Het menselijk lichaam is ingesteld zijn op de combinatie van lichaamseigen productie van creatine en aanvoer via de voeding. Creatine zit immers in redelijke hoeveelheden in vlees. Op een paleo-dieet krijg je een aanzienlijke hoeveelheid creatine binnen met de voeding.
Door de hogere inname vanuit voeding of een supplement zal de creatine voorraad in de spiercellen stijgen. Op het moment dat de spiercel vol zit heb je maximaal effect van de creatine. Dat komt tot uitdrukking in:
- Meer krachtuithoudingsvermogen. Dit is merkbaar bij sprinten en bij gewichtheffen vanaf een seconde of 10 (afhankelijk van het geleverde vermogen zal de creatine sneller of minder snel aangesproken worden).
- Meer spierweefsel opbouw. Creatine is mede bepalend voor de energiestatus van de spiercel. De energiestatus is een graadmeter voor anabolisme van een spiercel.
Ik heb het anabolisme van creatine jaren geleden al gesuggereerd op basis van mijn eigen ervaring. Mijn hersteltijden zijn verkort. Het is makkelijekr om progressie te blijven boeken. Dat creatine anabool is, werd onlangs ook verder onderbouwd door onderzoek :
http://www.ergogenics.org/sportvoeding19.html#1.
Het lijkt mij verstandig om de spieren altijd vol te laten zitten met creatine. De stof doet zijn werk en het lijkt me stug dat het na verloop van tijd minder goed zijn werk gaat doen.
Kris