AndroidHealthClinic

Wat vinden jullie van uitstel van de gekozen burgemeester?

boogie

Huge Freak
Waardering
6
Ik zeg uitstel, omdat ik er van uitga dat ie er uiteindelijk toch wel komt.
Ik twijfel eigenlijk.

Zag laatst een aflevering van B&W en daar zag je dan wat tuig zitten dat zich kandidaat wenste te stellen. Mijn angst is dus een btje dat mensen zonder enkele bestuurlijke ervaring, met een beperkte visie etc. met de scepter gaat zwaaien. Vooral in kleine k*tdorpjes waar ik bijvoorbeeld vandaan kom lijkt me dat best op de loer liggen. Verder heb ik uit vertrouwelijke bron vernomen (lees: mn papa ;) ) dat de gemeenten met het onlangs ingevoerde dualisme nog totaal niet om kunnen springen. En dan een gekozen burgemeester er overheen zet wel erg veel druk op de ketel.

Aan de andere kant vind ik het raar dat een burgemeester niet democratisch, door het volk, gekozen wordt. Het leek me wel een mooi plan om een aantal minimumeisen in te stellen; dus een bepaald opleidingsniveau en een aantal jaren bestuurlijke ervaring op niveau.

Wat denken jullie ervan?

Laatst bewerkt:
Idd een paar minimumeisen zou niet verkeerd zijn. Het voordeel is wel dat degene die zich kandidaat stellen vaak wel betrokken zijn met de stad of het dorp. Dat moet je nu nog maar afwachten met wie er wordt aangesteld.

Smullen!
Waarom zou ik Goede Tijden Slechte Tijden kijken als we Het Binnenhof hebben? :D
Ik weet niet of er persé een gekozen burgemeester moet komen, maar ik weet wel dat er momenteel interessante politiek bedreven wordt. Ik ga iig niet meer op de pvda stemmen…..

Tot inzicht gekomen Lauw????? Geweldig... Heb je al n andere partij op het oog...?????

• Topic Starter Topic Starter
ik zit me idd ook af te trekken momenteel op Den Haag Vandaag & Nova.
Ik vind het idd niet echt pleiten voor de PvdA, maar ik heb vertrouwen genoeg in Bos om toch op het rooie nest te blijven stemmen. Zou eigenlijk niet weten waarom niet. Ik heb wel een hekel aan die 'regenten' in de eerste kamer (voor zoverre je dat kan zeggen, want zeg nou zelf; daar heb je ook weinig kijk op), maar binnen de CDA is er eveneens sprake van een soort progressieve en conservatieve splitsing.

Hoop overigens dat Bos zich gaat afsplitsen.

Of er nou een gekozen burgemeester komt of niet zal me eigenlijk vrij weinig boeien. Ik denk sowieso niet echt dat dat zo veel nut heeft maar dat terzijde. Maar de manier waarop de PvdA het heeft afgewezen vind ik dikke onzin. De 1e kamer heeft te beslissen over een wetsvoorstel van de 2e kamer en thats it. Dat ze een voorstel afwijzen omdat ze van mening zijn dat de 2e kamer in de toekomst niet de juiste maatregelen kan nemen om die wet goed tot uitvoering te brengen vind ik dikke onzin en gaat buiten de functie van de 1e kamer. De 1e kamer maakt dus een beslissing aan de hand van wetten die de 2e kamer nog moet opstellen, en dat is helemaal hun functie niet.

Sowieso beetje raar dat PvdA tegen een wet stemt waar ze zelf baat bij hebben (ze zijn tenslotte ook voor een gekozen burgemeester alleen niet door het volk) en het nu dus weer minimaal 10 jaar duurt voordat de grondwet aangepast kan worden.

Maarja, natuurlijk leuke bijkomst voor die linkse rakkers dat er nu een kans is dat D66 uit de coalitie stapt (omdat zij nu eigenlijk weinig functie meer hebben) en het hele zaakje dus instort. Dus ik vind het een domme actie van PvdA.

