MuscleMeat

terrorisme veroorzaakt door te snelle evolutie?

MeDieViL

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
560
Lengte
Massa
40kg
Vetpercentage
hier heb ik eens over negedacht, de westerse landen hebben 100den jaren moeten doen om te evolueren tot wat we nu zijn ( de mensenrechten en dergelijke) ook is langzaam ons geloof verdwenen over die tijd...

nu is die evolutie veel te snel aan het gaan (of opgedrongen) in moslimlanden, zij hebben bv technologie maar zijn nog altijd even gelovig als wij waren zoveel jaren terug, door bv wapens in combinatie met een sterk geloof komen sommigen op het idee terroristische aanvallen te plegen (voor allah)

nu denk ik, dat het zelfde zou gebeurd zijn met christenen indien we zo snel geevolueerd waren, als iedereen nog zo sterk gelovig zou zijn deden we misschien ook aanslagen in gods naam

en dat dit niet perse komt door de islam, maar gwn een veel te snelle evolutie die normaal eeuwen duurt
ik hoop dat iemand dit een beetje snapt :p

Je zou eerst het begrip terrorisme moeten definieeren om hierover helder te kunnen discusseren maar zo met de natte vinger ben ik het er in ieder geval niet met je eens dat terrorisme uit naam van een religie wordt gepraktiseerd. Ik vermoed dat in de kern dit betrekkelijk weinig het geval is.

Uiteraard wordt dit wel vaak zo uitgelegd en vermoedelijk zijn individueen ook in die waan maar op de grote lijn bekeken denk ik dat terrorisme vooral een uiting is van vermeende onderdrukking, een vermeende inbreuk op bepaalde vormen of ideeen van vrijheid of zelfbeschikking.

Mmm zit een bepaalde logica in je redenering.

Maar weet niet zozeer of het geloof de oorzaak is van het terrorisme. Ik denk dat veel van die extremisten misbruik maken van hun geloof om bepaalde daden te rechtvaardigen.

Mmm zit een bepaalde logica in je redenering.

Maar weet niet zozeer of het geloof de oorzaak is van het terrorisme. Ik denk dat veel van die extremisten misbruik maken van hun geloof om bepaalde daden te rechtvaardigen.
Een extremist leeft volgens een denkbeeld dat hij of zij goedkeurd en noemt jouw waarschijlijk iemand die misbruik maakt van zijn vrijheden door je uitspraken te rechtvaardigen onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

Je zou eerst het begrip terrorisme moeten definieeren om hierover helder te kunnen discusseren maar zo met de natte vinger ben ik het er in ieder geval niet met je eens dat terrorisme uit naam van een religie wordt gepraktiseerd. Ik vermoed dat in de kern dit betrekkelijk weinig het geval is.

Uiteraard wordt dit wel vaak zo uitgelegd en vermoedelijk zijn individueen ook in die waan maar op de grote lijn bekeken denk ik dat terrorisme vooral een uiting is van vermeende onderdrukking, een vermeende inbreuk op bepaalde vormen of ideeen van vrijheid of zelfbeschikking.

Ideeën die een islamitische grondslag hebben. Osama bin laden kon het niet verkroppen dat de ottomaanse rijk gevallen was. Hij kan het niet verkroppen dat de (ongelovige) westerse landen zijn 'heilige' regio betreedt en de grote staatshoofden van de ware pad laat afdwalen.

tuurlijk, elke grote stap binnen een land stuit op verzet, waar wij dmv honderden kleine stapjes "beschaafd" zijn geworden, wordt aan deze landen getracht de beschaving in een klap bij te brengen onder het mom van "a struggle for civilisation". uiteraard stuit dit op verzet.

ik denk dat bijna alle progressie die de mens heeft gemaakt in het verleden gegaan is volgens kleine stapjes, ook bij revoluties zie je naderhand weer een grote terugval.

Indonesie heeft de grootste islam bevolking ter wereld: ongeveer 200 miljoen moslims...........allen willen streven naar wereldvrede!
:thumbs:

bron:
[Link niet meer beschikbaar]

[Link niet meer beschikbaar]

a. evolutie? Ik schat dat het hier meer draait om maatschappelijke/sociale/ethische ontwikkeling. Daar is wel een vorm van evolutie in te herkennen, maar de term 'evolutie' an sich, zou ik voor de biologische variant reserveren.

b. ik denk wel dat de aanwezig van wapens tijdens de ontwikkeling van een land idd nogal bepalend kan zijn. Een uitgehongerde en arme bevolking tegen (versplinterde) guerillabewegingen en ander tuig met dikke guns en mijnen. Lijkt me een prima voedingsbodem voor een democratische (oid) staat.

c. ik denk niet dat religie de grondslag is van terrorisme. Maar het is wel een belangrijke factor in het geheel. In een welvarende staat staan de extremisten flyers uit te delen en stemmen ze tegen abortus en euthanasie. In een slecht functionerende staat blazen ze zichzelf op. (beetje scherp gesteld natuurlijk :D) Religie is naar mijn idee een volwassen vorm van het tapijt dat over het hek tussen ratio en irratio gelegd kan worden. Bij kinderen noemen we het verbeelding: denkbeeldige vriendjes en poppen die 'leven'. Het biedt een mogelijkheid om een rotsvast vertrouwen in iets te hebben. Het neemt de twijfel weg over de ultieme vragen van het leven, die naar mijn bescheiden mening zo fundamenteel zijn in onze denkgeschiedenis.

