XXL Nutrition

Veel kritiek op 'weglopen' Marijnissen

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
DEN HAAG - SP-leider Jan Marijnissen heeft afgehaakt bij de besprekingen over een nieuw kabinet met PvdA en CDA, toen hem bleek dat het CDA samenwerking met zijn partij niet zag zitten. Hij ontkende dinsdag in een Kamerdebat over de formatie dat de SP is "weggelopen".

PvdA-leider Wouter Bos sprak zijn teleurstelling uit over de SP. Ook D66, GroenLinks en VVD waren kritisch over de opstelling van de SP in de verkennende gesprekken met informateur Rein Jan Hoekstra.

Informateur

Marijnissen verweerde zich door te zeggen dat ook de informateur tot de conclusie was gekomen dat verschillen tussen CDA en SP te groot in aantal en te principieel waren om tot samenwerking te kunnen komen.

"Bij het CDA overheerste de tevredenheid over het beleid dat gevoerd is met de VVD," aldus Marijnissen. Een bijkomende reden was volgens Marijnissen dat PvdA en SP naar de mening van het CDA getalsmatig te groot zouden zijn binnen het nieuwe kabinet.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bos en Balkenende schudden winnaar Marijnissen de hand na afloop van de verkiezingen op 22 november

PvdA-fractievoorzitter Wouter Bos verweet niet alleen de SP, maar ook GroenLinks, dat ze een kans om Nederland socialer en groener te maken hebben laten lopen. GroenLinks wilde niet deelnemen aan de verkennende besprekingen, omdat deze partij verloren had bij de verkiezingen. "Een buitengewoon ambiteus programma is door de kiezers niet beloond," aldus vicefractievoorzitter Kees Vendrik hierover. "De zeer riante overwinning van de SP schept een verplichting," zei hij.

Breekpunt

CDA-leider Balkenende liet zich niet uitdagen om te herhalen dat het morrelen aan de hypotheekrente voor hem een breekpunt is, zoals hij in de campagne nog wel zei. PvdA-leider Bos zei toen daarentegen dat de aftrek van de hypotheekrente wat hem betreft een van de eerste punten zou moeten zijn die in de formatie aan de orde dienen te komen.

Het is nu aan CDA, PvdA en ChristenUnie om te gaan onderhandelen over een nieuw kabinet. Belangrijk verschil in opvatting tussen PvdA en ChristenUnie zijn de medisch-ethische kwesties. Wouter Bos zei wetgeving over abortus, euthanasie en homohuwelijk als belangrijke verworvenheden te zien. Fractievoorzitter André Rouvoet van de ChristenUnie wil deze onderwerpen niettemin "hoog op de agenda" plaatsen bij de onderhandelingen over een nieuw kabinet.

Bron

Nederland socialer en groener maken :roflol:

Yeah right...

achja overdrijven is een vak van journalisten dus ik neem dit allemaal niet "te" serieus.

Zoals ik al vaak gezegd heb, de SP heeft gewoon té extreme standpunten voor regeringsdeelname. Bovendien was kammeraad Jan denk ik terecht bang dat zijn partij zware imagoschade zou oplopen bij teveel water bij de wijn. Nu kunnen ze weer fijn schreeuwen vanaf de wal, zoals het de beste roergangers betaamt. :D

zelfs de informateur zegt dat de verschillen te groot zijn. Wat is er dan nog te beginnen?
Je zult water bij de wijn moeten doen, dat is logisch, maar teveel is niet goed. Dan wordt je uiteindelijk afgerekend op een beleid dat érg ver verwijderd staat van je idealen.

is net zo goed de schuld van jp die alleen maar wil regeren met de CU om ons liberale staatje uiteindelijk volledig te verchristelijken... bah!

Balkenende heeft ook aangegeven dat hij door wilde gaan op de ingezette lijn, iets wat nu overigens los wordt gelaten door het CDA. Maar eerst even de SP lozen, ook zal Marijnissen ook niet moeite meer hebben gedaan nadat duidelijk werd dat het CDA weinig wijzigingen wilde doorvoeren en bang was voor een links blok.

Als de SP echt was weggelopen had Balkenende niet nagelaten om dat ook te laten weten. Nu werd bij de eerste ontmoeting met de pers ook direct duidelijk dat Balkenende maar wat blij was dat de SP er niet meer bij zat. Een opmerking van 'zo dat hebben we dan ook weer gehad'.

Gelukkig maar dat het is misgelopen. Anders hadden we straks nog een half-communistische staat als het aan comrade Jan ligt. Dan worden de luie mensen beloond en de ijverige mensen gestraft.