• Topic Starter Topic Starter
Rob G zei:
Of er nou een gekozen burgemeester komt of niet zal me eigenlijk vrij weinig boeien. Ik denk sowieso niet echt dat dat zo veel nut heeft maar dat terzijde. Maar de manier waarop de PvdA het heeft afgewezen vind ik dikke onzin. De 1e kamer heeft te beslissen over een wetsvoorstel van de 2e kamer en thats it. Dat ze een voorstel afwijzen omdat ze van mening zijn dat de 2e kamer in de toekomst niet de juiste maatregelen kan nemen om die wet goed tot uitvoering te brengen vind ik dikke onzin en gaat buiten de functie van de 1e kamer. De 1e kamer maakt dus een beslissing aan de hand van wetten die de 2e kamer nog moet opstellen, en dat is helemaal hun functie niet.

Sowieso beetje raar dat PvdA tegen een wet stemt waar ze zelf baat bij hebben (ze zijn tenslotte ook voor een gekozen burgemeester alleen niet door het volk) en het nu dus weer minimaal 10 jaar duurt voordat de grondwet aangepast kan worden.

Maarja, natuurlijk leuke bijkomst voor die linkse rakkers dat er nu een kans is dat D66 uit de coalitie stapt (omdat zij nu eigenlijk weinig functie meer hebben) en het hele zaakje dus instort. Dus ik vind het een domme actie van PvdA.
functie van de 1e kamer is ondermeer uitvoerbaarheid van wetten onder de loep te nemen, dus op die manier is het best te verdedigen.

EDIT: ik krijg het idee dat jij Rob, steeds minder zin krijgt om met mij een shakeje te drinken ;)

Jah het voorstel was het uit de grondwet nemen van de benoemde burgermeester, en daar hadden ze gewoon voor moeten stemmen. Natuurlijk hebben ze in hun achterhoofd hoe het in de toekomst zal verlopen. Maar het is aan de 2e kamer om hier na goedkeuring van de 1e wet weer een aantal andere wetten over op te stellen die de 1e kamer dán alsnog wel dan niet goed kan keuren. Sowieso duurt het nu weer ontzettend veel jaar voordat die grondwet veranderd kan worden, een grondwet die PvdA ook graag veranderd ziet worden. Dus ik vind het gewoon beetje een rare domma actie waar overduidelijk meer achter zit dan puur en alleen die grondwet verandering.

Kan me niet veel schelen. Ik hoop alleen dat het niet tot spanningen leidt in het kabinet, omdat D66 een snoepje misloopt. :(

Nieuwe verkiezingen en Paars 3?? Tja je moet je conformeren aan wat de meerderheid van het nederlandse volk wil, maar ik zie dat totaal en totaal en kompleet en geheel niet zitten.

:sad:

Rob G zei:

Domme actie? Of slimme truc? :cool:

Marc We zei:
Domme actie? Of slimme truc? :cool:

Inderdaad, politiek is een spel en bij de PvdA hebben ze het beter gespeeld. Wat ik overigens van dat wetsvoorstel gelezen heb was het nou ook niet bepaald goed te noemen. Die snelle invoering vond ik ook maar niks en dat Brammetje zich negatief uitlaat over het stemgedrag van zijn eigen partij is logisch. Meneer staat te popelen om weer als burgemeester van Rotterdam aan de slag te gaan.

Tja, politiek is een spel... Allemaal leuk en aardig maar zo'n spel spelen over de rug van een land gaat me wat te ver.

Rob G zei:
Tja, politiek is een spel... Allemaal leuk en aardig maar zo'n spel spelen over de rug van een land gaat me wat te ver.

Of je wilt regeren of je wilt het niet. Als je zelf wilt regeren moet je af en toe de regering dwarsbomen ook al lijkt het op dat moment een beetje onlogisch. Dit was de perfecte kans voor de PvdA om zich te laten gelden. Mocht de regering vallen dan hebben zij daar alle baat bij en ik denk dat daar heel veel mensen blij mee zouden zijn. Over de rug van de bevolking is dus een beetje overtrokken. Een zeer groot deel van de bevolking steunt namelijk de PvdA.

Met over de rug van de bevolking bedoel ik dat 2/3e van de bevolking die wet graag goed gekeurd had gezien. Zij worden nu dus 'genaaid' met een groot woord door de PvdA. Ik snap dat zij in hun achterhoofd houden welke gevolgen hun beslissing heeft bij het maken van beslissingen. Maar toch vind ik dat geen manier van regeren en zeker niet voor een 1e kamer.

Like Tom 'krullenbol' de Graaf al zei, de partij v/d Afrbraak heeft weer even laten zien hoe zij daadwerkelijk is

Terug
Naar boven