MuscleMeat

Starting From Scratch...

NinoBuscetta

Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
77kg
Vetpercentage
16%
Hallo allen,

vanaf morgen ( maandag ) wil ik serieus gaan beginnen met bodybuilding. Meerdere vrienden van me zijn al bezig en na de aankoop van de basis materialen ben ik er ook helemaal klaar voor. Ik ben nu 2 weken aan het trainen, maar om het eindelijk serieus te maken heb ik een eigen voedingsschema gemaakt. Bij dit schema ben ik helemaal vanaf niks begonnen en dus niet klakkeloos van internet gehaald!

Ik ben me al dagen aan het inlezen om een goed schema voor mijzelf samen te stellen. Zo ben ik er al achter hoeveel Kcal ik per dag nodig heb en hoeveel ik er binnen wil hebben, ook per maaltijd uitgerekend. Ook rekening gehouden welke voedingsstoffen het lichaam nodig heeft op bepaalde tijdstippen. Eitwit voor het slapen om de nacht door te komen, eiwit in de ochtend om het weer op level te krijgen en suikers na de training. Nu ben ik nog echt een beginner en heb dus nog geen perfect voedingsschema. Graag hierbij wat aan -en opmerkingen inzake het schema dan maar ;)

Hoe vaak kan ik eten per dag?
Wat kan ik eten per maaltijd en hoeveel tijd heb ik daarvoor?
Wat is mijn doel voor de komende maanden; diëten of groeien?
Hoe kan ik genoeg variatie in mijn voedingsschema brengen?
Hoe kan ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken om een maaltijd klaar te maken en eventueel mee te nemen?

Antwoorden:

- Sochtends, tussen ochtend en middag, smiddags, tussen middag en avond, savonds (voor trainen), na het trainen.

- Brood, iets dat makkelijk mee te nemen is. Tijd is 15 minuten

- Groeien

- Veel verschillende producten eten ( Ik lust alles mits het geen vlees, vis of gevogelte is )

- Snel werken, makkelijk te bereiden maaltijden.

In functie van mijn doel, welke ratios moet ik aanhouden? (KVE)
Hoeveel kcal heb ik nodig voor een behoud van gewicht, en hoeveel moet daarbij of eraf om te groeien/te cutten?
Welke producten kan ik toevoegen in mijn schema, welke mogelijkheden heb ik hier, zodat het toepasbaar is in de praktijk?
Wat doe ik als ik afwijk van mijn schema? (iets vergeten, geen mogelijkheid om te koken of eten)
Hoe kan ik het mezelf zo gemakkelijk mogelijk maken om een maaltijd klaar te maken en eventueel mee te nemen? (tweede keer dat ik dit vermeld maar nu moet je dus in detail treden en uitzoeken hoe dat in de praktijk gaat)

Antwoorden:

- 30% eiwit, 55% koolhydraten, 15% vet.

- 2000 in rust, 3000 (?) voor spieropbouw.

- Fruit, Brood, kwark, pinda's, water, havermout.

- Dan eet ik fruit of een andere snelle maaltijd.

- alles klaar hebben staan, weten hoe iets klaar te maken.

N.B. : ben VEGETARIËR dus geen vlees, vis en gevogelte in mijn voeding!!!

==================================================================================================================

Kcal Eiwit KH Vet
8:00

250 mL Melk 125 10 12.5 3.75
40 Gr Havermout 148 4.4 24.8 3.2
3x Brood 208 5,7 40 2,8
3x Smeerkaas 49.5 4.8 1.5 2.7
500MlWater 0 0 0 0
-------------------------------------------------------
Totaal 530.5 24.9 78.8 12.5

12:00

1x Appel 60 1 14 1
3x Brood 208 5,7 40 2,8
500 mL Water 0 0 0 0
2 pl. 20+ kaas (40Gr) 107.6 15.2 0 5.2
Totaal 375.6 21.9 54 9

