen kenniseconomieën vind ik in dit geval een stuk belangrijker dan het recht op keuzevrijheid. Ik ben het met je eens dat keuzevrijheid erg belangrijk is, maar overheidsbemoeienis is niet altijd fout.

Terug
Naar boven