XXL Nutrition

Digitale Camera

Bezoekers in dit topic

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
26 mei 2004
Berichten
13.291
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Mijn huidige digitale camera (goedkoop Aldi ding) staat op het punt om het te begeven, dus ik ben op zoek naar een nieuwe.

Ik wil hem mee kunnen nemen, dus hij moet redelijk compact zijn. Verder een goede optische zoom (liefst 10x) en minimaal 8 megapixels. De digitale zoom kan me niet zo boeien, krijg je alleen maar lelijke foto's van is mijn ervaring. Budget is rond de 200 euro (mag wel iets meer zijn, maar 270-280 vind ik echt te veel).

Ik heb zelf wat research gedaan en kwam eigenlijk uit op de Canon Powershot SX100 IS: [Link niet meer beschikbaar] en de Sony Cybershot DSC-H10: [Link niet meer beschikbaar]

Hebben beiden 10x optische zoom en 8 megapixels en zijn voor rond de €200,- te koop. Allen de Canon werkt op batterijen en de Sony werkt met een accu. Heeft de een nog een voordeel of een nadeel? Als ik een camera op batterijen koop, koop ik wel NIMH batterijen met minimaal 2500MA erbij denk ik. De accu van de Sony is een NP-BG1 Lithium Ion batterypack. Zit daar veel verschil tussen, en dan bedoel ik de werking van de camera zoals de snelheid van de flits, herladen na het nemen van een foto etc., en natuurlijk ook de aantal uren dat zo'n ding opgeladen mee gaat. Ook werkt de Sony alleen maar met een Memory Stick DUO en varianten daar van en de Canon werkt met SD, SDHC, MMC en MMCplus. Weet iemand of daar ook nog verschil tussen zit mbt schrijfsnelheid etc? Of maakt dat niet zoveel verschil?

Als er nog andere suggesties zijn voor cameramodellen die aan mijn eisen voldoen mag dat natuurlijk ook altijd gemeld worden, alleen kom niet aan dat ik een Nikon D300 moet gaan kopen ofzo.

Bedankt voor de hulp alvast :)
 
Zou de Panasonic FZ8 kopen als je iets zoekt in die prijsklasse, wat betere beeldkwaliteit en de specs zijn vergelijkbaar met die Sony of Canon camera.

Megapixels moet je verder niet teveel naar kijken, dat boeit niet bij camera's met zulke kleine sensoren. Less is more en in principe zijn camera's met 6 of 7 megapixel in het voordeel t.o.v. camera's met 8 of meer megapixel. Ruis neemt bij camera's met 8 megapixel of meer hard toe als je boven de ISO200 schiet.
 
Wat is je motivatie daarachter? Ik heb wat opgezocht bij een site en daar maken ze met elke camera dezelfde testfoto.

Dit is de Panasonic FZ8: [Link niet meer beschikbaar]

En dit is de Canon SX100 IS: [Link niet meer beschikbaar]

Vind er niet veel verschil tussen zitten, de Panasonic vind ik iets meer geel dan de Canon, vooral op het label van de fles Bailey's.

En die Panasonic is wel erg dik, letterlijk bijna 2x zo dik dan de Canon, 79mm om 47mm.
 
Ik heb zelf een Panasonic DMC-TZ1.(nadat mij Aldi-ding het begeven had)
Makkelijk toestel, veel funtie's en je kunt er weinig tot niets fout mee doen.
Iets zwaarder dan de meeste toestellen maar da's wel weer fijn met foto's maken.
Redelijk lichtsterk, makkelijk mee te nemen.
 
Ik heb zelf de powershot (eerst een ixus) en vind hem top, was alleen ook wat teleurgesteld over de batterijen maar heb een ladertje en goed setje baterijen gekocht, is eigenlijk net een accu he.

d
 
Ik heb zelf de powershot (eerst een ixus) en vind hem top, was alleen ook wat teleurgesteld over de batterijen maar heb een ladertje en goed setje baterijen gekocht, is eigenlijk net een accu he.

d

Welke Powershot heb je? Ook de SX100 IS? Zo ja, hoe lang doe je dan met je batterijen, en wat voor soort batterijen heb je?
 
Wat is je motivatie daarachter? Ik heb wat opgezocht bij een site en daar maken ze met elke camera dezelfde testfoto.

Dit is de Panasonic FZ8: [Link niet meer beschikbaar]

En dit is de Canon SX100 IS: [Link niet meer beschikbaar]

Vind er niet veel verschil tussen zitten, de Panasonic vind ik iets meer geel dan de Canon, vooral op het label van de fles Bailey's.

En die Panasonic is wel erg dik, letterlijk bijna 2x zo dik dan de Canon, 79mm om 47mm.

