MuscleMeat

Vingerafdruk bij aanhouding

Nova

Dutch Bodybuilder
Waardering
0
Het kabinet wil dat vaker gebruik wordt gemaakt van foto's en vingerafdrukken om de identiteit van verdachten en veroordeelden vast te stellen. Ook wordt de identificatieplicht uitgebreid.

Dat staat in een wetsvoorstel van minister Hirsch Ballin (Justitie)

Volgens het wetsvoorstel worden direct bij de aanhouding van een verdachte digitaal vingerafdrukken en foto's vastgelegd. Dit gebeurt als een persoon wordt verdacht van een misdrijf waarvoor voorlopige hechtenis mogelijk is, maar ook als er twijfels zijn over zijn identiteit.

Verder moet een verdachte of veroordeelde meewerken aan identiteitscontrole op verzoek van een rechter of het hoofd van de (psychiatrische) inrichting waar hij de straf of maatregel ondergaat.

Ook krijgen verdachten en veroordeelden een persoonsnummer, het strafrechtsketennummer (SKN). Alle partijen uit de strafrechtsketen moeten dat nummer gebruiken.

Aanleiding voor de maatregelen zijn problemen bij het vaststellen van de identiteit van verdachten en veroordeelden, zoals administratieve fouten en het gebruik van aliassen.

Als de identiteit van de verdachte bij het eerste verhoor zorgvuldig is vastgesteld, kan persoonsverwisseling later nagenoeg worden uitgesloten, verwacht het kabinet.

Het wetsvoorstel wordt voor advies aan de Raad van State gestuurd.

Bron: Foto en vingerafdruk bij vaststellen identiteit - Regering.nl

Discuss

Ook wordt de identificatieplicht uitgebreid.
Wat gaan ze er nog meer aan toevoegen dan? Ik moest een keer de hele middag de cel in, midden in tentamenweek, omdat ik geen paspoort bij me had, welke mijn broer nog bij m'n arrestatie op de "crimescene" had gebracht. Er waren trouwens ook uiteindelijk 2 politiebusjes, 1 normale politieauto en 2 politiemotoren om mij een net uit school komende scholier te arresteren terwijl ik helemaal geen aanleiding tot verzet gaf. Voor zover ik weet.

Ze draven een beetje door, vind ik. Ik vind het terecht, als vingerafdrukken/DNA genomen worden voor een bepaalde groep gedetineerden, zoals verkrachters, moordenaars, etc.. Daar heeft het ook een gerechtvaardigd doel, zoals vroegtijdige bepaling dader, bij recidive, en verminderde kans op persoonsverwisseling binnen gevangeniswezen.

Voor verdachten vind ik het niet gerechtvaardigd, omdat zij nog niet veroordeeld zijn.

De enige reden om het dan te doen is "Big Brother".

Wat gaan ze er nog meer aan toevoegen dan? Ik moest een keer de hele middag de cel in, midden in tentamenweek, omdat ik geen paspoort bij me had, welke mijn broer nog bij m'n arrestatie op de "crimescene" had gebracht. Er waren trouwens ook uiteindelijk 2 politiebusjes, 1 normale politieauto en 2 politiemotoren om mij een net uit school komende scholier te arresteren terwijl ik helemaal geen aanleiding tot verzet gaf. Voor zover ik weet.

Hahahaha, heb je ze niet vreselijk hard uitgelachen?:roflol:

Ze draven een beetje door, vind ik. Ik vind het terecht, als vingerafdrukken/DNA genomen worden voor een bepaalde groep gedetineerden, zoals verkrachters, moordenaars, etc.. Daar heeft het ook een gerechtvaardigd doel, zoals vroegtijdige bepaling dader, bij recidive, en verminderde kans op persoonsverwisseling binnen gevangeniswezen.

Voor verdachten vind ik het niet gerechtvaardigd, omdat zij nog niet veroordeeld zijn.

De enige reden om het dan te doen is "Big Brother" .

idd

beetje overtrokken gedoe weer allemaal imo. nog even en ze gaan je bloedgroep vastleggen :no:

de overheid krijgt meer en meer invloed in de maatschappij, bepalen steeds meer dingen die aan mensen hun eigen verantwoordelijkeheid moet worden overgelaten.

Ik stel het HELEMAAL niet op prijs dat de overheid denkt te weten wat goed voor mij is.

Imo dient de overheid zich bezig tehouden met minderbedeelden e.d.

ik vind dat ballin doorslaat in al zijn wetjes en bedenkseltjes

In Good old Germany is de Biometrischer E-Passport met vingerafdruk voor iedereen die een zijn pas moet vernieuwend nu al standaard,.
Idd een Bigbrother idee, aan de andere kant werden terroristen end crimi's sneller herkent.

In Good old Germany is de Biometrischer E-Passport met vingerafdruk voor iedereen die een zijn pas moet vernieuwend nu al standaard,.
Idd een Bigbrother idee, aan de andere kant werden terroristen end crimi's sneller herkent.
noem es 1 terro die zo herkent is?

Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Of bedoel je bekende criminelen, die recidiveren? Dat kan ik me namelijk nog wel voorstellen.

Ik vraag me overigens af, wat ze doen, als je weigert je vingerafdrukken te geven. Zullen ze je dan met geweld vastbinden om je vingerafdrukken af te kunnen nemen?
Wie weet er of dat wettelijk al mogelijk is?

Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Of bedoel je bekende criminelen, die recidiveren? Dat kan ik me namelijk nog wel voorstellen.

Ik vraag me overigens af, wat ze doen, als je weigert je vingerafdrukken te geven. Zullen ze je dan met geweld vastbinden om je vingerafdrukken af te kunnen nemen?
Wie weet er of dat wettelijk al mogelijk is?

Jawohl, AUSWEISS !!!, finger her ! , anders wordt je vastgebonden:p

Ik vind de vraag die roxxe stelde intressanter om te antwoorden dan die van Mighty..

Dus, probeer het nog eens

Terinng hé mijnheer yzord, :mier:

daar had ik eigenlijk ff geen zin in om op te antwoorden

ik heb dit niet in Duitsland ingevoerd ;), 1 vd argumenten in het land is "terrorisme en criminaliteit" waarom moet IK dan voorbeelden geven ???,

Ga je even Wolfgang Schäuble opbellen en het zelf vragen als je wilt, en doe hem de groeten van mij ;)

" Zitat " Regierung und Behörden betonten, der neue E-Pass mache Kriminellen das Leben schwerer - bei gleichzeitiger "absoluter Datensicherheit für die Bürger"." "

edit :

Für Innenminister Wolfgang Schäuble (CDU) sind die Fingerabdrücke vor allem eine Hilfe für den Staat, "Kriminellen technologisch einen Schritt voraus zu sein". Einreise mit gefälschten Pässen und Missbrauch von Pässen ähnlich aussehender Personen sollten unmöglich werden.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat ze elke vingerafdruk mogen hebben. De mijne hebben ze toch al .... :D

Terug
Naar boven