XXL Nutrition

1 Miljard mensen hebben een mentale stoornis!

Een echt psychische stoornis verhelp je niet even met rust of wat therapie, daarvoor is vaak de hersenchemie teveel verstoord. Als je amper bepaalde neurotransmitters aanmaakt kan je wachten tot je een ons weegt maar je blijft toch depressief.

Voorschrijven van te zware medicijnen komt alleen nog steeds te vaak voor. Het is voor een behandelend arts een stuk makkelijker dan aanzien of een stoornis verbeterd zonder ingrijpen met medicijnen. In de USA is dat overigens veel erger dan hier.

Hoe je het draait of keert; de sociale en medische sector is big business.

Ik ben wel benieuwd naar wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat van behandeling van psychische stoornissen. Als je bijvoorbeeld 1000 mensen behandelt met medicatie, 1000 mensen behandelt maar zonder chemische troep (therapie ofzo dus), en duizend mensen het voor zichzelf uit laat zoeken. Het zou me niets verbazen als de eerste groep er gemiddeld het slechtst uitkomt na een x aantal jaar. Je zult inderdaad wat mensen helpen met medicijnen, maar anderen verneuk je er juist mee.

Je hebt psychische stoornissen en je hebt psychische stoornissen. Een milde depressie is soms behandelbaar met licht-therapie. Dat geldt echter niet voor mensen die psychotisch zijn. Het effect van anti-psychotica is gewoon daar. Als je 3000 mensen die schizofreen zijn volgens jouw idee in groepen deelt, weet ik wel ongeveer wat het gevolg gaat zijn, iig voor de omgeving van die personen. Psychotische decompensatie is NIET leuk...

Niettemin zijn er ook zeker ziektes waarbij niet medicamenteuze therapie net zo effectief kan zijn, dat zal ik niet ontkennen. Ook is het probleem van signalering en diagnosticering groot (lees bijv: 'de moderne aanpak van de vroege psychose' door dr. Vlaminck, de psychiater van de afdeling waar ik een half jaar stage heb gelopen), evenals de therapietrouw; van Lithium is het bijvoorbeeld duidelijk dat stoppen van de behandeling grote gevolgen heeft voor een eventueel later vervolg van de behandeling. Het medicijn is dan (veel) minder effectief. Lees ook de schrijfsels van Pieter Overduin; god is in de war, hij denkt dat hij god is & ik houd van mezelf en dat is wederzijds, om de effecten van medicatie en het stoppen ermee in te zien.

Aanschouwen van draaideur patiënten levert eenzelfde beeld op. Ze worden opgenomen, worden ingesteld op medicatie, lijken in orde, worden ontslagen, stoppen met de medicatie (wederom: therapietrouw is ontzettend belangrijk) en hopla, een paar maanden later kunnen ze weer worden opgenomen.

Zowiezo zou de uitspraak (mocht die al waar zijn) veranderd moeten worden in "1 op de 5 mensen heeft ooit een psychologische stoornis gehad". Lang niet alle stoornissen zijn chronisch, een major depression gaat, hoe hevig dan ook, vanzelf weer weg.

Ik ben wel benieuwd naar wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat van behandeling van psychische stoornissen. Als je bijvoorbeeld 1000 mensen behandelt met medicatie, 1000 mensen behandelt maar zonder chemische troep (therapie ofzo dus), en duizend mensen het voor zichzelf uit laat zoeken. Het zou me niets verbazen als de eerste groep er gemiddeld het slechtst uitkomt na een x aantal jaar. Je zult inderdaad wat mensen helpen met medicijnen, maar anderen verneuk je er juist mee.

De problemen die mensen hebben met de medicatie is deels gegrond. De huidige medicatie is bij lang niet iedereen succesvol. Toch blijkt wel uit de duizenden studies die gedaan worden met tienduizenden mensen dat met medicatie significant betere resultaten worden gehaald dan met placebo.

Vaak is het zoeken naar de juiste soort medicatie (zo zijn er heel veel verschillende soorten antidepressiva) en de juiste hoeveelheden voor ieder individu. Soms treden er bijwerkingen op die met andere medicijnen weer bestreden kunnen worden. Ook hierbij is het zoeken naar de juiste doseringen etc. Zo kan het voor het ongetraind oog lijken alsof psychiaters random maar wat medicatie uitdelen, maar dat is natuurlijk niet zo.

Vergelijk medicatie van nu maar eens met medicatie van 40 jaar terug. Veel meer stoornissen zijn veel succesvoller te behandelen dan ooit te voren en dit zal in die toekomst alleen maar beter worden.

Laatst bewerkt:
Ik pik ze zo eruit. Zonde dat sommige mensen het niet van zich zelf weten of willen weten en dat laatste is vaak het geval. Er zijn niet voor niks junkies, sl*tten en bodybuilders:P Ik vind het vaak erg jammer om een persoon naar de klote te zien gaan terwijl dat heel anders kan lopen. Life is a b*ch..

1 op 6 lijkt me nog mee te vallen.

Welnee; iedereen is heel normaal.:D

Pff wat een domme reacties zitten er weer tussen. Het is waar, in de psychiatry heb je veel kwakzalvers, maar ook veel goede mensen zitten. Ik heb bijna een jaar geleden 12 maanden lang vrijwillig een interne behandeling gehad en dat was echt super professioneel.

Terug
Naar boven