Fitness Seller

Wederom NL-militairen aangeklaagd

pat21

Lamme tak
Elite Member
Waardering
425
Aangifte tegen Nederlandse militairen Irak

Uitgegeven: 14 juni 2006 18:47
Laatst gewijzigd: 14 juni 2006 20:11

AMSTERDAM - Advocate Liesbeth Zegveld gaat aangifte doen tegen Nederlandse militairen voor het doodschieten van twee Irakezen, op 19 augustus 2004 nabij de stad As Samawah in het zuiden van Irak.

Volgens het ministerie van Defensie werden Nederlandse militairen op de avond van die 19e augustus beschoten vanuit een rijdende auto. De Nederlanders vuurden terug waarna de auto van de weg raakte. De twee inzittenden werden daarop dood aangetroffen.

Volgens Zegveld zijn nooit wapens in de auto aangetroffen en hebben de Nederlanders overspannen gereageerd op de auto die mogelijk luid claxonnerend had rondgereden nadat de passagiers bij een bruiloft waren geweest.

Gespannen

De situatie voor de Nederlanders was in die tijd gespannen. Vijf dagen voor het incident werd een Nederlandse patrouille langdurig beschoten in een omvangrijke hinderlaag. Wachtmeester Jeroen Severs van de marechaussee vond daarbij de dood.

Zegveld verwacht dat ze de aangifte direct bij het college van procureurs-generaal (de top van het Openbaar Ministerie) op tafel zal leggen. Ze moet de details nog bespreken met de familie van de Iraakse slachtoffers.

Intern

Volgens Zegveld zijn getuigen niet gehoord en zijn de nabestaanden er nooit op gewezen dat zij zich tot een Nederlandse rechter hadden kunnen wenden. Volgens haar is de zaak "puur intern Nederlands afgedaan" door de Koninklijke Marechaussee en het Openbaar Ministerie. Het onderzoek noemt ze "niet adequaat".

Tot nog toe was Eric O. de enige Nederlandse militair die is vervolgd wegens een schietincident in Irak. Hij werd door zowel de rechtbank als het gerechtshof in Arnhem vrijgesproken.

Weer zo'n walgelijk persoon die vanaf de zijlijn denkt dat ze het beter weet. Bijna een jaar verder. Haar carriere als advocaat zal wel in het slop zitten dat ze nu op zo'n trieste wijze publiciteit wil hebben
:kots:

Ze moeten die truus neerschieten. Die wijven begrijpen totaal niet wat het woord 'oorlog' inhoudt.

Die militairen schoten toch niet voor de lol?

Dingen die daar gebeuren moeten niet de media in, laat het intern opgelost worden.

Ik ben het volkomen eens met de laatste 3 reacties. Laat haar zelf in dat gebied zetten, stomme h**r

Ik denk dat ik in dit geval toch wel de militairen gelijk moet geven met goed handelen
Maar ik vind jullie reacties wel overdreven, er moet namelijk altijd controle plaatsvinden om dingen zoals die in abu grhaib niet gebeuren

• Topic Starter Topic Starter
Spiertje blauwe vriend :D dan moet ze niet een jaar wachten om nu ineens aangifte te gaan doen. Marechaussee heeft al onderzoek gedaan naar dit incident en kwam tot de conclusie dat er volgens de geweldsinstructie gehandelt is. Nu gaat een burger die dus geen ruk weet van de handelingsinstructies(niet in de laatste plaats omdat het een vrouw is) zich ermee bemoeien. Dat moet toch niet mogelijk zijn.

pat21 zei:
Spiertje blauwe vriend :D dan moet ze niet een jaar wachten om nu ineens aangifte te gaan doen. Marechaussee heeft al onderzoek gedaan naar dit incident en kwam tot de conclusie dat er volgens de geweldsinstructie gehandelt is. Nu gaat een burger die dus geen ruk weet van de handelingsinstructies(niet in de laatste plaats omdat het een vrouw is) zich ermee bemoeien. Dat moet toch niet mogelijk zijn.

LOL WTF EEN JAAR
:roflol:
Mijn fout, ik heb het stuk dan niet goed doorgelezen :o
Komt er dus op neer dat dit walgelijk wijf gewoon uit is op publiciteit over de rug van een soldaat

• Topic Starter Topic Starter
spiertje16 zei:
LOL WTF EEN JAAR
:roflol:
Mijn fout, ik heb het stuk dan niet goed doorgelezen :o
Komt er dus op neer dat dit walgelijk wijf gewoon uit is op publiciteit over de rug van een soldaat

Precies

Terug
Naar boven