AndroidHealthClinic

the godfather

SPADE VI

aka Kris
Elite Member
R.I.P.
Waardering
394
Lengte
1m71
Massa
83kg
hey

Ik heb zin in een leuk filmavondje voor mezelf en herriner me dat ik lang geleden the godfather heb gezien. Nu weet ik enkel niet meer wat er allemaal in gebeurde...Punt is, ik heb onlangs deel twee gekocht voor een chique prijsje: 3 euro ofzo en nu wil ik meteen naar die film kijken..Maar wat omvatte godfather deel één juist ??

Is het genoeg dat je weet dat de oude Don dood is en michael de nieuw word ??

eeuh, lezen?

Het is halverwege de jaren veertig. Don Vito Corleone (gespeeld door Marlon Brando) is het hoofd van de New Yorkse maffiafamilie Corleone. Tradities en respect zijn de codewoorden in deze wereld. De film begint tijdens de bruiloft van Connie Corleone en Carlo Rizzi. Het feest wordt in de tuin van het complex van de familie Corleone gehouden. Doordat z'n dochter trouwt op deze dag, kan Vito Corleone vandaag geen diensten weigeren - aldus een oud Siciliaans gebruik.

De eerste die de Don om een dienst vraagt is Bonasera (met deze scene begint de film). Bonasera heeft een dochter; voorheen een mooi meisje. Ze is echter verkracht en misbruikt door twee Amerikaanse jongens. Toen de rechtszaak hiervoor diende werden de daders slechts veroordeeld tot een voorwaardelijke straf. Bonasera vond dit geen gerechtigheid en zei tegen zijn vrouw "voor gerechtigheid moeten we naar Don Corleone".

Ondertussen arriveert Michael Corleone - de jongste zoon van Don Vito Corleone - op het feest. Hij heeft een meisje meegenomen; geen Italiaanse. Michael heeft in de Tweede Wereldoorlog bij de mariniers gediend en is net terug uit Europa. Michael wil niets met de illegale praktijken van de familie te maken hebben, in tegenstelling tot zijn oudere broer Sonny (Santino, gespeeld door James Caan).

Op een dag vraagt drugsdealer Virgil Sollozzo Don Vito Corleone om bescherming. Don Vito houdt echter vast aan zijn oude normen en waarden en is zeer tegen drugs. Hij weigert dan ook om op het voorstel van Sollozzo in te gaan. Zijn advocaat en pleegzoon Tom Hagen (Robert Duvall) en Sonny vonden dat de familie er wel op in moest gaan. Omdat Sonny tijdens de ontmoeting zijn mond voorbij praat, ziet Sollozzo zijn kans om met Sonny als Don wél tot een overeenkomst te komen. Daarom beraamt hij een aanslag op Don Corleone.

Don Vito Corleone raakt zwaargewond bij deze aanslag rond Kerstmis. Sonny zint meteen op wraak, maar hij weet nog niet precies hoe. Bij een vergadering waar de belangrijkste pionnen van de familie aanwezig zijn, zegt Michael dat hij degene is die wraak zal nemen. Michael doet dit dan ook en hij vermoordt de aanstichters (Sollozzo en de corrupte Politiechef McCluskey). Michael vlucht naar Sicilië, waar hij verliefd wordt en trouwt. Zijn vrouw wordt echter gedood door een autobom die voor hem bedoeld was. Don Vito Corleone is inmiddels hersteld en heeft vrede gesloten met zijn rivalen. Broer Sonny is verraden door Connies echtgenoot en wordt vermoord in een scène die gebaseerd is op het einde van Bonnie and Clyde (1967). Als Michael na een aantal jaren terugkeert naar New York trouwt hij met Kay. Michael is na de dood van Sonny de enige die de leiding van zijn vader kan overnemen. Hij zegt Kay toe dat de familie binnen vijf jaar legaal zal zijn.

