MuscleMeat

Uitschrijven uit kerkelijk register

Primal

unaerobic
Elite Member
Waardering
220
Lengte
1m86
Massa
89kg
Weet iemand hoe kerkelijke registers werken? Ik ben gedoopt en heb de heilige communie gedaan, waar en hoe staat dat geregistreerd? Ik wil dat mijn naam op geen enkele manier meer verbonden staat met godsdienst, of dat mijn inschrijving meedoet aan een statistiek.
Dus waar moet ik zijn? Bisdom? Gemeente?

Moet je in je gebedje voor 't slapen gaan ff naar Jezus vragen.. Die regelt dat soort dingen.. je hebt wel een maand opzeg termijn he!

Weet iemand hoe kerkelijke registers werken? Ik ben gedoopt en heb de heilige communie gedaan, waar en hoe staat dat geregistreerd? Ik wil dat mijn naam op geen enkele manier meer verbonden staat met godsdienst, of dat mijn inschrijving meedoet aan een statistiek.

Wat is er gebeurd dat je zo rigoreus van god afgesneden wilt worden haha..

Nee serieus.. Hoezo dit??

• Topic Starter Topic Starter
@ Henk de Tank

Had die pastoor maar niet met mijn plassertje moeten spelen.. ;)

Niks persoonlijks gebeurd, kan me alleen niet herinneren dat ik ooit in iets heb gelooft. Maar kijk eens naar de wereld om je heen, het wordt tijd dat we verlost worden van alle geloof, bijgeloof en pseudowetenschap. En alle religies zijn voor mij hetzelfde, hoe zou jij het vinden als je als moslim stond geregistreerd bijvoorbeeld en misschien wel eens per ongeluk een islamitische begrafenis zou krijgen?

@ -Ma3stro-

Thx, daar staan wel een paar handige links bij.

Hier kan een mooie discussie uit voortvloeien wat betreft het laten toetreden van jonge kinderen tot iets wat ze helemaal niet begrijpen, en waar ze helemaal geen onderdeel van wíllen uitmaken.

denk aan de islam

Als je weet bij welke kerk je gedoopt enz bent kun met hun contact opnemen en daar helpen ze je verder..Ik heb ooit iets laten veranderen bij mijn kinderen qwa peter en meter en dat konden ze zo opzoeken voor me..Als het goed is moet alles geregistreed staan volgens mij...

Succes!

Gr Mel

Daar werkt het anders; stel dat de topicstarter een moslim zou zijn, dan zou een admin nu al zijn IP achterhaald hebben en was er al een tot de tanden bewapende militie naar zijn adres onderweg om hem te straffen voor zijn afvalligheid.

@ Henk de Tank

Had die pastoor maar niet met mijn plassertje moeten spelen.. ;)

Niks persoonlijks gebeurd, kan me alleen niet herinneren dat ik ooit in iets heb gelooft. Maar kijk eens naar de wereld om je heen, het wordt tijd dat we verlost worden van alle geloof, bijgeloof en pseudowetenschap. En alle religies zijn voor mij hetzelfde, hoe zou jij het vinden als je als moslim stond geregistreerd bijvoorbeeld en misschien wel eens per ongeluk een islamitische begrafenis zou krijgen?

@ -Ma3stro-

Thx, daar staan wel een paar handige links bij.

Haha..

Ja zou ik niet op zitten wachten.. Maar denk dat de mensen die ik achterlaat et wel weten hoe dat moet gebeuren..

Tja.. Geloof.. Kan iemand kracht geven.. Maar is ook de veroorzaker van de meeste oorlogen.. Terwijl et idd allemaal op het zelfde is gebaseerd wat niet eens is bewezen!.. Eindeloze discussie ook trouwens..

Succes..

Daar werkt het anders; stel dat de topicstarter een moslim zou zijn, dan zou een admin nu al zijn IP achterhaald hebben en was er al een tot de tanden bewapende militie naar zijn adres onderweg om hem te straffen voor zijn afvalligheid.
:haha:

Hoe dit in Nederland gebeurt weet ik niet, maar in België moet je een brief sturen naar het bisdom.

Mensen die afstand willen nemen van het rooms-katholieke geloof of kiezen voor een filosofische overtuiging kunnen dit o.m. doen door zich buitenkerkelijk op te stellen. Een andere mogelijkheid is door daadwerkelijk uit de Kerk te treden.

Veelal worden mensen gedoopt buiten de eigen vrije keuze om, gezien de jonge leeftijd waarop dit gebeurt. De doopgeloften ongedaan maken is onmogelijk, maar uit de Kerk treden daarentegen kan wel. Dergelijke kerkuittreding zorgt ervoor dat via een bijkomende registratie in het doopregister de uittreding wordt vermeld. Een schrapping uit het doopregister is onmogelijk. De uittreding betekent het afstand nemen van het lidmaatschap van de Kerk. Dit heeft tot gevolg dat men op geen enkele wijze meer bij de Kerk is betrokken. Zo worden er bijvoorbeeld geen sacramenten meer ontvangen (vormsel, huwelijk, enzovoort).

Uittreding heeft geen effect op de subsidiëring van de rooms katholieke kerk.
De wens tot uittreding moet schriftelijk gebeuren. Hiertoe volstaat het om een brief te richten aan het bisdom van de parochie waar je werd gedoopt, waarin de wens tot uittreding, samen met enkele administratieve gegevens, zoals naam, huidige woonplaats, het adres van je ouders (vooral de moeder) op het moment van je doopsel, plaats van doop (parochie of kraaminrichting), te kennen wordt gegeven.
De vraag tot uittreding dient te worden gericht aan het bisdom van de doop.

Adressen bisdommen:

Antwerpen, Schoenmarkt 2, 2000 Antwerpen
Brugge, Heilige Geeststraat 4, 8000 Brugge
Gent, Bisdomplein 1, 9000 Gent
Hasselt, Vrijwilligersplein 14, 3500 Hasselt
Mechelen-Brussel, Wollenmarkt 14, 2800 Mechelen
http://www.uvv.be/uvv5/info/faq/faqn.html#Anchor-23240

Zie ook: http://www.vub.ac.be/vo/images/ontdopingsfolder.pdf

Een andere mogelijkheid is natuurlijk door in een pentagram van zwarte kaarsen te gaan zitten, jezelf te overgieten met geitenbloed en trouw te zweren aan de Gehoornde. Dan maak je je Gristenverbond ongedaan. Als je dat twee keer doet verkoop je je ziel aan Satan, dus kijk ermee uit.

Doet me denken aan een leuke anekdote.

Paar jaar geleden zat ik en een maat in cafe goed bezopen..
We moesten naar huis want het was sluitingstijd welliswaar.
De ochtendmis ging direct beginnen en we zagen de pastoor naast de kerk staan.
Die maat van me kreeg het geweldige idee om aan de pastoor wat wijn te gaan afschooien. (wat niet gelukt is natuurlijk)
Ik vroeg toen ook nog aan die pastoor of hij me wou ontdopen.
Antwoorde die dat ik in de vaart moest springen en dan ontdoopt was.

Vond het wel heel flauw gevonden van hem maarja, was toch een te zotte conversatie met meneer pastoor :D

Terug
Naar boven