Vind de Panasonic daar scherper maar dat kan ook liggen aan de verscherping van de camera zelf. Kleurenkaartje lijkt me bij de Panasonic ook beter uit de verf te komen qua kleurechtheid dan de Canon.

Vergeet de Fuji S8000fd anders niet : http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms8000fd/page17.asp

Een megazoom met echt wide-angle. Waar de rest bij 36mm begint heeft de Fuji een range van 27-486mm.

Als je dan toch de vergelijking maakt via DPReview, de Panasonic is Highly Recommended en de Canon is Recommended. Het ontloopt elkaar niet veel en bij iedere megazoomcamera heb je trade-offs natuurlijk. Als het formaat van de Canon je aanstaat en je een zo compact mogelijke megazoom wil hebben zou ik daar voor gaan.
 
Vind de Panasonic daar scherper maar dat kan ook liggen aan de verscherping van de camera zelf. Kleurenkaartje lijkt me bij de Panasonic ook beter uit de verf te komen qua kleurechtheid dan de Canon.

Als je dan toch de vergelijking maakt via DPReview, de Panasonic is Highly Recommended en de Canon is Recommended. Het ontloopt elkaar niet veel en bij iedere megazoomcamera heb je trade-offs natuurlijk. Als het formaat van de Canon je aanstaat en je een zo compact mogelijke megazoom wil hebben zou ik daar voor gaan.

Ja ik vind de Panasonic eigenlijk te dik. De Canon is al vrij dik (dikker dan wat ik nu heb) maar dat vind ik nog wel acceptabel. Ik denk wel dat ik voor de Canon ga, die sla ik hoger aan dan de Sony, alleen zit ik nog met onduidelijkheden wat betreft accu of batterijen etc.
 
Je kan beter voor de Ixus 90IS gaan van Canon:

* 10mp
* 4x Optisch
* Beeld stabilisatie
* Canonlens
* Glazen binnenwerk (hoger lichtopbrengst)
* CMOS beeld processor (bekend van SLR camera's)
* Mooi groot display
* Accu voor zeker 300 foto's
* Richtprijs € 249,--

Voordeel tenopzichte van bijv SONY veel minder ruisgevoelig vooral bij minder licht mooiere foto's met zo min mogelijk ruisvorming wat bijv. bij SONY heel erg zichtbaar is vanwege goedkopere beeldprocessor (CCD) en kunstof binnenwerk.
Wat wel aan te raden is, is een Ultra kaart die zijn wat sneller in opslag.

Kijk je naar een batterijcamera maakt niet uit van welk merk zijn rond de 50a 60 foto's de batterijen zeker op.
 
Die Ixus is geen megazoom.
 
Ik heb die Canon SX 100Is en ben er echt zeer tevreden over. Super foto's.
Menu'tjes etc zijn erg handig, en je hebt de manual in principe geeneens nodig.
Filmen doet dat ding ook al aardig. 600 x 480 dacht ik.

Er gaan 2 AA batterijen in (ik heb 2300nihm) waar je echt wel lang mee toekomt.
Behalve als je echt veel gaat filmen. Dat vreet wat batterijen wel.

EDIT: trouwens op Pixmania besteld. Ook tevreden qua service van die site.
Heb toen net geen 250 euro betaald. Maar hij is al gezakt tot 215 dacht ik.
 
waarom zoveel MP? Zorg gewoon dat je een goede lens hebt, zoveel MP heb je als amateur niet nodig.
 
Die Ixus is geen megazoom.

O shit overheen gelezen my bad.

Dan is de Canon superzoom ook evengoed een betere keuze dan de Sony modellen
 
waarom zoveel MP? Zorg gewoon dat je een goede lens hebt, zoveel MP heb je als amateur niet nodig.

Is makkelijker als je bv kleine dingen uit de foto, apart op een andere foto wilt.
En gewoon ook handiger als je echt met fotobewerking bezig bent.
 
waarom zoveel MP? Zorg gewoon dat je een goede lens hebt, zoveel MP heb je als amateur niet nodig.

Ze zijn bijna niet meer te koop met minder megapixels, lol. Zeker de superzoomcamera's niet.

Ik ben er nu bijna uit, het is alleen een financiele kwestie nog nu. Ik ga kiezen uit 2 camera's, de Canon SX100 IS of de Panasonic Lumix DMC-TZ5. Sony heb ik volledig geschrapt na het lezen van reviews.

