MuscleMeat

Stofwisseling versnellen?

KoekieMonster

Huge Freak
15 jaar lid
10 media-items
Waardering
533
Lengte
1m84
Er wordt geadviseerd om 6x per dag te eten, minimaal..
Maar is het niet beter om de ene dag 6x te eten, en de andere dag 8-10x.. om zo je stofwisseling aan de gang te houden? Immers gaat je lichaam er namelijk ook aan wennen om 6x per dag te eten (zelfde als mensen die 3x per dag eten, die lichamen zijn daar ook aan gewend) Door regelmatig een dag te nemen waarin je minimaal 8x eet, houdt je je stofwisseling aan de gang?

Het idee achter (minimaal) zes keer per dag eten is dat je de hele dag door je eten aan het verwerken en verteren bent, hetgeen je metabolisme verhoogt. Je lichaam doet ongeveer twee en half uur over het verteren van een maaltijd met hoogwaardige macronutrienten, als je na die twee en half uur wéér gaat eten dan is je lichaam non stop aan het verwerken en verteren.

Minder mag ook. Ik heb nog geen wetenschappelijk onderzoek gezien waaruit blijkt dat het iets uit maakt. Als je maar niet te weinig eet, want het enige dat ik wel gezien heb is dat je verbranding bepaald wordt door de hoeveelheid voedsel die je op een dag in neemt, niethet aantal malen waar je dat over verdeeld. 3 keer per dag is in principe al voldoende, maar dat is ook een beetje afhankelijk van hoeveel je eet. 10 minimale maaltijden maken dat je nooit gevuld bent en altijd honger hebt. Minder maar grotere maaltijden zorgen dat je tenminste af en toe goed gevuld bent. Je lichaam doet er ook echt wel langer dan 2 uur over om een maaltijd te verteren (afhankelijk van de hoeveelheid eten per maaltijd).

Het wisselen van het aantal maaltijden om zo je stofwisseling NOG meer te versnellen lijkt me helemaal zinloos.

Vraag me ook af in hoeverre het mogelijk is om je stofwisseling met alleen maar voeding te versnellen. Mijn logica is dat hoe groter de maaltijd des te langer je vol zit en kleine maaltijd des te sneller het verteerd is. Van activiteit waar redelijke inspanning voor nodig is gaat je metabolisme omhoog, maar dat is ook maar dat is niet oneindig lang, bij cardio stopt het vrijwel meteen nadat je van de machine afstapt, bij krachttraing schijnt dat nog 48 uur langer door te gaan. Dus zul je echt in beweging moeten komen om je stofwisseling op te voeren.
Eens/oneens?

Is er geen voeding die je stofwisseling versneld? Heb er namelijk een x wat over gehoord... weet alleen niet de exacte voedingsmiddelen... iemand een idee?

Terug
Naar boven