Na de dood van zijn vader neemt Michael zijn rol over. Tijdens de doop van zijn neefje en hierdoor zijn peetzoon, Connies tweede kind, slaat Michael zijn slag om de macht te grijpen in de maffiawereld. Terwijl Michael bij de doop aanwezig is, vermoorden zijn mensen de belangrijkste vijanden van de familie. Deze zijn de hoofden van de andere van de "vijf families" in New York. Deze bestaan uit de (fictieve) don Barzini, don Cuneo, don Stracci en don Tattaglia. Ook Connies man Carlo Rizzi wordt na de doop gewurgd, nadat hij bekent Sonny te hebben verraden. Als Kay Michael vraagt of hij iets te maken heeft met de dood van Carlo, zegt hij haar van niet. Hij liegt. Kay is opgelucht, maar ziet aan dat de nieuwe caporegimes hun respect aan hem tonen door zijn hand te kussen en hem aan te spreken met Don Corleone.

• Topic Starter Topic Starter
al wat ik nog lijk te herrineren is dat marlon brando's figuur don corleone niet zo'n geweldenaar was en z'n zoon echt veranderde in een kl***zak doorheen de film??? of heb ik danig mis....ja ik wil het wel lezen maar ik vind het niet

als je lekker vroeg in slaap wil vallen kan je ook deel III kijken :D

ok bedankt kerels

De eerste hangt echt niet zo vast aan de tweede zoals sommigen zeggen, er zit vijf jaar tussen beide verhalen.

Nou ok, hangen twee en drie dan erg samen ?? in alle geval zet ik hem nu al op

drie, hoef je sowieso niet te kijken.

Die is te k*t voor woorden.

je kan beter gewoon 3 niet kijken. dan heb je het idee dat het superfilms waren!

3 is the ultimate anticlimax. ik heb em nu 2 keer getracht te kijken en beide keren heb ik het niet tot het einde gered... ZzzZzZzzz...

1 was de beste van de 3

oei oei,,,normaal gezien zou k ook moviemeter checken maar de site is offline :mad:

imdb.com

maar daar vind iedereen em wel goed geloof ik

Heb hem nu gisterennacht bekeken en ik moet zeggen...Wat een meesterwerkje zeg

Heb hem nu gisterennacht bekeken en ik moet zeggen...Wat een meesterwerkje zeg

Wat, deel 1 of 2? Want ik zou sowieso deel 1 nog eventjes kijken om weer in het verhaal te zitten en de omslag van Michael's personage te ervaren, wat briljant is.

Pff viel bij ze allemaal bijna in slaap.. Maar 2 en 3 hangen misschien wel ietsjes beter samen.. Alleen is deel 3 het minste deel.

Wat, deel 1 of 2? Want ik zou sowieso deel 1 nog eventjes kijken om weer in het verhaal te zitten en de omslag van Michael's personage te ervaren, wat briljant is.

Deel 2, ik vind pacino en deniro puik acteren en dan vooral pacino natuurlijK. zijn twee van m'n favo's. Naja, ik ga de trilogy zowiezo na nieuwjaar eens gaan kopen op dvd of blu-ray.

Zal deel 3 nog eens bekijken, begrijp niet wat iedereen er zo slecht aan vind. Ik zou zelfs durven beweren dat hij underrated is.:cool:

Pff viel bij ze allemaal bijna in slaap.. Maar 2 en 3 hangen misschien wel ietsjes beter samen.. Alleen is deel 3 het minste deel.

Als je geen verstand van films hebt dan moet je ook niet kijken.

Zal deel 3 nog eens bekijken, begrijp niet wat iedereen er zo slecht aan vind. Ik zou zelfs durven beweren dat hij underrated is.:cool:

Ik vind em ook wel ok, maar vergeleken met deel 1 en 2 is de spanning compleet weg natuurlijk, ook dat gelul om die zoon heen etc. vind ik zwaar irritant.

Deel 3 is erg matig op alle vlakken, zelfs Pacino's performance raakt kant nog wal.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven