Fitness Seller

Nieuws Vara verwijdert Wilders-cartoon van site na bedreigingen

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.657
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
De veelbesproken cartoon naar aanleiding van het plan van de PVV om ‘tuigdorpen’ in het leven te roepen, staat vanaf vandaag niet meer op de opinie- en debatsite Joop.nl van de VARA. De cartoon, gemaakt door cartoonist Adriaan Soeterbroek, is daar sinds vrijdag 11 februari te zien geweest. Er is in de tussentijd veel over gezegd en geschreven: de cartoon heeft veel en soms ook heel heftige reacties losgemaakt. De directe aanleiding voor de VARA om de cartoon nu weg te halen, zijn de ernstige bedreigingen die vanwege het plaatsen van de cartoon naar medewerkers van de VARA toe zijn geuit.

‘Deze beslissing hebben we niet lichtvaardig genomen,’ aldus het VARA-bestuur. ‘Als journalistieke organisatie tillen we zwaar aan de vrijheid van meningsuiting. Bedreigingen mogen geen invloed hebben op het beleid en de journalistieke afwegingen. Er kunnen zich echter situaties voordoen waarin het veiligheidsgevoel van medewerkers dermate wordt aangetast, dat ze niet meer op een goede manier hun werk kunnen doen. Dat laatste heeft bij deze concrete situatie in onze afweging de doorslag gegeven. De VARA heeft van de bedreigingen overigens aangifte gedaan bij de politie.’
Het plaatsen van de cartoon op Joop.nl was eerder voor de PVV aanleiding om af te zien van deelname aan het VARA-verkiezingsdebat 'De slag om de Eerste Kamer' op woensdag 16 februari. De VARA heeft dat betreurd: wij willen het debat - juist als organisatie die streeft naar een open discussie, met alle mogelijke, uiteenlopende standpunten - graag ook met de PVV erbij voeren.

De afmelding van de PVV was destijds voor de VARA geen reden om de cartoon te verwijderen. De VARA stelt zich op het standpunt dat de opinie- en debatsite Joop.nl het open debat faciliteert. Joop.nl vraagt dagelijks aan diverse opinie¬makers om een mening, standpunt of betoog in te dienen, waarop online gereageerd kan worden. Daarbij zijn de meningen die in de bijdragen op Joop.nl naar voren komen niet per definitie de mening van de VARA: de VARA biedt een platform waarop gereageerd en gedebatteerd wordt.

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/vara_verwijdert_cartoon_na_ernstige_bedreigingen/

Die bedreigers gedragen zich als een stel fundi moslims die gaan rellen om een Mohammed-cartoon.

Belachelijk!

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/vara_verwijdert_cartoon_na_ernstige_bedreigingen/

Die bedreigers gedragen zich als een stel fundi moslims die gaan rellen om een Mohammed-cartoon.
zal wel iets onschuldigs zijn, even zoeken

is het deze?
RTEmagicC_Wordt-vervolgd.jpg.jpg

Potverdomme he, weer van zulke mong*len die gaan bedreigen en idd als fundi moslims. Ik vond hem ook flauw en totaal overtrokken, maar bedreigen..? Mensen worden steeds gekker

hypocrisie ten top

Laatst bewerkt:
Smakeloze cartoon

Hartstikke leuk die cartoon. Net zo leuk als een bom op de profeet van de moslims tekenen :)

Goede cartoon, geeft in 1 plaatje weer wat voor belachelijk stel bij elkaar getrokken hypocriete leeghoofden de vara is. Jammer van de bedreigingen echter, dat komt van van zwakkelingen. Ik vraag me af hoe erg het linkskamp de holocaust nou echt vind, het is tenslotte voor hen al decenia lang het argument om ieder kritiek op de integratiebeleid de mond te snoeren.

