AndroidHealthClinic

Vraagje over schildklierhormmon

bocap

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
86kg
Vetpercentage
18%
Heb al wat zitten googlen omtrent schildklierhormoon, omdat ik met een vraag zit.

Ik lees her en der over T3 en T4 (cytomel, etc...)
Weet iemand wat L-Thyrone (elthirone) en L-thyroxine (christaenssens) eigenlijk is? Ik kan er niets zinnigs over terugvinden...

Thx

http://nl.wikipedia.org/wiki/Thyroxine

Thyroxine is een prohormoon dat geproduceerd en afgescheiden wordt door de schildklier. Het is beter bekend als T4. In de structuurformule is - door het slingstreepje - aangegeven dat de stereochemie rond het asymmetrische koolstofatoom, het koolstofatoom waar ook de NH2-groep aan gebonden is, niet belangrijk is. Beide vormen zijn hormonaal actief. Wel geldt dat de D-vorm het natuurlijke protohormoon is, de L-vorm wordt als medicijn gebruikt.

Als wat je bedoelt is of mensen die een 'trage schildklier' hebben door dit medicijn te nemen het probleem op kunnen lossen dan ja. Maar de schildklier zelf wordt zoals getXXL alleen maar verder onderdrukt dmv tegenkoppeling door het al voldoende aanwezig zijn van het hormoon. Het nemen van het medicijn is een substitutie voor de functie van de schildklier, het 'repareert' je schildklier niet.

L-vorm heeft dacht te maken met de moleculaire structuur.
L-vorm is volgens mij beter opneembaar dan D-vorm.
D-vorm is zeg maar een gespiegelde L-vorm. Heb er tijdens een les van mijn opleiding wat over gehad,het fijne weet ik er ook niet meer van.

uploadfromtaptalk1403432633706.jpg

Like I said, google stereochemie, want met die uitleg ben je nog steeds niks.

Terug
Naar boven