15:00

Magere Franse Kwark 137.5 22.5 10 0.75
(250gr)
1x Banaan 124 1 30 0
1x Appel 60 1 14 1
Totaal 321.5 24.5 54 1.75

17:00

"Wat de pot schaft*" 750 -- -- --
Totaal 750 50 100 30

* = Veel eiwitten ( valess en dergelijk ), veel koolhydraten ( vaak rijst of pasta's ) gematigd vet ( wel alles in olijfolie gebakken )

19:00

100 Gr Gezouten Pinda's 600 25 14 50
Totaal 600 25 14 50

20:00 TRAINEN, 1.5 Liter water

21:00

500 mL chocolade Melk 420 18.5 66.5 9
Totaal 420 18.5 66.5 9

23:00

1x Banaan 124 1 30 0
Magere Franse Kwark 137.5 22.5 10 0.75
(250gr)
Totaal 261.5 23.5 40 0.75

=======================================================
TOTAAL GEHELE DAG 3259.1 188.3 407.3 113

Hoe de verhoudingen zouden moeten zijn:

30% van het kcal totaal zal komen van proteïne, daar 1 gram proteïne 4 kcal bevat;

0.3 X 3259.1 = 978 / 4 = 244 Gram Eiwit per dag.

55% van het kcal totaal zal komen van koolhydraten, daar 1 gram koolhydraat 4 kcal bevat;

0.55 X 3259.1 = 1793 / 4 = 448 Gram Koolhydraten per dag.

15% van het kcal totaal zal komen van vetten, daar 1 gram vet 9 kcal bevat;

0.15 X 3259.1 = 489 / 9 = 54 Gram Vet per dag.

--> Zo te zien krijg ik te weinig eiwitten en koolhydraten binnen.
|
|
--> Zijn voedingssupplementen zoals Whey echt aan te raden, of zijn er ook goede alternatieven voor mij?

==================================================================================================================

PS: Ik zie dat html alle tabs heeft weggehaald en daardoor is het schema niet echt overzichtelijk meer. Mijn excuses hiervoor.

Vriendelijk gegroet,

Nino

Laatst bewerkt:
Gooi er 3 liter volle melk bovenop (scrap het water) en je zit goed.

• Topic Starter Topic Starter
Gooi er 3 liter volle melk bovenop (scrap het water) en je zit goed.

Volle melk? Daar zit toch minder eiwit, maar meer vetten in (tov halfvolle melk)? Of heeft volle melk andere voordelen die ik niet ken?

Gegroet,

Nino

1 gram vet is 9 Kcal ipv 4Kcal. Je zit al behoorlijk hoger met kcal dan;)

1 gram vet is 9 Kcal ipv 4Kcal. Je zit al behoorlijk hoger met kcal dan;)

Klopt, had het er wel staan, maar de berekening verkeerd gemaakt.

Met 15% vet per dag zou je dan uitkomen op 54 gram terwijl ik met mijn schema er 113 gram binnenkrijg.

Moet ik dan nog meer vet binnenkrijgen? Want dan klopt de verhouding EKV, 30, 55, 15 niet meer ?

Gegroet,

Nino

Eet je wel p*ssy dan?

Eet je wel p*ssy eieren dan?

Goeie vraag.

Zo te zien heb je er aardig over nagedacht, en heb je basiskennis over het bodybuilden. Je schema is opzich prima, maar omdat je geen eiwitten uit vlees en vis haalt zou ik totaal meer eiwitten nemen. Dierlijke eiwitten hebben namelijk een hogere biologische waarde. Dat wil zeggen dat de samenstelling van de aminozuren uit deze eiwitten meer lijkt op die van je spieren. Hoe hoger de biologische waarde, deste beter de eiwitten opgenomen worden. Als je dus alleen maar plantaardige eiwitten, en eiwitten uit zuivel eet zal daarvan een groter percentage niet of minder efficiënt gebruikt worden.

jammer dat je vegetarier bent.. Ik snap dat nooit zo
Denk dat een whey of aminozuren poeder geen overbodige luxe is als je geen vleesjes eet :)

Goeie vraag.