Wat me vooral stoort aan de SX100 is de lange shot-to-shot time, welke wel kan oplopen tot 10 seconden (met flits, zonder red-eye correctie) als de batterijen laag zijn. Dat vind ik toch wel erg lang. Maar ook als de batterijen niet laag zijn doet hij er alsnog 5,9 seconden over, vind dat wel erg traag. De Panasonic doet dit in 2,9 seconden (met flits, zonder red-eye correctie). Tevens kan de Panasonic in HD-formaat filmen, wat er echt top uitziet, ik heb net een voorbeeld filmpje zitten kijken. Plus dat hij wat kleiner is. Kost alleen iets meer, de goedkoopste die ik heb gevonden is €262,- exclusief verzendkosten. Ik vind de voorbeeldfoto's van de Panasonic wel duidelijk mooier dan die van de SX100, ik moet dus alleen nog even kijken of ik het geld er voor over heb, lol. Tevens werkt de Panasonic op een Li-ion accu en niet op penlight batterijen, wat misschien wel een voordeel is. Een Li-ion accu die voor die camera geschikt is kost tussen de €10 en €15, maar dat is dan niet een originele Panasonic.
 
Minder telebereik maar wel echte groothoek met die Panasonic. Je hebt meer aan wide-angle dan aan telebereik. Die megazooms presteren toch vanaf 200mm een stuk minder. Wide angle zal wel iets vertekening geven maar dan heb je nog wel scherpe foto's. Vertekening kan je beter corrigeren dan een gebrek aan scherpte.

Wat betreft specs zou ik voor de Panasonic gaan, ook al is de vergelijking met de Canon niet helemaal eerlijk gelet op de prijs. Bij de Canon kan je voor hetzelfde geld nog een tasje kopen en geheugenkaartje met enkele GB aan opslag.
 
Minder telebereik maar wel echte groothoek met die Panasonic. Je hebt meer aan wide-angle dan aan telebereik. Die megazooms presteren toch vanaf 200mm een stuk minder. Wide angle zal wel iets vertekening geven maar dan heb je nog wel scherpe foto's. Vertekening kan je beter corrigeren dan een gebrek aan scherpte.

Wat betreft specs zou ik voor de Panasonic gaan, ook al is de vergelijking met de Canon niet helemaal eerlijk gelet op de prijs. Bij de Canon kan je voor hetzelfde geld nog een tasje kopen en geheugenkaartje met enkele GB aan opslag.

Ja dat is waar wat betreft dat tasje en eventueel extra accu, dat is ook 1 van de dingen waarom ik nog twijfel. Al zijn de SD kaartjes natuurlijk ook niet echt heel duur meer, heb onlangs een SD-kaart van 2GB gekocht voor €10,-. Alleen een hoesje/tasje is wel noodzakelijk, maar weet niet wat die kost.

Zit ook nog met een extra accu, die originele van Panasonic zijn een stuk duurder dan andere merken. Weet iemand of dat erg veel verschil uitmaakt, of eventueel slecht is voor de camera zelf?
 
Ja dat is waar wat betreft dat tasje en eventueel extra accu, dat is ook 1 van de dingen waarom ik nog twijfel. Al zijn de SD kaartjes natuurlijk ook niet echt heel duur meer, heb onlangs een SD-kaart van 2GB gekocht voor €10,-. Alleen een hoesje/tasje is wel noodzakelijk, maar weet niet wat die kost.

Zit ook nog met een extra accu, die originele van Panasonic zijn een stuk duurder dan andere merken. Weet iemand of dat erg veel verschil uitmaakt, of eventueel slecht is voor de camera zelf?

Ik heb toch al vaker gemerkt dat die oplaadbare dingen allemaal soms de boel
wel eens kunnen verzuren. Nog niet zo lang geleden met onze WII remote bv;
enkel oplaadbare batterijen gebruikt vanuit Aldi. Resultaat -> WII remote na
enkele maanden stuk. Kerel achter de toonbank vroeg direct: goed merk batterijen gebruikt?

Auto'tje op afstandbediening van mijn neefje, idem verhaal. Maar met een
neppe Nikon accu.

En heb nog wel al dingen gehoord, dus ik zou zeggen: bespaar niet op je
batterij. Je moet er per slot van rekening lang mee toekomen.
 
Laatst bewerkt:
Nou, zojuist de camera besteld via internet. Ben gegaan voor de Panasonic DMC-TZ3. Ben hem vanmiddag in de stad gaan bekijken en toen vervolgens via internet een goede prijs gevonden. Levertijd is 1-3 werkdagen, dus ik ben benieuwd.
 
Nou, zojuist de camera besteld via internet. Ben gegaan voor de Panasonic DMC-TZ3. Ben hem vanmiddag in de stad gaan bekijken en toen vervolgens via internet een goede prijs gevonden. Levertijd is 1-3 werkdagen, dus ik ben benieuwd.

Goede keuze, mijn broer heeft dat model ook en het is een fijne camera qua instellingen en de beeldkwaliteit is zeker voor buitenfoto's goed te noemen.
 
Back
Naar boven