Maarja, PVDA-CDA-ChristenUnie zie ik ook niet zitten. Blijft een centrum-links kabinet. Jammer dat veel mensen niet zien dat CDA-VVD het gewoon goed heeft gedaan. Hoe beter de economie, hoe beter de welvaart voor iedereen.

zelfs de informateur zegt dat de verschillen te groot zijn. Wat is er dan nog te beginnen?
Je zult water bij de wijn moeten doen, dat is logisch, maar teveel is niet goed. Dan wordt je uiteindelijk afgerekend op een beleid dat érg ver verwijderd staat van je idealen.

Anderen zijn daar gelukkig meer toe bereid, anders was het land niet bestuurbaar. Dat is het voordeel van een meerpartijen regering, er wordt een redelijke middenweg gevormd. Dat de SP niet in die middenweg past zegt wel iets over de haalbaarheid van haar ideeën in de ogen van andere partijen, inclusief de (minder) linkse.

Hoe haalbaar is ooit een regering geweest van linkse conservatisme tegenover rechts conservatisme? Volgens mij is dat vrij strijdig met elkaar, het is misschien doenlijk maar wel als beide partijen veel inleveren.

De SP is geen progressieve partij aan de linkerkant en het CDA in de huidige vorm is gewoon een rechts conservatieve partij. Ze willen maar wat graag hun 'goede' beleid van de laatste 4 jaar doorvoeren.

Gelukkig maar dat het is misgelopen. Anders hadden we straks nog een half-communistische staat als het aan comrade Jan ligt. Dan worden de luie mensen beloond en de ijverige mensen gestraft.

Maarja, PVDA-CDA-ChristenUnie zie ik ook niet zitten. Blijft een centrum-links kabinet. Jammer dat veel mensen niet zien dat CDA-VVD het gewoon goed heeft gedaan. Hoe beter de economie, hoe beter de welvaart voor iedereen.

Communistisch. luie mensen beloond, ijverige gestraft. wat een dikke, kleverige BS mijn waarde....

De economie staat ten doel van de maatschappij en niet andersom. En daarnaast zijn welvaart en welzijn maar tot bepaalde hoogte met elkaar verbonden.

Anderen zijn daar gelukkig meer toe bereid, anders was het land niet bestuurbaar. Dat is het voordeel van een meerpartijen regering, er wordt een redelijke middenweg gevormd. Dat de SP niet in die middenweg past zegt wel iets over de haalbaarheid van haar ideeën in de ogen van andere partijen, inclusief de (minder) linkse.

Wat ik zo lees en meekrijg ligt het breekpunt dus m.n. bij het CDA.... Je zegt zelf al dat het om een redelijke middenweg moet gaan. Als die middenweg niet redelijk is, is er imo geen nut om te gaan regeren. JP heeft gewoon de poot stijf gehouden en blijft geilen op z'n bewind van de afgelopen jaren. Een bewind waarin hij niet eens 1 voorbeeld kon geven waarbij er iets van de hogere inkomens is gevraagd.

Communistisch. luie mensen beloond, ijverige gestraft. wat een dikke, kleverige BS mijn waarde....

De economie staat ten doel van de maatschappij en niet andersom. En daarnaast zijn welvaart en welzijn maar tot bepaalde hoogte met elkaar verbonden.

Wat ik zo lees en meekrijg ligt het breekpunt dus m.n. bij het CDA.... Je zegt zelf al dat het om een redelijke middenweg moet gaan. Als die middenweg niet redelijk is, is er imo geen nut om te gaan regeren. JP heeft gewoon de poot stijf gehouden en blijft geilen op z'n bewind van de afgelopen jaren. Een bewind waarin hij niet eens 1 voorbeeld kon geven waarbij er iets van de hogere inkomens is gevraagd.

Marijnissen en Balkenende hebben allebei hun poot stijfgehouden. Beiden uit partijpolitieke en electorale overwegingen. It's all politics.

SP heeft al aangegeven om aan te sluiten als CU/PVDA/CDA er niet uitkomen. Maar dan moet er ook vanuit CDA-kant water bij de wijn worden gedaan. Ik blijf dat betwijfelen, het zijn naar mijn mening onverenigbare standpunten op te veel vlakken. Het land moet bestuurd worden, maar niet door een zwalkend kabinet.

SP heeft al aangegeven om aan te sluiten als CU/PVDA/CDA er niet uitkomen. Maar dan moet er ook vanuit CDA-kant water bij de wijn worden gedaan. Ik blijf dat betwijfelen, het zijn naar mijn mening onverenigbare standpunten op te veel vlakken. Het land moet bestuurd worden, maar niet door een zwalkend kabinet.

idd dat zie ik niet gebeuren. Dat wordt echt 1 pot nat.

hmz, herverkiezingen?

Terug
Naar boven