Zo te zien heb je er aardig over nagedacht, en heb je basiskennis over het bodybuilden. Je schema is opzich prima, maar omdat je geen eiwitten uit vlees en vis haalt zou ik totaal meer eiwitten nemen. Dierlijke eiwitten hebben namelijk een hogere biologische waarde. Dat wil zeggen dat de samenstelling van de aminozuren uit deze eiwitten meer lijkt op die van je spieren. Hoe hoger de biologische waarde, deste beter de eiwitten opgenomen worden. Als je dus alleen maar plantaardige eiwitten, en eiwitten uit zuivel eet zal daarvan een groter percentage niet of minder efficiënt gebruikt worden.

Tnx!

Heb me inderdaad aardig ingelezen over bb en ben er ook serieus mee bezig. Ben nu 3 dagen met dit schema bezig en hoef al niet meer op mijn lijstje te kijken wat en hoelaat ik mag eten :P

Nogmaals bedankt voor je reactie! Hier heb ik werkelijk iets aan :)

Al die opmerkingen zijn wel leuk natuurlijk, maar antwoord op mijn vragen zoals deze zijn nog beter ;)

Vriendelijk gegroet,

Nino

---------- Toegevoegd om 18:37 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:35 ----------

jammer dat je vegetarier bent.. Ik snap dat nooit zo
Denk dat een whey of aminozuren poeder geen overbodige luxe is als je geen vleesjes eet :)

Ben puur uit medeleven voor de dieren vegetariër ;)

Bedankt voor je reactie!

Vriendelijk gegroet,

Nino

Die dieren worden toch wel geslacht, als het niet verkoopt pleuren ze het gewoon weg, maar snap je wel tho :P

good luck met aankomen, zal best langzaam gaan zonder vlees/vis etc

Die dieren worden toch wel geslacht, als het niet verkoopt pleuren ze het gewoon weg, maar snap je wel tho :P

good luck met aankomen, zal best langzaam gaan zonder vlees/vis etc

Ik wil hier niet te veel off-topic gaan, maar blijkbaar snap jij de insteek van vegetarisme niet. Hetgeen waarvan gebruik gemaakt wordt door vegetariërs is het feit dat Nederland een goed vraag en aanbod heeft. Door ons, vegetariërs, komt de vraag een stuk lager te liggen. En doordat Nederland een strak vraag en aanbod hanteert om zo veel mogelijk kosten te sparen zal er minder aanbod zijn. Zo neemt het aantal vlees, vis, gevogelte in de winkels af en zullen er dus ook minder dieren gedood te hoeven worden.

Ik werk zelf al jaren in de retail ( AH Franchise van mijn vader ) en daar is het zo dat ze zo min mogelijk weggooien. AH heeft dit zelfs intern aangekaart.

No offence tegen alle bb's maar niet iedereen is zo snugger als de rest hier merk ik ( More muscle than brains vraag ik me dan wel eens af? ). Als je iemand op een dergelijke manier als deze benaderd kun je verwachten dat je eruit wordt geluld. Ga je eerst maar eens verdiepen in het onderwerp voor je conclusies gaat trekken.

Zonder meer blijf ik dit een TOP-forum vinden. Er zijn namelijk ook mensen hier die niet off-topic gaan en vriendelijk mijn vragen beantwoorden, zonder daarbij aan mij te twijfelen. Overigens 6 jaar vegetariër zijn bewijst wellicht ook enige wilskracht, iets wat een must is in het bb.

Ik hoop je nu wat te hebben bijgebracht over mij en laten we het in het vervolg ON-topic houden :)

Vriendelijk gegroet,

Nino

ai vegetarier das jammer, maar hoeft op zich geen probleem te zijn als je creatief bent:)

Terug
Naar boven