AndroidHealthClinic

Vooruitgang in de gaten houden

Casplantje

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m80
Massa
70kg
Vetpercentage
12%
Wist niet zeker in welk subforum ik dit moest plaatsen, maar dit leek me de beste..
Het spijt me als het al honderden malen gevraagd is, maar hoe houden jullie je vooruitgang bij? En met vooruitgang bedoel ik voor het gemak even spieropbouw / vetverlies.
Kijken jullie sterk naar de weegschaal? Wordt vooral de spiegel gebruikt? Of misschien door te voelen of iets steviger aanvoelt? Misschien nog iets anders?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik thuis een weegschaal heb die het gewicht aangeeft op een halve kilo nauwkeurig. Ik ben net begonnen met proberen om te cleanbulken en probeer iedere week ongeveer 0.5kg aan te komen. Nou had ik me twee weken geleden gewogen en dat gewicht genoteerd. De week daarna woog ik me weer op hetzelfde tijdstip (direct uit bed, zondagochtend) en zag tot mijn schrik dat ik een kilo was aangekomen. Een halve kilo meer dan ingecalculeerd dus.
Nadat ik kort daarna de maaltijd van de dag ervoor geloosd had, woog ik me weer en was ik weer een halve kilo lichter. Als ik in de spiegel keek zag ik op zich geen verschil met de week ervoor, maar ik vond wel dat mijn armen en borstkas steviger aanvoelden dan de week ervoor... Wat zijn goede graadmeters voor vooruitgang?

Elke 4 weken wegen, elke 4-8 weken vet meten, verder vooral op spiegel afgaan.

Ik persoonlijk kijk vooral naar het resultaat in de spiegel en houd het gewicht regelmatig in de gaten. Zou niet meteen op basis van een wekelijkse weging teveel conclusies trekken. Weeg zelf dus ongeveer eens in de twee weken.

Ik persoonlijk kijk vooral naar het resultaat in de spiegel en houd het gewicht regelmatig in de gaten. Zou niet meteen op basis van een wekelijkse weging teveel conclusies trekken. Weeg zelf dus ongeveer eens in de twee weken.

+1 resultaat in spiegel telt en wat mensen in je omgeving zeggen maar al die stats zijn bijzaak als je toch geen wedstrijde ofzo doet

spiegel op 1 sowieso :) mensen met wie je traint die hun gedacht zeggen op 2 vind ik en weegschaal maar op 3 :D

1. Spiegel
2. (je kan foto's van jezelf maken en vergelijken)
3. de omgeving

• Topic Starter Topic Starter
Ik weet niet of mijn omgeving nou per se een hele goede graadmeter is. Ik was eerder altijd erg mager en toen ik de eerste keer meer spiermassa probeerde op te bouwen, heb ik juist vooral vet opgebouwd door excessief schransen. Voor de spiegel zag ik mijn buik groeien, maar mijn omgeving zag me alleen maar met mijn shirt aan en aangezien mijn kleding plotseling wat beter 'opgevuld' was, vond men me er beter uitzien, terwijl ik juist vooral dikker was geworden..

Maar het leek me inderdaad ook wel zo logisch om vooral op de spiegel af te gaan. Hoe het eruit ziet is tenslotte toch waar je het met name voor doet (ik tenminste) en dan is het gewicht natuurlijk maar een getal. Thanks!

Ik gebruik de weegschaal, vetpercentage meter en zo'n meetlint.

Maar vooral de spiegel + kleding. Heb een aantal shirts die steeds strakker gaan zitten/niet meer passen ;)

weegschaal + meetlint, elke 2 maanden.

en eventueel wat foto's maken, maar vooral op de spiegel afgaan. (tip: wissel eens van spiegel)

Spiegel > Progressie op oefeningen > wegen/(vet)meting

vooruitgang zie je bij jezelf niet, dat gaat zo t*ring langzaam. soms merken anderen het wel op.

spiegel op 1, en verder elke maand ofzo wegen en vetmeting

Ik ben meer een fan van elke week wegen en de cijfers onder elkaar neerzetten en zo een (hopelijk) stijgende lijn zien. Hierbij heb je ook veel minder last van variabelen, de ene ochtend weeg ik 1 á 1,5kg zwaarder dan de andere ochtend, onder dezelfde condities( 0630 wakker worden -> behoeftes doen -> wegen).

Terug
Naar boven