Fitness Seller

supplementen tijdens het kuren

titan

Cool Novice
Waardering
0
Ik zou is willen weten welke supplementen en/of welke voedingsstoffen ik allemaal nodig heb tijdens het kuren/nakuren.

Ik heb het al gepost in het "supplementen" subforum maar daar krijg ik geen reakies dus dacht ik dat het wel ok was als ik hier doorlinkte aangezien de mensen die het echt weten wel hier zullen zitten ;)

Ik zou vooral willen weten welke mineralen en vitaminen (en eventuele andere) en ook hoeveel van elk ik dien te nemen, wanneer op de dag, waarvoor ik ze juist dien te nemen enz.

Ik ben natuurlijk al wel wat tegengekomen zoals vitamine E om de vrije radicalen tegen te gaan die bij anaerobe training vrijkomen en vitamine B en zink en zo maar het probleem is dat ik nergens kan terugvinden hoeveel van elk ik zou moeten nemen en over wanneer (voor, tijdens, na de maaltijd) bestaat er blijkbaar nogal wat onenigheid.

Ik zou eigenlijk een lijstje willen bekomen omdat ik al wat ik lees nogal gemakkelijk vergeet en door elkaar haal. Als ik dus zo'n lijstje heb kan ik daar altijd op terugvallen als ik het even niet meer weet.

Alvast bedankt, hier is de link naar de thread in het supplementen forum moest je liever daar posten: [Link niet meer beschikbaar]

Ik neem alleen een weight gainer en een whey af en toe een vitamine pil en that`s it.

• Topic Starter Topic Starter
Als je kuurt ?
Of als je "gewoon" bezig bent ?

Ik dacht dat je juist veel meer vitaminen en mineralen nodig had als je kuurde...

Denk het ook...ik ben nooit verkouden maar nu ik n week of 4 aan t kuren ben, ben ik ineens zwaar verkouden geworden. Vindt t nogal toevallig.

Dus ik denk dat je je dosis vitaminen wel bijna mag verdubbelen als je kuurt.

Heb wel eens gelezen (ook op deze site) dat je tijdens de kuur de vitamine-inname moet beperken tot wat mulitivitaminen omdat je hiermee de lever extra belast en die heeft het tijdens een kuur al zwaar te voorduren.

Dan zou je het ook al moeten inspuiten zodat het niet langs de lever moet passeren... Kan dat kwaad? Wordt dat niet een beetje veel spuiten? Of hangt dat alleen maar van jezelf af, hoeveel je wil spuiten, hoe goed je er tegen kan ;)

Ik zie dat er niet echt schot komt in die "lijst" :)
Als ik de tijd vind zal ik binnenkort zelf is posten wat ik al heb maar gewoonlijk heb ik thuis een tijd, ik zit alleen op de forums rond te snuffelen als ik op het werk wat tijd heb :D

OK ik heb zowel tijd als mijn "bron van informatie" teruggevonden :)

Die bron is "Betere sportprestaties met biodoping" door Birgit Kaltenhaler, uitgeverij DELTAS.

Het spreekt voor zich dat deze info zich NIET specifiek richt op gebruikers maar op sporters en mensen die zich met hun gezondheid bezighouden in het algemeen en daarin ligt dan ook deels het probleem. Iemand die kuurt heeft naar ik heb begrepen meer nodig dan de gemiddelde sporter, héél wat meer maar hoeveel meer?

Daarbij komt dan nog dat niet alles hierin gevat wordt, over zink wordt bijvoorbeeld met geen woord gerept.

*Ik zal het eerst in word uittypen, dat maakt het makkelijker om later aanpassingen te doen en als mijn internet kuren krijgt ben ik niet alles kwijt ;)

OK bedtijd, rest volgt andere keer :) :

Aminozuren – onmisbaar voor topprestaties:

L-carnitine:
- Breekt vet af
- De beste bron voor deze leverancier van spierkracht zijn dierlijke levensmiddelen, vooral rode vleessoorten. Hoe roder het vlees is, hoe meer carnitine erin zit.
- In combinatie met vitamine C wordt deze stof optimaal opgenomen.
- Neem het middel voor spierversterking 2 tot maximaal 6 uur voor het sporten in. Laat in de namiddag moet u geen L-carnitine meer innemen omdat dit slaapstoornissen kan veroorzaken.
- L-carnitine komt ook voor in fitnessdrankjes (let op voor eiwit:moeilijk resorbeerbaar!) en in energiedranken. Of het hier over de L-carnitine of het eiwit gaat die moeilijk opneembaar is wordt niet over uitgeweid. Aangezien dit onderdeel over L-carnitine handelt neem ik aan dat het het eiwit is dat de opname van L-carnitine bemoeilijkt.

L-creatine:
- Een creatinehoudend voedingssupplement heeft als effect dat creatinedepots langer gevuld blijven en dat vermoeide spieren zich sneller kunnen herstellen zodat de training kan worden verlengd en verzwaard.
- Het is aan te raden om eerst gedurende 2 dagen 5g tot 8g van dit aminozuur op te nemen. Daarna kunt u de hoeveelheid terugbrengen naar 4g tot 6g per dag. In totaal mag deze “creatinekuur” niet langer dan 6 weken duren. Uit onderzoek blijkt immers dat de creatinedepots in het lichaam niet verder aangroeien en niet groter worden wanneer ze eenmaal maximaal gevuld zijn.

L-glutamine:
- Vooral sporters hebben een verhoogde behoefte aan glutamine opdat de spieren zich na een intesieve training kunnen herstellen en kunnen groeien.
- L-glutamine is bovendien een gezond alternatief voor testosteron en anabole steroïden.
- Omdat L-glutamine een eiwitsparende stof is, is het bij sporters die vet willen verliezen, maar spierweefsel willen behouden, populair.

L-lysine:
- Lysine is voor de groei (vooral de groei van botten), voor het herstel en voor de produktie van antilichamen, hormonen en enzymen onmisbaar.
- Lysine komt vooral voor in zuivelprodukten en eiwitrijke voedingsmiddelen in het algemeen.

L-phenylalanine en L-tyrosine:
- L-phenylalanine wordt in het lichaam omgezet in L-tyrosine. Daarbij worden uit deze voedingsstoffen de neurotransmitters dopa, dopamine, norepinefrine en epinefrine gemaakt.
- Deze stoffen zorgen voor een wakkere en alerte geest, ze verlevendigen de stemming en levenslust en kunnen zelfs een soort euforie teweegbrengen. Don’t get your hopes up though ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven