XXL Nutrition

Stofwisseling en cutten

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Maakt het nou nog erg veel uit of je van jezelf een snelle of langzame stofwisseling hebt wanneer je gaat cutten?

Laatst bewerkt:
hoe langzamer hoe moeilijker t kan gaan. denk echter wel dat dat verschil meer nadeel zal merken als je met een te snelle stofwisselimng massa wilt aanzetten dan als met een trage stofw wilt afvallen.

punt is om tijdens cut je stofwisseling te verhogen

Met een snelle stofwisseling raak je eerder gewicht kwijt dan met een langzame en zul je in het verlengde daarvan ook minder snel massa aanzetten.

Maar als je een snelle stofwisseling hebt dan eet je toch ook meer dan iemand met een trage stofwisseling?

Stel je hebt 2 personen, ieder 80 kilo. Een daarvan heeft een snelle Sw en de ander een trage. De snelle eet 3000 Kcal onderhoud en de trage 2500.

Ze beperken hun inname beide met 500 Kcal. Zou dan diegene met de snelle Sw ook sneller afvallen?
Is voor mij niet helemaal duidelijk.

maniac zei:
Maar als je een snelle stofwisseling hebt dan eet je toch ook meer dan iemand met een trage stofwisseling?

Stel je hebt 2 personen, ieder 80 kilo. Een daarvan heeft een snelle Sw en de ander een trage. De snelle eet 3000 Kcal onderhoud en de trage 2500.

Ze beperken hun inname beide met 500 Kcal. Zou dan diegene met de snelle Sw ook sneller afvallen?
Is voor mij niet helemaal duidelijk.
Verhoudingsgewijs wel.
Even heel simplistisch;
Ze zullen aan het eind van zeg een maand allebei evenveel zijn afgevallen terwijl de persoon met de snellere sw toch meer heeft binnengekregen aan calorien.
Zet je ze allebei op eenzelfde hoeveelheid calorien, zal aan het eind van de maand de persoon met de hoge sw het meeste gewicht kwijt zijn.

Zet je ze allebei op eenzelfde hoeveelheid calorien, zal aan het eind van de maand de persoon met de hoge sw het meeste gewicht kwijt zijn.

Dit lijkt me wel ook logisch ja.

Maar wat me niet logisch lijkt is dat twee verschillende personen met dezelfde calorie-inname gaan cutten. Ik neem aan dat de persoon met een snelle stofwisseling toch ook moet oppassen dat hij/zij niet teveel spiermassa gaat verliezen tijdens het cutten en daarom ook niet zomaar op hetzelfde niveau gaat zitten als de persoon met de trage stofwisseling.

De voorbeelden zijn puur hypothetisch.
Iedereen past zijn voedingspatroon, of je nu als uitgangspunt hebt bf verliezen of massa aanzetten, aan aan zijn eigen situatie.
Waar de specifieke behoeften van jouw lichaam liggen en waar het het beste op reageert qua verhoudingen en hoeveelheden is vooralsnog een kwestie van ervaring.

Terug
Naar boven