XXL Nutrition

Waarom zijn pc's en hardware zoveel goedkoper als in belgië?

Corleoné

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.275
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
20%
Als ik sites vergelijk zoals forcom/loveno/tones in belgië met sites in nederland zoals www.databyte.nl en nog enkele, merk ik dat pc's en laptops vaak 150 tot wel 200€ goedkoper zijn dan hier in België.

Ook onderdelen, harde schijven enz zijn vaak meer dan 10€ goedkoper. En voor een verzendingskost van 10-15€ moet je het eigenlijk niet laten. M'n volgende pc wordt er dan ook zeker en vast één van m'n bovenburen.

Weet iemand soms hoe dit komt?

Het is de schuld van de Walen!! :p

En op welke sites koop je je pc's?

• Topic Starter Topic Starter
En op welke sites koop je je pc's?

Ik ben van plan 1 te kopen, bij belgische sites geniet mijn voorkeur www.forcom.be en ook nog tones.be en komplett.be.. maar als ik forcom (is 1 van de goedkoopste in belgië denk ik) vergelijk met www.databyte.nl (staat bij tweakers vaak bij de goedkoopste ivm met onderdelen enz) dan is het verschil immens. Denk dat ik 1 ga samenstellen bij databyte en dan voor 14€ laten overkomen. De kant en klare systemen bij databyte zien er ook vrij goed uit, dus ben nog aan het twijfelen.

Nl en duitsland zijn idd een stuk goedkoper.

Ik heb goede ervaringen met alternate.nl, komplett.nl en be, azery.nl, hardwareversand.de en informatique.nl

Hoor van mijn Belgische vrienden dat ze zich blauw betalen aan (vaak verouderde) elektronica. Ook bij aanschaf van mobiele telefoons, smartphones en al dat soort zaken.

Begrijp het eigenlijk ook niet helemaal. Iemand een idee???

Belgen durven gewoon er niets van te zeggen. Beetje onderhandelen en je komt er wel.

Belgen durven gewoon er niets van te zeggen. Beetje onderhandelen en je komt er wel.
Je kan niet onderhandelen in een normale winkel het is geen Turkse markt ofzo :roflol:

We zitten in België om te beginnen al met een hogere BTW (21 vs 19). Verder is er denk ik ook minder concurrentie wat de prijzen kunstmatig hoog houdt.

Je kan niet onderhandelen in een normale winkel het is geen Turkse markt ofzo :roflol:

We zitten in België om te beginnen al met een hogere BTW (21 vs 19). Verder is er denk ik ook minder concurrentie wat de prijzen kunstmatig hoog houdt.

Onderhandelen is juist wel mogelijk in dit soort branches. Bij Mediamarkt is het vrijwel niet mogelijk, maar andere zaken wel hoor. Die 2% maakt geen moer uit op een paar honderd Euro

Onderhandelen is juist wel mogelijk in dit soort branches. Bij Mediamarkt is het vrijwel niet mogelijk, maar andere zaken wel hoor. Die 2% maakt geen moer uit op een paar honderd Euro
Ik heb het al in ongeveer elke belangrijke IT winkel in België weleens geprobeerd. Ze kijken je eens raar aan of beginnen te janken over dunne marges. Misschien werkt het in NL anders maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Niet? Bij een internetwinkel wordt het lastig (ook al lukt dat ook wel) maar bij een reguliere winkel kan je makkelijk afdingen als het gaat om grote aankopen. Ook bij lage marge artikelen zoals pc-onderdelen.

Nederland (en ook Duitsland) kent een lange historie van goedkope pc-boeren. Daarbij ging het tien jaar geleden vaak nog om dumpproducten overigens of om pc-boeren die geen btw afdroegen op beurzen (Powerline o.a.). Tevens heb je al bijna vanaf het begin van de pc-tijd de HCC-dagen en andere pc-beurzen.

Tegenwoordig heb je vooral de internetbedrijven die de laagste prijs bepalen. Volgens mij is de concurrentie in Belgie ook een stuk kleiner dan in Nederland. Of hebben jullie ook ketens als Paradigit, Mycom, Computerland etc die allemaal begonnen zijn als prijsbrekers?

Ik heb het al in ongeveer elke belangrijke IT winkel in België weleens geprobeerd. Ze kijken je eens raar aan of beginnen te janken over dunne marges. Misschien werkt het in NL anders maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Dan worden jullie aardig genaaid en is het tijd voor een revolutie!

Ach dat weet ik al langer , ik koop alles in Nederland, Duitsland of Amerika wat dat soort zaken betreft.

vorige dekstop kwam ook uit Duitsland, idd pak goedkoper daar
meestal ga ik ook langs forcom als er weer eens wat kleins stuk is

Terug
Naar boven