Fitness Seller

10 of 20 kg stangen ?

Het in balans houden van een lange stang is moeilijker dan het in balans houden van een korte stang, hierdoor zou het "zwaarder" kunnen aanvoelen.
Dit neemt niet weg dat 80 kg 80kg is.
Van het hefboom effect is hier geen sprake!

Groeten

Het in balans houden van een lange stang is moeilijker dan het in balans houden van een korte stang, hierdoor zou het "zwaarder" kunnen aanvoelen.
Dit neemt niet weg dat 80 kg 80kg is.
Van het hefboom effect is hier geen sprake!

Groeten

Als gewicht verder van je af is dan is het altijd moeilijker omhoog te krijgen. Dus of een stang 160 cm is of 220 cm maakt wel degelijk wat uit. Wat wel zo is, bijvoorbeeld bij de bench press, is dat een breedere greep de ROM verkleint. Dit betekent dat als een stang een grotere afstand tussen de ringen heeft, het gewicht juist makkelijker te verplaatsen is puur omdat het minder ver verplaatst hoeft te worden. Dit verschilt natuurlijk wel van persoon tot persoon, iemand met zwakke pecs zal bijvoorbeeld beter een smallere greep kunnen gebruiken.

Probeer maar eens allemaal kleine schijven op de stang te schroeven en aan het uiteinde 20 kilo schijven te hangen (natuurlijk tot een gewicht wat je makkelijk aan kan). Dan zul je ongetwijfeld merken dat het veel zwaarder is, terwijl het precies dezelfde stang en gewicht is. Daarom worden bij gewichtheffen en powerlifting de zwaarste schijven altijd het eerst aan de stang gehangen, omdat het anders veel moeilijker zou zijn het gewicht omhoog te krijgen.

Stel je houd de barbell een beetje scheef (links hoger als rechts.) gaat het hefboom effect dan niet 'meer' werken op een langere stang dan een kortere stang?

Edit; ik zie et al.

Het traagheidsmoment is groter loodrecht op de richting van de stang. Je hebt hier geen last van bij benchpressen mits je een oldschool sidepress doet, dan heb je er wel mee te maken.

Het enige verschil kan voortkomen uit een korte of lange stang, langer is moeilijker te balanceren. Dat maakt het iets moeilijker omdat je daar ook spier voor aan moet wenden. In balans grijpt de zwaartekracht op hetzelfde punt aan bij lange en korte stang, dus dan maakt het geen verschil (moet je em wel hetzelfde vasthouden) als het totaalgewicht hetzelfde is.

Vraag over de stang

Ik heb een week geleden een halterbank gekocht..
maar heb nu nog geen stang :( omdat ik niet zker ben van wat ik moet kopen.. want ik weet dat de gewichten zo dicht mogelijk op de halterbank moeten zitten maar weet dus niet zo goed wat voor maat ik moet nemen
me halterbank is van buiten kan naar buitenkant 120 cm

Als ik dan naar stangen kijk en er een maat bijstaat bijvoorbeeld 160
is dat dan met of zonder verschroeving ?
want als het met is moet ik dus 180 nemen of niet..???

ik hoop dat iemand reageert

• Topic Starter Topic Starter
Persoonlijk minstens een 180. Is toch wat handiger lijkt me. In verband met de breedte met andere toestellen die je in de toekomst misschien nog koopt.

Johnbo, je moet de buitenkant vd haltersteunen opmeten, en vervolgens kijken naar de binnenafmeting vd stang, dus tot daar waar de schijven erop geschoven worden.
Als er staat een stang van 180 cm is dit de totale lengte vd stang dus inclusief de schijfopnames aan beide kanten!

Sommigen hier verwarren het benchen van een stang met het vasthouden van een langwerpig voorwerp aan een zijde, in dat laatste geval heb je wel het hefboomeffect. Bij benchen maakt het niets uit.

_________
\o/
.l l
-> De lengte van de stang maakt wel uit.

________
....\o/
.... l l

-> De lenge van de stang maakt niet uit.

Verder: als je de stang in het midden vasthoud (zoals bij benchen), dan is een langere stang zelfs makkelijker in balans te houden.

Niet bij nadenken... gewoon drukken. Lekker belangrijk dat gewicht. Als je maar groeit. :D

Terug
Naar boven