XXL Nutrition

wie gebruikt er ubuntu?

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
ik had een ouwe pc over en dacht laat ik eens een ander software opzetten ipv windows.
Wou eerst linux doen maar heb er nu ubuntu erop staan.

is ff wennen maar heb nu al idee dat het makkelijker bestuurbaar is dan windows.

zijn er meer mensen met ubuntu? of gehad hebben?
wat is jou ervaring ermee?

Ubuntu is prima, draait deze server ook op trouwens. Nieuwe releases worden ook steeds beter.

ik had een ouwe pc over en dacht laat ik eens een ander software opzetten ipv windows.
Wou eerst linux doen maar heb er nu ubuntu erop staan.

is ff wennen maar heb nu al idee dat het makkelijker bestuurbaar is dan windows.

zijn er meer mensen met ubuntu? of gehad hebben?
wat is jou ervaring ermee?
ik, eerste versie waar ik op zat was hardy heron een paar jaar geleden, maar gezien het niet alle drivers bevatte voor mijn hardware ben ik weer teruggeswitched naar windows (had geen speciefieke rede om ubuntu te gebruiken behalve dat ik nieuwschierig was naar wat open source te bieden had en of het misschien een beter OS was dan windows) pas een aantal jaren later (2010) ben ik weer begonnen met versie 10.04 ik zag zeer grote stappen qua gebruiksvriendelijkheid, alle drivers waarvan ik vroeger moeite had met installeeren zaten er nu al standaard bij, en de interface was een stuk mooier etc. daarna kwam de ubuntu software centre (soort van osx app store voor software) waar ik heel erg tevreden mee ben geweest. het leuke, en hetgeen waar ik het meeste tijd mee besteedde met ubuntu is het tweaken en personaliseren van het OS. je kan werkelijk de gebruikers interface precies maken zoals jij het wilt. verder had ik al vanaf hardy heron (7.04 geloof ik) zelden crashes en vindt het gwn een top OS, en het laat zien hoeveel open source in zn mars heeft.

waarom geen lion server edition ?
:p
Iedereen weet dat Linux heerst voor servers, en bovendien gratis is. En we hebben een Dell, waarvan ik de eerste zal zijn om te zeggen dat het de beste keuze is voor servers op vlak van prijs-kwaliteit. :)

Heb geprobeerd thuis een Ubuntu server te maken met een oude Pc, is gratis en makkelijke installatie.

Enkel heb ik denk ik de HD naar de kloten geholpen, start niet op en BOOT vanaf usb of HD doet hij ook niet.

Werk er op school wel veel mee, vind het een zeer stabiel OS.
Soms is command line moeilijk in te navigeren/debuggen, en met het opzetten van een router in vmware waren fouten wat moeilijker te vinden.
Maar je leert er zeer veel van.

Heb het op mijn laptop (niet unbuntu maar een andere distro). Sleep mode werkt zoals bij de mac (duurt wel ff 1-2s voordat je de cursor kunt bewegen), bij windows is de sleep mode een beetje onbetrouwbaar en niet snel genoeg imo.

Op mijn desktop gebruik ik gewoon windows 7.

Vind het wel een goed alternatief, gratis, veiliger en gebruiksvriendelijk (mits je alles aan de praat krijgt). Goed als je gewoon wat office werk, films kijkt (flash werkt wel minder op linux) doet en surft.

het moment dat games beter draaien op ubuntu schakel ik over...

tot dan win7

Als je alleen maar browst en mail leest is het prima te doen (firefox / thunderbird). Filmpjes en muziek gaan ook wel. Wil je specifieke dingen doen zoals je garmin er op aan sluiten, of een beetje fatsoenlijke game spelen .. no way. Of alles van apple (itunes / quicktime (alhoewel dat laatst ik niet zeker weet).). Maar goed, je kunt altijd met virtualbox een virtuele windows machine installeren binnen je ubuntu omgeving.

Als je alleen maar browst en mail leest is het prima te doen (firefox / thunderbird). Filmpjes en muziek gaan ook wel. Wil je specifieke dingen doen zoals je garmin er op aan sluiten, of een beetje fatsoenlijke game spelen .. no way. Of alles van apple (itunes / quicktime (alhoewel dat laatst ik niet zeker weet).). Maar goed, je kunt altijd met virtualbox een virtuele windows machine installeren binnen je ubuntu omgeving.
met WINE kun je ook een enkel programma virtueel draaien. erg handig voor games en applicaties, je kan dan de snelkoppeling gwn op je bureaublad zetten
en als je t dan opstart draait hij alleen dat programma / game zonder heel windows op te starten. maar wine is nog altijd niet helemaal stabiel, dus een aantal programma's en games zijn buggy of starten niet op. en met games kun je wel rekenen op een aantal fps minder.

hier nog een mooie distro gebaseerd op ubuntu en geinspireerd door osx
http://elementaryos.org

TS: Ubuntu is Linux

Maar je hebt gelijk een mooi OS. Geen gekloot met drivers of tig update programma's die op de achtergrond draaien. Meeste systemen is installeren en gaan met de banaan, zelfs draadloos werkt tegenwoordig goed. Voor gamen heb je nog steeds windows nodig

Ik vind Windows handiger, nuja is mening

Terug
Naar boven