MuscleMeat

Vitamine D tekort

H4rdstyle21

Competitive Bodybuilder
Waardering
50
Lengte
1m74
Hey dbb'ers,

Vroeg me af wie er hier een vit d tekort heeft of heeft gehad? Heb zelf last van chronische vermoeidheid, weinig kracht, tandvleesontsteking in het verleden en zwarte kringen onder m'n ogen. Neem nu 2000iu d3 per dag op advies van de huisarts en probeer zo veel mogelijk naar buiten te gaan. Voor de mensen die het gehad hebben, was je vitamine d spiegel weer snel de oude of duurde het een tijd? En had je ook soortgelijke klachten die ik beschreef en gingen deze weg?

had het ook eens tekort, mnaar had er geen klachten door. gaat vry snel naar normaal niveau maar je klachten gaan niet per direct weg wanneer er genoeg in je bloed zit. dat kan n paar weken duren. ja sorry met ps3 getypt.

Heb je er verder geen schildklierproblemen of botproblemen bij?

• Topic Starter Topic Starter
Geen idee, kan dat ontstaan door een vit d tekort?

Nou ja, vitamine D zit wel in voeding maar het wordt ook door ons lichaam zelf gemaakt. Vitamine D werkt samen met het het parathyroïd hormoon ofwel parathormoon (PTH), dat wordt gemaakt door de bijnieren. Die twee hebben invloed op de calciumconcentratie in je bloed door de opname hiervan in de darmen en uitscheiding door de nieren te beïnvloeden.

Ze hebben ook effect op de botten, maar daarin houden ze eigenlijk door elkaars tegenwerking de botten in balans. : Als PTH zorgt voor het vrijmaken van calcium uit de botten, zorgt vitamine D juist voor stapeling van calcium in de botten. Dit samenspel zorgt er voor dat de botten niet direct helemaal ontkalken bij een calciumgebrek.

Ik snap het, moet binnenkort bloed laten prikken om te kijken of de spiegel al wat gestegen is. Meteen ff de schildklierfunctie meenemen en calcium?

Misschien wel slim, als je toch prikt. Het staat iig in relatie met elkaar allemaal.

Nou ja, vitamine D zit wel in voeding maar het wordt ook door ons lichaam zelf gemaakt. Vitamine D werkt samen met het het parathyroïd hormoon ofwel parathormoon (PTH), dat wordt gemaakt door de bijnieren. Die twee hebben invloed op de calciumconcentratie in je bloed door de opname hiervan in de darmen en uitscheiding door de nieren te beïnvloeden.

Ze hebben ook effect op de botten, maar daarin houden ze eigenlijk door elkaars tegenwerking de botten in balans. : Als PTH zorgt voor het vrijmaken van calcium uit de botten, zorgt vitamine D juist voor stapeling van calcium in de botten. Dit samenspel zorgt er voor dat de botten niet direct helemaal ontkalken bij een calciumgebrek.
als je een verhoogd parathormoon hebt, wordt er dan teveel calcium uit je botten losgemaakt? Of heb je enig idee wat de oorzaak en/of het gevolg is van een verhoogd parathormoon.

Ik had een tekort voor meer dan 1,5 jaar. Heb dus 1,5 jaar lang vitamine D moeten innemen. Om de 2 maanden kreeg ik het vloeibaar en kon het dus drinken. De vitamine D zit dan 2 maanden in mijn lichaam.

Wat de klachten waren weet ik niet precies meer, was denk ik meer een combinatie van dingen waardoor ik de klachten kreeg.
Zover ik het me nog kan herinneren:
- Vermoeidheid;
- Libidoverlies;
- Moeheid van spieren;
- Depressief...

Nadat ik vitamine D had ingenomen waren de klachten minder, minder moeheid van de spieren viel me nog het meeste op.

Ik had een tekort voor meer dan 1,5 jaar. Heb dus 1,5 jaar lang vitamine D moeten innemen. Om de 2 maanden kreeg ik het vloeibaar en kon het dus drinken. De vitamine D zit dan 2 maanden in mijn lichaam.

Wat de klachten waren weet ik niet precies meer, was denk ik meer een combinatie van dingen waardoor ik de klachten kreeg.
Zover ik het me nog kan herinneren:
- Vermoeidheid;
- Libidoverlies;
- Moeheid van spieren;
- Depressief...

Nadat ik vitamine D had ingenomen waren de klachten minder, minder moeheid van de spieren viel me nog het meeste op.

In die klachten kan ik me wel vinden, het duurde dus lang voordat alles wegging omdat je tekort al lang aanwezig was?

als je een verhoogd parathormoon hebt, wordt er dan teveel calcium uit je botten losgemaakt? Of heb je enig idee wat de oorzaak en/of het gevolg is van een verhoogd parathormoon.

Volgens mij worden die botten wel vrij aardig in stand gehouden door vitamine D, wat zorgt voor stapeling van calcium in de botten.

Terug
Naar boven