---------- Toegevoegd om 17:16 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:10 ----------

Bericht op geenstijl:

Vara-bestuur censureert Joop-cartoon
Disclaimer vooraf: mede namens de voltallige redactieraad willen wij even duidelijk stellen dat GeenStijl tegen elke vorm van dreigementen van welke aard dan ook is. Meningen: +1, dreigmailtjes etc.: -1. Anonieme dreigklootzakjes mogen doodvallen. Laat dat duidelijk zijn. Goed dat gezegd hebbende het volgende: de zogenaamd "onafhankelijke" linkse Vara-ledenwebsite Joop.nl blijkt helemaal niet zo onafhankelijk. Het Vara-bestuur heeft vandaag namelijk besloten de gewraakte anti-Wilders cartoon te censureren. Dit omdat teveel Vara-medewerkers te ernstig werden bedreigd door PVV-gekkies en andere evolutionair mislukten met internetaansluiting. Uit het persbericht dat zojuist op Joop.nl werd gepubliceerd blijkt duidelijk dat niet Francisco van Jole maar het Vara-bestuur uiteindelijk beslist wat er op Joop.nl al of niet wordt gepubliceerd. Het is overigens toevallig dat net nadat kolonel Witteman in de Varagids een negatieve column over de Joop-cartoon publiceerde de cartoon daadwerkelijk offline wordt gehaald. Hoe bedoel je Stalinistische interventie. Aangezien de onafhankelijkheid van Joop.nl en de vrijheid van cartoonuiting in het geding is, lijkt het ons duidelijk dat voorheen onafhankelijk Joop-eindredacteur Francisco van Jole niets anders rest dan zijn biezen te pakken. Hoewel in de jaren 80 wapperend met I-Am-Rushdie-shirtje is het duidelijk dat deze man noch de vrijheid van publicatie noch de journalistieke onafhankelijkheid kan garanderen. Een opiniewebsite die voor omroepbesturen zwicht, dan dooft het licht.

Laatst bewerkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

De lol is er wel een beetje vanaf, van die cartoons. Plus dat ze beetje hun doel voorbij schieten.
Maar de lol in deze zit hem natuurlijk in de halvegare PVV-tokkies die de vrijheid van meningsuiting zo hoog in het vaandel hebben staan, maar dan enkel als het gaat om hun grote blonde leider.

Het is geen toeval dat alleen de meest achterlijke figuren provocerende cartoons echt serieus nemen en met geweld de vrije meningsuiting schaden en daar geen probleem in zien. Opsporen en bestraffen, en die cartoon moet gewoon terug op Joop.nl.

beetje hypocriet allemaal! Vrijheid van meningsuiting was het toch?

iets met: wie een bal kaatst.... ofzo?

Dit soort cartoons waren te verwachten, denk dat iedereen in zijn achterhoofd wel aan kampen ed. dacht bij het woord/idee "tuigdorpen"

De lol is er wel een beetje vanaf, van die cartoons. Plus dat ze beetje hun doel voorbij schieten.
Maar de lol in deze zit hem natuurlijk in de halvegare PVV-tokkies die de vrijheid van meningsuiting zo hoog in het vaandel hebben staan, maar dan enkel als het gaat om hun grote blonde leider.

Daar hebben we beginnerbb weer met een buitenkansje om de vuile was buiten te hangen betreft de PVV. Dit uiteraard om vervolgens niets inhoudelijk bij te dragen aan het topic.

Waar heb je het over? Lees je mijn Posts überhaupt wel?

deze tokkie stemt in elk geval PVV op 2 maart. voor mij gevoel gaat het ook allemaal wel prima nu. in elk geval nix minder als met die andere breiclubjes aan de macht

Als je mij quote doe je er wijs aan om ook daadwerkelijk te reageren op de post die je gequote hebt en niet op mijn eventuele geschiedenis.
Als je namelijk goed gelezen had had je kunnen zien dat ik de cartoon afkeur en dat ik op geen enkele wijze de vuile was van de PVV buiten hang, dat doen ze zelf overigens al genoeg.
Wel keur ik bedreigingen af en is het natuurlijk hilarisch dat er mensen zijn die stemmen op een partij die er prat op gaat dat ze de vrijheid van meningsuiting uitdraagt en nota bene het woord vrijheid in de partijnaam hebben staan, om vervolgens over te gaan op bedreigingen.

Terug
Naar boven