MuscleMeat

Zout in gekookte spaghetti

square2

Novice
Waardering
0
Lengte
1m90
Massa
87kg
Ik eet minstens twee keer per week spaghetti, een portie van 200 gram.

Nu adviseert het boek 'Pasta' (De Zilveren Lepel) 10 gram zout per 100 gram pasta. Ik houd me hier niet helemaal aan, maar mik toch zo'n 15 gram zout bij de spaghetti.

Nu is mijn vraag hoeveel zout/natrium er in de gekookte spaghetti zit als gevolg van het zout dat ik er aan toevoeg.

Ik neem aan dat niet de volledige 15 gram wordt geabsorbeerd, een deel zal weer worden afgegoten, maar hoeveel zout/natrium krijg ik hierdoor dan wel extra binnen?

PS Ben niet helemaal nieuw, had eerst de account 'square' maar ben wachtwoord vergeten en kan ook niet meer in die mailbox...

Waarom voeg je zout toe aan je pasta? Meeste mensen doen het, maar ik snap het punt niet echt. Als je je pasta met saus eet, proef je toch amper de smaak van de pasta zelf? Kruid gewoon je saus goed, en dan moet je niet zo veel zout gebruiken.

Als ik het goed heb gooi je zout bij het water om de temperatuur voor het koken te verlagen

Laatst bewerkt:
Juist omgekeerd, zout verhoogt het kookpunt. Maar het effect is verwaarloosbaar. Je voegt zout toe voor de smaak.

+1.

Maar persoonlijk proef ik het verschil niet of ik de pasta nu wel of niet zout. (mits er voldoende saus met smaak bij zit wat op dit forum uiteraard niet vanzelfsprekend is)

Waarom wil je het zo nauwkeurig weten, neem gewoon 2 gram of zo. Het kan zijn dat je hoge bloeddruk hebt of zo en daarom zout moet minderen natuurlijk..

Als je het exact wilt weten: kookvocht laten inkoken en het zout dat overblijft wegen. Het verschil tussen wat je erin hebt gedaan en wat er over is gebleven zit in de pasta.

Tegenwoordig zit overal bijna zout in en als je veel eet op een dag krijg je eigenlijk al te veel zout binnen. Als je het verschil bij de pasta niet proeft kun je 't net zo goed zonder zout doen, is wel zo gezond.

Tegenwoordig zit overal bijna zout in en als je veel eet op een dag krijg je eigenlijk al te veel zout binnen. Als je het verschil bij de pasta niet proeft kun je 't net zo goed zonder zout doen, is wel zo gezond.

Als je je eten zelf klaar maakt valt het wel mee.. zout zit vooral in producten die ergens anders bereid zijn. (vooral die kant-en-klare meuk is echt heel erg)

Die twee graden dat je kooktemperatuur verhoogt door zout toe te voegen, zorgen er misschien voor dat je spaghetti tien seconden sneller klaar is. Niet de moeite waard vind ik.

Waarom wil je het zo nauwkeurig weten, neem gewoon 2 gram of zo. Het kan zijn dat je hoge bloeddruk hebt of zo en daarom zout moet minderen natuurlijk..

Als je het exact wilt weten: kookvocht laten inkoken en het zout dat overblijft wegen. Het verschil tussen wat je erin hebt gedaan en wat er over is gebleven zit in de pasta.

dan moet er geen zetmeel van de pasta zelf in het water achterblijven :)

waarom zout toevoegen,niet nodig.smaakt zo ook wel

een snuifje zout is prima hoor, denk er aan dat je ook zout nodig hebt bij kt.
tijdens kt verbruik je redelijk wat zout dus het is altijd goed om het wat aan
te vullen. kan nooit kwaad zo'n snuifje zout ;)

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor alle reacties.

Ik eet mijn spaghetti inderdaad zonder saus (maar met eikenbladsla en wat parmezaanse kaas). Het verschil proef ik daardoor duidelijk wel, maar juist omdat ik het zo goed proef, ben ik bang dat ik teveel natrium binnen krijg.

Misschien wat overdreven omdat ik verder gezond ben, maar ik blijf liever gezond.

ik zeg overdreven

Terug
Naar boven