Natuurlijk geldt dit binnen de verschillende religies in verschillende mate, maar ik heb de indruk dat die 'overstijgende' waarheid wel een belangrijk aspect is in iedere religie. Het weten dat er 'meer' is, of meer moet zijn.
(Alsof er niet genoeg is btw.)
Als die overstijgende waarheid ons verteld dat het leven na de dood prachtig is, en nog mooier als je strijdend ten onder gaat: Why doubt it?

Wat betreft de evolutie van religie: het is bewezen dat biologische evolutie versneld verloopt in tijden van grote selectiedruk, ik zou er niet verbaasd over zijn dat dat voor de evolutie van religie ook geldt: stel dat Nederland in een zware (oorlogs) crisis komt, dan zal er zeer snel duidelijk zijn wie er (mede) op basis van religie overgaat tot geweld. En het lijkt me ook niet geheel denkbeeldig dat dat op zo'n moment een voordeel is m.b.t. het voortbestaan van een dergelijke 'soort'.

Laatst bewerkt:
c. ik denk niet dat religie de grondslag is van terrorisme. Maar het is wel een belangrijke factor in het geheel. In een welvarende staat staan de extremisten flyers uit te delen en stemmen ze tegen abortus en euthanasie. In een slecht functionerende staat blazen ze zichzelf op. (beetje scherp gesteld natuurlijk :D) Religie is naar mijn idee een volwassen vorm van het tapijt dat over het hek tussen ratio en irratio gelegd kan worden. Bij kinderen noemen we het verbeelding: denkbeeldige vriendjes en poppen die 'leven'. Het biedt een mogelijkheid om een rotsvast vertrouwen in iets te hebben. Het neemt de twijfel weg over de ultieme vragen van het leven, die naar mijn bescheiden mening zo fundamenteel zijn in onze denkgeschiedenis.

Natuurlijk geldt dit binnen de verschillende religies in verschillende mate, maar ik heb de indruk dat die 'overstijgende' waarheid wel een belangrijk aspect is in iedere religie. Het weten dat er 'meer' is, of meer moet zijn.
(Alsof er niet genoeg is btw.)
Als die overstijgende waarheid ons verteld dat het leven na de dood prachtig is, en nog mooier als je strijdend ten onder gaat: Why doubt it?

Wat betreft de evolutie van religie: het is bewezen dat biologische evolutie versneld verloopt in tijden van grote selectiedruk, ik zou er niet verbaasd over zijn dat dat voor de evolutie van religie ook geldt: stel dat Nederland in een zware (oorlogs) crisis komt, dan zal er zeer snel duidelijk zijn wie er (mede) op basis van religie overgaat tot geweld. En het lijkt me ook niet geheel denkbeeldig dat dat op zo'n moment een voordeel is m.b.t. het voortbestaan van een dergelijke 'soort'.

ik ben het grotendeels met je eens, maar je weet ook dat de zwakkeren in geloof sneller geneigd zullen zijn tot geweld dan de gelovigen die strijden voor vrede!
:thumbs:

Ik denk/vind dat in geen enkel geloof geweld word geprezen. Ik denk dan ook dat mensen die wel overgaan tot geweld van welke mate dan ook dit doen omdat ze geen andere keuze hebben.

Mensen die heilig gaan geloven in een man met een flinke baard, en uit uit overtuiging overgaan tot geweld reken ik niet tot mensen.

Een mix van het kwade en het goede zul je altijd hebben.

Terrorisme gaat meer over de methode van strijden (diepe angst veroorzaken) dan over het gedachtengoed dat er aan ten grondslag ligt. Nu is het wel zo dat veel oorlogen iets te maken hebben met religie, daarbij zal een strijder die gelooft in een walhalla met dozijnen willige dames of iets van dien aard, zich eerder opoffert dan een ongelovige strijder.

Terrorisme gaat meer over de methode van strijden (diepe angst veroorzaken) dan over het gedachtengoed dat er aan ten grondslag ligt. Nu is het wel zo dat veel oorlogen iets te maken hebben met religie, daarbij zal een strijder die gelooft in een walhalla met dozijnen willige dames of iets van dien aard, zich eerder opoffert dan een ongelovige strijder.
meestal gaat geweld (terreur) hand in hand met een revolutie terwijl landen die een wat minder spectaculair evolutiepatroon hebben gekend (nl ;) ) eigenlijk bijna geen (slachtoffers door) terreur etc. kennen.

Terug
Naar boven