’Nog een keer jongen, nog een keer’
door Frans van Halder
Donderdag 9 december 2004 - Vijf dagen per week is de 24-jarige Tilburger John Elesen met bodybuilding bezig. „Een dag niet getraind, is een dag niet geleefd.“
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bodybuilder John Elesen uit Tilburg, de spreekwoordelijke kleerkast
(.Foto John Schouten/PVE)
Tilburg
Z’n gezicht in een pijnlijke grimas. Het lijf trilt. Het zweet gutst van z’n lichaam. Het gaat niet meer. ’En nog een keer jongen. En nog een keer.’ Een helper spoort aan en helpt om de enorm gespierde armen van John Elesen (24) nog twee keer mee omlaag te duwen. De pijn neemt toe, dat is duidelijk. Elesen staat op. „Alles brandt in m’n lijf. Echte pijn. Positieve pijn noemen we dat.“
Hij is niet zo groot, John Elesen. Maar met de breedte is het anders gesteld. De spreekwoordelijke kleerkast. Voor me zit de Nederlands- en wereldkampioen bodybuilding bij de junioren in 2001. Een man die al van kleins af aan wist dat hij deze sport wilde beoefenen. Maar die net als anderen tot z’n zestiende moest wachten voor hij aan de slag kon. Eerst moest zijn lichaam zijn uitgegroeid. Een man met striae (striemen) op z’n schouders. „De huid kan de groei van de spieren niet bijbenen“, lacht Elesen.
Universe
De Tilburger is juist terug uit het Amerikaanse Philadelphia. Zevende werd hij daar op de Universe, het wereldkampioenschap. „Zevende van de wereld“, glundert hij. „Ik ben nog jong. M’n tegenstanders waren allemaal rond de dertig. Mijn tijd komt nog.“
Vijf dagen per week is hij telkens anderhalf uur in de sportschool bezig. Een voor een pakt hij daar z’n spiergroepen aan. Een oefening voor de rug, een voor de buik, schouders, triceps, biceps, enzovoort. Iedere dag twee groepen. Zo werkt hij heel z’n lijf af. Met als toetje aan het einde van de training een halfuurtje op de hometrainer. „Ik train altijd samen met Bram van Hal. We moedigen elkaar aan, veel gezelliger.“
Een paar maanden voor een kampioenschap bouwt Elesen zijn trainingsarbeid uit naar twee uur per dag in de sportschool en voor het ontbijt thuis nog eens een uurtje op de hometrainer.
John Elesen trekt en duwt met gewichten. Net zo lang tot het eigenlijk niet meer gaat. „Maar dan ga ik nog een paar keer door met zo’n gewicht. Daarbij maak ik iedere keer wat spierweefsel kapot. Dat weefsel scheurt als het ware. Iedere keer groeit daar weer een nieuw laagje overheen, waardoor de spier dikker wordt.“
Hormoonpreparaten
Eiwitrijk voedsel maakt dat spieren snel herstellen. Koolhydraten eet hij voor de energie. Bodybuilden is dus niet alleen enorm hard en zwaar trainen, het is ook een uitgebalanceerde voeding. Zeven keer per dag eet Elesen. „Om de twee uur. M’n omgeving houdt daar rekening mee.“
Het onderwerp ’verboden middelen’ in deze sport gaat de Nederlands kampioen niet uit de weg. De spierversterkers, hormoonpreparaten. Elesen heeft het over ’zomertrainers.’ Mannen die met het zwembad in zicht in een heel korte periode ’flink willen worden’.
„Dat zijn de gebruikers. Ik gebruik niets neem geen risico. Wedstrijdbuilders worden steekproefsgewijs gecontroleerd op die middelen. Betrappen ze je, dan lig je er twee jaar uit. Maar die ’zomertrainers’ bereiken eigenlijk niets met de rotzooi die ze slikken. Want echt flink worden lukt alleen met de juiste voeding, training en met heel veel doorzettingsvermogen. Wat die gasten doen, haalt niets uit. Ze bezorgen de sport alleen maar een hele slechte naam.“
Gemiddeld weegt Elesen 106 kilo. De klasse waarin hij uitkomt gaat tot 95 kilo. In drie maanden met aangepaste voeding en harder trainen brengt hij zijn gewicht terug naar 93 kilo. Vet en vocht in zijn lichaam nemen dan steeds verder af. Hij kent de gevolgen. „Ik word dan behoorlijk chagrijnig. M’n omgeving weet dat. Iedereen past zich voor mij aan.“
Voorovergebogen trekt Elesen aan een kabel richting z’n voeten. Negentig kilo verzet zich aan het andere einde. „Die laatste drie keer gaat het eigenlijk niet meer. Maar juist die geven je een heel lekker gevoel“, hijgt hij na afloop.
Voeding is heel belangrijk voor een bodybuilder. John Elesen eet zeven keer per dag.
Ontbijt: 100 gram cornflakes en 30 gram proteïne.
Maaltijd 2: Vijf sneden bruin volkorenbrood. Twee met kipfilet, een met rosbief, een met zoutarm rookvlees en een met suikervrije jam. Ook horen bij deze maaltijd 250 gram magere kwark en een banaan.
Maaltijd 3: Opnieuw vijf sneden brood met het beleg van maaltijd 2. Deze keer geen kwark maar 30 gram proteïnerijke shake-poeder.
Maaltijd 4: herhaling van maaltijd 2.
Maaltijd 5: herhaling van maaltijd 3.
Maaltijd 6: aardappelen met kipfilet of biefstuk. En altijd groente.
Maaltijd 7: herhaling ontbijt.